• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jetdrivet segelflygplan

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jetdrivet segelflygplan

Det är inte utan att jag drömmer tillbaka till 60-talet när jag ser filmsnutten. Någon motor hade jag inte men i övrigt minns jag känslan av att flyga segelplan.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Jetdrivet segelflygplan

60-talet? Få se - Bergfalke, Mucha? Inte så mycket plast då, mest stålrör o duk men även trä o plywood.
Här är en bild på en 60-tals Mucha med motor, ett träbygge som så småningom (-85) fick en infällbar ryggmotor - en Rotax 503 snöskotermotor.
 

Bilagor

  • Mucha2.jpg
    Mucha2.jpg
    31,1 KB · Visningar: 191
F

F.d. 52910

Guest
Sv: Jetdrivet segelflygplan

60-talet? Få se - Bergfalke, Mucha? Inte så mycket plast då, mest stålrör o duk men även trä o plywood.
Här är en bild på en 60-tals Mucha med motor, ett träbygge som så småningom (-85) fick en infällbar ryggmotor - en Rotax 503 snöskotermotor.

Hej på Er alla.Det här var ju trevligt att det är mer än jag som bytt ut flygandet till husbilsåkande. Jag hade flygcertifikat med mörker och instrument i 32 år och hann under denna tid att flyga 5,700 timmar med olika av mig ägda flygplan. mest var det 2 motor såsom Piper Twin Comanche med vilken jag besökt de flesta länder i Europa samt hösten 1995 flög jag och Irene över Atlanten till USA där vi flög runt i 2 månader. Vi delade upp resan första etappen blev Ronneby till Färöarna vidare via Island- Grönland-Goos Bay i Kanada- Bangor i Main/Usa- Buffalo/Niagarafallen - New York - Traverce City/Michigan-Chicago-New Orleans-Vero Beach/Florida vidare ut i Bahamas på ett antal öar och som längst ut här nere var vi till Sant Martin. Hem resan var vi Washington DC och sedan åter till Ronneby via samma rutt som vi flög till USA. Vi hade på den tiden Time Share lägenhet i Spanien som vi kunde byta för cirka 900 SEK/vecka till en vecka någon annanstans. Detta passade oss perfekt så vi la upp vår rutt och kunde använda 7 veckor på denna resa. Efter 97 timmars flygning på 10 veckor var det skönt att ställa in flygplanet i hangaren igen. Vi hade en klubb där alla hade samma typ av flygplan och det ordnades träffar i olika länder där några boende medlemmar ordnade med utfärder, sammankomster och olika arrangemang. MEN NU HAR VI HUSBIL. För 6 år sedan sålde jag det sista flygplanet och vi köpte husbil. Detta är minst lika trevligt och man ser ju var man färdas fram och har t.ex. sagt vad fint det är att färdas över Alperna som vi så många gånger flugit över och inte sett. Trevligt med en ny husbilsklubb. Hoppas vi får träffas framöver.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Jetdrivet segelflygplan

Hasse, du måste ha en hel del saker att berätta, det händer alltid saker vid resor och många händelser kan nog vara väldigt trevliga att få ta del av ( "I might be lost but I'm not stupid!" som en vilsegången pilot på otillåtet område svarade tornet när han ombads att identifiera sig!).

Så har du berättelser du vill dela med dig av skulle vi uppskatta det!

Välkommen att skriva här på HBK, trevliga bidrag gillar vi och du/ni är självfallet även välkomna som medlemmar i vår klubb.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Jetdrivet segelflygplan

Jag håller med Kjell!
Och du Hasse, vi skulle kanske kunna träffas fler gånger, vi träffades en kväll nere i hamnen i Åhus i augusti.

Ni är hjärtligt välkomna i klubben.

Bigge o Annelie
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Jetdrivet segelflygplan

Visst suger det i en fd medlem Ljungbyheds Flygklubb med A-cert. på 70-talet. Med ett Cognac-rally till Frankrike som en av höjdpunkterna. Mycket av flygutbildningen särskilt metrologin och navigationen har man haft stor nytta av vidare med segelbåtar och husbilsresor. Krister-18
 
Toppen