• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordpunkt och elsystem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu påbörja att koppla upp elsystemet i min bil. Det finns ju ingen EBL så måste bygga upp det själv. Skall installera en Dual och två st AGM batterier som skall laddas av en CTEC MXS 25 laddare som jag funderar på att byta mot mot en CTEC MXS 300 laddare beroende på fläktljudet är lite störande. Angående jordpunkter. Måste man dra separata jordkablar till alla källor eller duger det med att använda chassit som jord istället för att dra långa kablar till alla strömförbrukare.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Hej Affe
Jovisst funkar chassit som jord. Det är en bra lösning som används av många.

Ändå har jag haft en massa trassel under åren med just den lösningen. Obegripliga fel som avhjälpts med en minuskabel direkt från batteriet...
Hur mycket extra jobb o vikt är det med minuskablar? Undrar Björn
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

På båtar är det en dödssynd att använda skrovet som återledare för ström.
Anledningen stavas oxid, rost, glappkontakt
I blir används chassit som återledare av skälet att det spar in koppar och ledningar, anslutningar, dvs arbete vid tillverkningen att koppla sladdar. etc.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra en nyinstallation med nya chassipunkter som återledare, dels för att det kan orsaka oönskad korrosion, det talar alla erfarenhet av glappkontakt i lyktor etc för.
Särskilt om det handlar om större strömmar, såsom ledning av batterier.
För elektroniken i bilen som radio, (mobiltelefoner är radio) förstärkare etc kan strömmar i chassit orsaka störningar, många har väl hört generatortjutet i bilradion.....eller kommunikationsradion

Vissa bilar med batteriet bak fick lov att dra in separa jord, dvs minusledningar för återledning då problem uppdagades.
En del problem skyldes på eleketomagnetisk fält som skulle kunna ska elallergiker. dvs det var personernas fel att man fick bygga om bilarna....
Skyll alltid på någon annan.....

Dessutom är bilens chassi av järn, med en mängd förbindelser skruvade limmade och punktsvetsade skarvar.
Dessa är dåliga ledare för ström....

Att det ändå byggs biler med chassit som återledare beror nog på att folk accepterar rost och kortare livslängd än man förväntar sig på båtar.
Bilar rostar och det är helt ok. Ingen bryr sig om åtgärder för att hindra detta.
Jå så blir ju bilen billigare att tillverka då.


Ingen skulle ju ens komma på tanken att använda en bils chassi som skyddsjord, nej då drar man in gulgrön som ledning till vägguttag etc.
Säkerhetskäl.

Roy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Tack för alla råd så nu kommer det att bli separata jordpinkter :)
Nästa fråga angående kabeldimension:
Skall dra en kabel från B+ på generatorn till Dualen. I flera inlägg jag läst här på forumet drar dom en 35mm2 kabel. Varför dra en sådan grov kabel när det bara är 16mm2 från startmotorn till generatorn ? Kabeln kommer att vara c:a 2 meter. Givetsvis är det alltid bättre ju grövre man har men lite krångligare montering.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Nu kanske jag gjorde fel men,
Monterade in en Ctek 250 dual i min dåvarande PolarCamper.
Den tog sin 12V via dragkontakten på pickisen.
Originalkablar tror jag var ca.1m.m.
Drog en ny på 6m.m. för matningen till Ctek'en, ca.5 meter.
Hade 1st AGM 95Ah i Campern.
Altt funkade kanon.

35m.m. låter överkurs för mej, men vet ej säkert.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Skall den ladda max 30A så räcker 6 mm2, då blir spänningsfallet ca 0,3 V.
Vill du ha mindre spänningsfall så använd 10 mm2. Då blir spänningsfallet ca 0,2 V
Skall du också dra jordkabel (2 meter till) så får du dubbla arean.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Har nu tillfälligt dragit en 16 mm2 men blev lite fundersam ?
Mellan batteri och startmotor är det 50mm2.
Mellan startmotor och generator är det 16mm2.
Dualen klarar ju bara 20A så 16mm2 måste väl räcka ?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Hej igen
Som jag fattar det behövs inget skiljerelä om man har en Dual i systemet ?
Har också köpt ett kompressorskåp som max drar 6 A och en Ctec MXS 25
Har också med ljus o lykta sökt efter en säkringspanel för infällning med automatsäkringar men utan strömbrytare.
Hittar också en generator på 100A på Ebay. Vet inte hur mycket originalet ger i ström.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Korrekt, man får inte koppla ihop bilbatteriet och bodelsbatteriet om man har en DUAL.

Beträffande automatsäkringar, varför inte köpa lösa sådana och sätta fast dom i en vanlig plåt, men ärligt varför behöver man ens automatsäkringar då proppen in ska lösa ut normalt och om en sådan går sönder så är det mycket mera jobb att fixa det.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Korrekt, man får inte koppla ihop bilbatteriet och bodelsbatteriet om man har en DUAL.

Beträffande automatsäkringar, varför inte köpa lösa sådana och sätta fast dom i en vanlig plåt, men ärligt varför behöver man ens automatsäkringar då proppen in ska lösa ut normalt och om en sådan går sönder så är det mycket mera jobb att fixa det.
Vad jag menar med automatsäkringar är det för 12 volts systemets olika detaljer.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Korrekt, man får inte koppla ihop bilbatteriet och bodelsbatteriet om man har en DUAL.

Beträffande automatsäkringar, varför inte köpa lösa sådana och sätta fast dom i en vanlig plåt, men ärligt varför behöver man ens automatsäkringar då proppen in ska lösa ut normalt och om en sådan går sönder så är det mycket mera jobb att fixa det.

Nja, beror lite på uppbyggnad av systemet. Själv har jag lagt dual efter skiljereläet och direkt mot bodelsbatteriet. Då får jag bra slutladdning vid motorgång samtidigt som 230V laddarna kan vara anslutna separat mot bodelsbatterierna och jag får in upp mot 60 A vid laddning med 230V

Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Nja, beror lite på uppbyggnad av systemet. Själv har jag lagt dual efter skiljereläet och direkt mot bodelsbatteriet. Då får jag bra slutladdning vid motorgång samtidigt som 230V laddarna kan vara anslutna separat mot bodelsbatterierna och jag får in upp mot 60 A vid laddning med 230V

Anders
Förstår inte det riktigt ?
 
Toppen