• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordning och minus på 240v och bodelsbatteri

F

F.d. 50624

Guest
Jag har förstått att det finns en viss debatt om ifall all jord/minus bör ligga mot chassit, men jag har inte förstått vad det är för nackdelar med det.

Min tanke var att koppla bodelsbatteriets minuspool, samt jord från både inverter och landström till chassit. Det räcker då med en ledare för 12v till kyl och belysning, och jag vet att om en fas skulle hamna mot chassit, så brinner säkringen / jordfelsbrytaren slår ut.

Vad är nackdelen med en sådan koppling?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
12V minus och skyddsjorden på utgången från en inverter, SKALL vara kopplade till chassiet.

Däremot skall du inte dra enkelledare till 12V förbrukare och ansluta lokalt (vid kylskåpet t.ex.) till chassiet. Jordanslutning (-12V och skyddsjord) skall vara på så få ställen, helst ett, som möjligt. All kabeldragning skall vara tvåpolig för 12V (+ och -) och trepolig för 230 V (fas, nolla och skyddsjord).

Dessutom bryter man mot diverse bestämmelser om man inte gör kabeldragningen på det sättet.

Anledningen är att chassiet inte är en speciellt bra nolledare. det kan förekomma korrosion och annat som gör att kontakten mellan olika delar av chassiet inte är den bästa. Det uppstår då spänningsfall i de (dåliga) kontaktpunkterna som kan ge upphov till ytterligare (elektrolytisk) korrosion. Om spänningsfallet blir högt, några volt, kan det gå fort för korrosionen att "äta upp" metallen. Dessutom kommer det att gå en massa returströmmar (från förbrukare till batteri) i chassiet vid enpoliga installationer och de kan definitivt också orsaka korrosion.

I husbilar är det normalt med en 12V jordanslutning vid startbatteriet och en annan vid bodelsbatterierna. Helst skulle t.o.m. den ena av de två tas bort och man skulle t.ex. dra en minusanslutning från bodelbatteri till starbatteri. Det är inte omöjligt att dålig chassiekontakt skulle kunna få en ström att flyta mellan dessa båda och "korrodera isär" bildelen från bodelen.

MVH
Hans
 
F

F.d. 50624

Guest
Tack för en jättebra förklaring! Det visste jag inte, att chassit kan var en dålig ledare. Jag hade utgått från att det, tack vare sin stora "ledningsarea", var bra, och eftersom det används för delar av bilens elektronik, men kanske inte för sådant som är igång längre stund?

Då drar jag alltså 2-pol även för LED-spottar. Kan jag nöja med med att koppla minus från backkamera till chassit? Den är ju bara igång kortvarigt, och jag tänkte i så fall använda samma anslutning som broms- och backljus sitter på.

240V från inverter och landström kommer gå via prioritetsomkopplare (IVT US-12N), som levererades igår eftermiddag. I kopplingsschemat för den så sitter jord för landström, inverter och förbrukare sammankopplade med minus på batteri, så den biten är samma som jag hade tänkt.

Till sist, var hittar jag "gilla"-knappen för svar? :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bilar har, i alla fall förr i tiden, av tradition haft enkelledarsystem. Dvs. man har använt plåten och motorblocket som returledare. Ur elektriskt och korrosionssynvinkel har det aldrig varit bra. Jag vet inte exakt hur det är nuförtiden (någon som vet får gärna kommentera) med all elektronik och datorer i bilarna, men min misstanke är att man alltmer använder tvåledarsystem och undviker chassiet som returledare.

Egentligen skulle man bygga ett elsystem helt isolerat från chassiet och sedan ansluta chassiet i en enda punkt för att vara säker på att säkringen går ifall en kabel blir så skavd att ledaren kommer i kontakt med plåten.

Att koppla backkameran med retur i chassiet är säkert ingen katastrof. Men ställer verkligen två ledare till med så mycket besvär. Har för övrigt inte baklysena, som du vill använda som strömkälla, två ledare till sig? Husbilskarosser är ju byggda i plast och där lär ju baklysena behöva två ledare eftersom plasten ju inte leder. Eller har du en "plåtis"?

MVH
Hans
 
F

F.d. 50624

Guest
Lustigt, jag har knappar för att svara och citera, men inte gilla.

Bilen är en NV400 buss (samma som Renault Master) som vi bygger om för camping, så det är plåt överallt.

Såvitt jag kan se, så går all retur vid baklyktorna till en skruv i chassitc
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@hungrig - Gilla-knappen: Kan det vara så att du tittar på ett eget inlägg, dvs som du själv skrivit? Är ingen vits att gilla egna inlägg ;), så för egna inlägg finns ingen gilla-knapp.
Kolla på ett inlägg från en annan medlem, ser du inte gilla-knappen då, hör av dej!!
 
F

F.d. 50624

Guest
BoEr, under ditt svar, till exempel. Ser att ändra har gillat skalman52s svar, men det har jag ingen knapp för. Kan det vara för att jag är ny?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mitt förslag är att du drar två ledare från kameran och ansluter minus till samma skruv som baklyktan är ansluten i. Om du ordnar en egen anslutning i chassiet för kameran så se till att använda en taggbricka mellan kabelsko och plåt, för att vara säker på att få en bra elektrisk förbindning. Taggbrickan trycker taggarna igenom ev. färg, oxid och annat som kan störa strömmen.

MVH
Hans
 
F

F.d. 50624

Guest
Det var så jag tänkte också, även om jag glömde förklara den biten :) Den befintliga minus-skruven sitter bra till, nära där jag ansluter mot backljuset. Bra, då tänker jag ju mestadels rätt.

Nu fick jag en gilla-knapp också, så nu kan jag klicka loss som en tonåring på Facebook!

Insåg att jag inte köpt någon 1,5 mm2 kabel till led-spottarna, så det fick bli det som fanns till hands på lokala lantmannabutiken, vilket var en vit RKUB. Får väl låtsas att det är en medveten färgkodning :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det var så jag tänkte också, även om jag glömde förklara den biten :) Den befintliga minus-skruven sitter bra till, nära där jag ansluter mot backljuset. Bra, då tänker jag ju mestadels rätt.

Nu fick jag en gilla-knapp också, så nu kan jag klicka loss som en tonåring på Facebook!

Insåg att jag inte köpt någon 1,5 mm2 kabel till led-spottarna, så det fick bli det som fanns till hands på lokala lantmannabutiken, vilket var en vit RKUB. Får väl låtsas att det är en medveten färgkodning :)
Till ledlampor räcker det med 2x0,75 mm2
 
F

F.d. 50624

Guest
Ja, det hade det väl gjort egentligen, men jag tar gärna i lite extra ifall jag vill driva något annat i framtiden. Hade dessutom räknat med att få dra den längsta uppemot 10 meter, men hittade bättre väg :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det man också bör tänka på är att de flesta mätdisplayer och kontrolldon till batterierna har mätshunten på minussdan/jordsidan. Beroende på hur det är kopplat och var den sitter i förhållande till kablar och minuspoler så kan ev. efterinkopplade saker som jordas direkt i chassit inte komma med i beräkningarna på batteribankens innehåll.

M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag läser din mening Skalman52 "Dessutom bryter man mot diverse bestämmelser om man inte gör kabeldragningen på det sättet." så blir jag lite nyfiken. Vad menar du med det?

Har är ganska säker på att det finns en massa EN-standarder och föreskrifter i CE-sammanhang som säger att enpoliga 12V-system i husbilar och husvagnar inte skall användas. Jag är säker på att det finns det för 230V-systemet, fast det var ju inget problem i just det här fallet. Jag har inte koll på nummer på föreskrifterna.

Hittade en för 12V system SS-EN 1648

Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Angående 230 volt systemet så kan du läsa här. Vägguttag På det gamla forumet så gick det lätt att läsa även om texten är liten. Nu är det skitsvårt.
Det är ett gammalt inlägg från 2011 som författaren har formaterat med hjälp av BBcodes. Då blir det så tokigt, man kan använda sådan kodning på xF också. Så här är kodningen:

Screenshot_20180207-201037.png

Edit: Såg nu att det var du som skrivit inlägget, då kan du redigera det - välj "skiftnyckel" i verktygsrutan
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dethleffskavilite, jag läste (inga problem med textstorlek!) ditt gamla inlägg med stort intresse fast de länkade dokumenten lär ta några veckor att traggla sig igenom så det lät jag bli :)

Men är det inte så att CE-märkning bara gäller nya prylar från tillverkaren. Gör man ändringar efter det att man har köpt något så ställs inga krav på CE-märkning annat än att de grejor man antagligen använder för ändringen också är CE-märkta. Dvs. se upp med import av icke CE-märkta grejor. De får ju i alla fall inte säljas inom EU.

När det gäller mitt ursprungliga påstående om regler m.m. så har jag för mig att jag har sett att, i princip, samma regler gäller för husbilar som för båtar. De är också utanför Elsäkerhetsverkets domäner och det finns inga krav på "behörig installatör". Däremot så finns det en standard, SS-EN ISO13297, som reglerar hur saker och ting skall göras för 230V. Vad jag trodde mig ha sett var att det finns en motsvarande standard för husbilar. Men, men jag kan ha fel. Inte första gången i så fall. :)

Sist har vi kvar försäkringsbolagens krav på "fackmannamässig" installation.

MVH
Hans
 
Toppen