1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Tråd startad i 'Hälsoresan' av hianders, 28 Augusti 2012.

1. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Hmmmm, undrar om MSG ingår i Gewürze????
    Varför chansa Jappe?
    :)
    //W

Lasse W gillar detta.
  2. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Dessutom kan du hoppa över morgongympan, åtminstone rygg- och knäböjningarna!

3. F.d. 25023

F.d. 25023 Guest

Hej Jappe, när du handlar och vill ha bara äkta, ordentliga matvaror, besök de jättefina ekoligiska affärerna där! Stora som ICA på många ställen och mycket välsorterade.

Googla på orten så hittar du säkert. Inga problem att hitta senap osv utan en massa kemikalier!

hälsning
    'jyrki

Jappe och Ludde Kuddsson gillar detta.
  4. Jappe

Jappe FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Jag tog risken och provsmakade senapen och jag kände ingen smak av natriumglutamat! Det är väl en ganska onödig smaktillsats i senap. Dessutom ska väl även i Tyskland E-numren redovisas!

Jappe

Annmari & Kjell 896 gillar detta.
  5. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Oh Pardon! Det blev visst en doublé på inlägg här! Jag skyller på den usla uppkopplling som Vodafone presterar i Moseldalen, just nu i Enkirch. Jag försökte komma in på min favoritställplats i Reil men där är det gatuvinfest och det fanns inte en ledig bra plats! För övrigt så öser regnet ner så jag tror jag ska gå ut och spraya lite såpa på husbien.

Jappe

Senast ändrad: 31 Augusti 2012
    Annmari & Kjell 896 gillar detta.
  6. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Vi LCHF-are behöver ingen morgongymnastik!

Jappe

Senast ändrad: 31 Augusti 2012
  7. Roland & Viola

Roland & Viola FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Bromölla
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1167

Ralph,
    jordnötter är helt OK både i GI och LCHF - mest fett - mycket lite kolhydrater!

"Jordnötter har ett GI-värde på 21, vilket är mycket lågt. Det finns personer som har tolkat det som att jordnötter, tack vare sitt låga GI, är ett idealiskt livsmedel för viktminskning! För att få 50 g kolhydrater från jordnötter så krävs dock nästan ett halvt kilo nötter! Det motsvara en extra stor festpåse."
    :D:D:D

IWah och juan.norte gillar detta.
  8. Rolf och Monica

Rolf och Monica HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5639
    IWah och Ludde Kuddsson gillar detta.
  9. longframe200

longframe200 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8627
    Ludde Kuddsson gillar detta.
  10. Ludde Kuddsson

Ludde Kuddsson HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Ni som inte vet vad cocktaileffekten är:Cocktaileffekten / Grön guide ~ Naturskyddsföreningen

Här finns guider där man kan hitta vilka produkter som är miljövänliga och på så vis välja bort de miljövidriga Bra Miljöval - Världens tuffaste miljömärkning ~ Naturskyddsföreningen

Här kan man hitta KRAV-märkta livsmedel. KRAV står för den tuffaste märkningen av alla ekologiska livsmedelsmärkningar. KRAV-produkter - www.krav.se

Om alla gör lite är det mycket bättre än om ingen gör något alls!

/Ludde

longframe200, totte04, Jappe och 2 andra gillar detta.
  11. Rolf och Monica

Rolf och Monica HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5639

Ska vi vara miljövänliga kanske vi ska börja med att göra oss av med husbilarna och gå och cykla i stället.Bara äta råa grönsaker so vi sparar på elen osv
    Jag föredrar att VÅGA LEVA!

GöranH och IWah gillar detta.
  12. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Jag med! Jag menade absolut inte att vara besserwisser med inlägget eller att alla ska leva som på stenåldern! Men bidrar vi var och en med något litet blir det mycket om alla gör det!
    Man kan ju bara börja med att sanera bland giftiga rengöringsmedel hemma och byta ut dom mot mer miljövänliga till exempel. Kan tyckas vara obetydligt, men tänk om alla gör det, då är det inte obetydligt längre.
    Meningen med upplysningen om miljövänliga alternativ är inte att skuldbelägga hur man lever. Då blir det motsatt effekt, precis som din reaktion nu.
    Man gör det man kan och det man har förmåga till även om det så bara är lite grann.

Kanske kunde vi alla här i Husbilsklubben hjälpas åt med en tipstråd för just husbilsåkare hur man med enkla medel, utan att för den skull försaka eller försämra husbilslivet, kan göra husbilslivet och vår livsstil lite mer miljövänlig? :)
    Utan att skuldbelägga någon eller sätta sig på piedestal för att man gör mer än andra.

/Ludde

Rotax, SirMcLain, longframe200 och 9 andra gillar detta.
  13. Teddi

Teddi Guest

ibland har tanken gått åt de hållet att de jag sysslar med(rulla husbil) är inte de minsta miljötänk,,men beslutet kan ingen annan än ja själv ta,,
    ock regler tar ju som bekant nån annan,,vilket vi inte har den minsta chans att påverka,,
    men under tiden så kan man ta många bra beslut,,vi kan t.ex köra på talldiesel,,preem,, men naturligtsvis finns åsikter om den också,

vi kan samarbeta mer för kommande ställplatser,,så kanske man inte behöver köra så mycket,,
    de finns säkert mycke positivt att göra,, för hur de än är så blir ju denna sysselsättning dyrare -dyrare,,
    nu har ju inte detta med tråden att göra,,men ja hänger bara på föregående..

totte04 och Ludde Kuddsson gillar detta.
  14. Ludde Kuddsson

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1356

Absolut Teddi! Och att förtäta tömningsstationerna för husbilar är något som verkligen gynnar miljön. Vi kan alla hjälpas åt att påverka på lokal nivå.

björns, totte04 och Teddi gillar detta.
  15. Mona/Henka

Mona/Henka HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9224

Eller: vi ska äta om vi vore sjuk, för att dö frisk.
    :wub:

16. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832

Nu börjar jag bli lite orolig över vår Orustbo. Inga livstecken på 60 timmar. Det måste ha hänt något annars skulle hans skrivabstinens skickat tecken i cyberrymden.

Han har ju gjort några avsteg från LCHF, så jag förstår att man har dåligt samvete, men ett livstecken skulle vara på sin plats.

Man saknar kon när båset är tomt...

Tommy-59, Jappe, Monaco och 2 andra gillar detta.
  17. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Vodafone fungerar inte så bra i Moseldalen! I kväll hamnade jag i Ernst och där kom jag ut på nätet igen! Jag träffade Jennifer och kurt i Alken för några dagar sedan! Kurt fra Santa Pola och Norge. Han skickade hem Jennifer med flyget någonstans i bergen ovanför Enkirch och sedan satte vi igång att festa!

Kurt i Enkirch.jpg

Efter ett par dagar kom jag loss och ikväll hamnade jag i Ernst och gick på Mosella Schinkenstube för att få mig något till livs.

Före:

före.jpg

Efter:

efter.jpg

Duktig eller???

Jag var proppmätt efter den stora köttbiten + sallad och jag förstår inte hur någon av människa född kan sätta i sig så mycket kolhydratstinna pommesfrittar som jag fick på min tallrik!

Hur går det för dig, Sir McLain?

Vågar du erkänna några avsteg från den smala vägen?

Jappe

PS. Himla skönt med lite sommarvärme efter den svenska skräpsommaren!

Senast ändrad: 3 September 2012
    Wizard, IWah, thl202 och 3 andra gillar detta.
  18. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832

Aha! Festat är laga förfall...:)

Kon är tillbaka.
    HappyCow.jpg

Man började bli orolig. Jodå! Vi är duktiga utom i lördags då vi åt kroppkakor på kroppkaketräffen. Men det var planerat och bokat sedan länge. Vi har hittat bra menyer på pizzerior med alla sallader som är otroligt bra. Men ingen majs och annat otyg får vara med.

Saknar ölen obeskrivligt. Saknar även bröd även om Louise har lyckats baka hyfsade frallor. Saknar även vettiga drycker förutom rödvin, vatten och kaffe.

Kul att du är tillbaka i cyberspace.

thl202 gillar detta.
  19. Jappe

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

I den sortens festande ingår inte särskilt många kolhydrater! Jag håller mig kvar på den smala vägen förvånansvärt bra! Svårt dock att äta ute - men surkål i stället för potäter tror jag är godkänt! Lite grönsaker får man tåla också! Rödvin är ju otroligt nyttigt - det finns rödvin i Moseldalen också!

Men falukorven har tagit slut och jag vet inte vad falukorv heter på tyska!
    Det är hemskt att vara utan falukorv!

Jappe

Beilstein, tor jag.jpg

Senast ändrad: 3 September 2012
  20. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832

Hittat på nätet.

Falukorv är inte alls svensk företeelse, utan tysk sedan 1487
    Man lär sig något nytt varje dag sägs det, och idag lärde jag mig att Sverige inte alls har något monopolstämpel på falukorv. Svensk falukorv är inte ens ursprungligen från Sverige! –vilket jag alltid trott. Idag, här i Polen åt jag polsk falukorv till frukost, sk ”parówki” (uttal: parufki) – kallas även för Frankfurterki av en anledning som jag beskriver lite senare. Parówkan har funnits sedan urminnestider här i Polen, i alla fall om man får tro på morfar. Och morfar hade rätt…

Själva ordet parówki betyder typ ”ånga” (para = ånga). Skillnaden mellan en svensk falukorv och polska parówki är storleken. Parówkan ser ut som en vanlig brödkorv, 15 cm långa och 2,5cm i omkrets. Färgen på skinnet kan variera, min var lätt röd dock. Skillnaden är också hur man tillagar den goda korven, här i Polen gör man som namnet antyder: ångkokar den men det går bra att steka eller koka den.

Smaken är den samma, dock märkte jag att ingrediensen skiljer sig mellan den polska parówkan och den svenska falukorven och det är att parówkan innehåller 30% oxkött medan den svenska 40% samt att den svenska får lov att innehålla griskött. Vad består resten av korven av då? Jo, 30% fett och 30% vatten (is) samt smaksättningsämnen (salt + proteinämnen). Hittar dock inte på nätet hur många procent den svenska falukorven innehar av resterande ingredienserna.

Falukorvens historia
    Den Polska falukorven, parówkan kommer från Frankfurt där den först dök upp 1487. I Frankfurt har även den svenska falukorven utvecklats fast den kom inte till Sverige förrän under tidiga 1600-talet. Korven kom via tyskarna som arbetade i de svenska koppargruvorna vid Falun under 1600-talet men då gjorde man korv på ~ 100% oxkött. ”Vid Falu koppargruva användes linor av tvinnad oxhud för att hissa upp kopparmalmen. Oxarna kom från Småland i stora karavaner och slaktades vid framkomsten till Falun.” skriver Melkers som är det enda företaget som producerar Falukorv där den ”ska” produceras, dvs i Falun. Falukorven fick sitt svenska namn först 1890 av Melkers. Falukorven från Frankfurt uppfanns i samband med de världskända ”hotdogs” (dachshund).

Den röda färgens historia
    Det är annorlunda historia. Den kommer inte från tyskland. Den kommer från Lyon, Frankrike. En slaktare i Lyon lär ha varit först med att färga korvskinnet rött, varför den kom att kallas Lyoner. I Tyskland kallas falukorv alltså Lyoner, i Sverige Falukorv och i Polen Parówki eller Frankfurterki (pga sitt ursprung). Har inga årtal dock vilket gör det hela lite mystiskt…

Smaskens.
    Påminde mig faktiskt om Sverige lite grand när jag mumsade frukosten.
    Så åker ni på semester till Polen så skippa att ta med er falukorven i resväskan!

lowelowe, Jappe och thl202 gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.