• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jokkmokk

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej på er!
Jag och frugan är lite intresserade av att besöka Jockmocks marknad i vinter.
Men jag är lite fundersam om vår bil klarar kylan ? Det finns säkert många som varit där och kanske till och med någon som precis som vi har en helintegrerad Burstner? Tacksamma för era tips och erfarenheter från detta resmål mitt i smällkalla vintern.

elegancen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Inga problem, bara se till att du har med dig tillräckligt med gasol till värmepannan.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Var uppe uppe på Jokkmokks marknad i vintras och det var väl inga större problem med att hålla värmen i bilen, gick åt en hel del gasol. Fricampade två nätter och en natt på campingen. Såg att det var plåtisar från tyskland som stod på campingen. Problemet kan vara att få igång bilen om det är runt 25 minus och lägre. Man ska nog ha någon form av uppvärmning på motorn, värmeväxlare eller elektrisk motorvärmare.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Kolla din värmeväxlare. Där skall finnas någon typ av knapp som reglerar fläkten så att du få ut värme i bodelen. Vår bil hade värmeväxlare som standard men vi missade att beställa till cirkulationspumpen... Det är en liten enkel slangpump, med egen knapp, som startas någon timma före avresa. Den gör att Aldens varmvatten värmer motorns kylvatten. Vi fick tag på en pump i Kalix så det räddade oss på Jokkmokks marknad, -32.... Vi hade fyra fantastiska vinterveckor med oförglömliga minnen.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Kolla din värmeväxlare. Där skall finnas någon typ av knapp som reglerar fläkten så att du få ut värme i bodelen. Vår bil hade värmeväxlare som standard men vi missade att beställa till cirkulationspumpen... Det är en liten enkel slangpump, med egen knapp, som startas någon timma före avresa. Den gör att Aldens varmvatten värmer motorns kylvatten. Vi fick tag på en pump i Kalix så det räddade oss på Jokkmokks marknad, -32.... Vi hade fyra fantastiska vinterveckor med oförglömliga minnen.
Knapp för cirkulation på vattnet har vi hittat men inget som styr fläkten det vore ju fantastiskt bra för att få bort imman på rutorna. Någon som vet vart den kan sitta ?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att det inte går att få upp motortemperaturen med värmeväxlaren så att du känner någon värme från defrostern om du kör fläkten.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att det inte går att få upp motortemperaturen med värmeväxlaren så att du känner någon värme från defrostern om du kör fläkten.

Det måste vara något missförstånd här. ”Värme från defrostern”? För oss så är motorvärmaren suverän. Just nu står vi i Malmö (av alla ställen), flera minusgrader och så även i morgon bitti då vi färjar till Travemünde. När vi vaknar så knäpper vi på motorvärmaren och motorn blir varm o lättstartad lagom tills vi startar mot färjan. Motorn blir snabbt varm och då kommer defrostern till sin rätt.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det måste vara något missförstånd här. ”Värme från defrostern”? För oss så är motorvärmaren suverän. Just nu står vi i Malmö (av alla ställen), flera minusgrader och så även i morgon bitti då vi färjar till Travemünde. När vi vaknar så knäpper vi på motorvärmaren och motorn blir varm o lättstartad lagom tills vi startar mot färjan. Motorn blir snabbt varm och då kommer defrostern till sin rätt.
Nog är det missförstånd, klart att motortempen kommer snabbt när man väl startat motorn. I mitt inlägg menade jag att att det inte går att känna någon värme från defrostern innan motorn har startat trots att jag kört värmeväxlaren mot motorn.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Kolla din värmeväxlare. Där skall finnas någon typ av knapp som reglerar fläkten så att du få ut värme i bodelen. Vår bil hade värmeväxlare som standard men vi missade att beställa till cirkulationspumpen... Det är en liten enkel slangpump, med egen knapp, som startas någon timma före avresa. Den gör att Aldens varmvatten värmer motorns kylvatten. Vi fick tag på en pump i Kalix så det räddade oss på Jokkmokks marknad, -32.... Vi hade fyra fantastiska vinterveckor med oförglömliga minnen.
Nu styrs allt från Aldens styrpanel. Ett extra kretskort på panna löste det. Om Aldén ska värma motorn så går den en timme i stöten.
 
Toppen