• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Tyskland

F

F.d. 55500

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Hej Jappe,Allt bra med dig hoppas jag!
Blev så otroligt glad för ditt svar.
Jag skrev mycket om minna i produkter minst
500 tecken hur bra dom är när jag skulle skicka
Gick det håt h-vete.
Sitter i bilen. Du som är gamal i gården har du mobilt
Bredband eller vad har man idag.
Kan fråga Knarreviken men då får man svar som man inte
Alltid förstår.
Har all tid i världen men vet inte riktigt vart ja vill åka Tyskland
Har studerat där har släkt där
Men Mosel ligger mig varmt om hjärtat ja Rhen oxå.
(Kan man vara lite privat här på nätet oxå)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Jag lämnade Mehring framåt lunch. Ingen fatt där!

lämn Mehr.jpg

Konstig skylt! Betyder den att det är förbjudet att slänga i draggen upochnerpå? Det är grönt och fint överallt i Moseldalen men inte i vinbergen än.

Det tog tio minuter att ladda upp den här bilden så jag nöjer mig nog ett fåtal bilder den här gången. Jag körde ner till Trittenheims ställplats och upptäckte att uppkopplingshastigheten på Telenor frihet var i princip noll. Den enda svensk jag såg hade redan köpt boka. Eller så blev hon skrämd av min burdusa fråga (jag är världens sämste försäljare) och svarade ja för att slippa vidare "åtgärder". (Jag hatar påstridiga försäljare som försöker övertala mig att köpa något jag inte vill ha.)

Tritt.jpg

Färden gick vidare och jag kunde konstatera att en del odlare börjar försöka sig på rödvin i "Rieslingdalen".

rotwein.jpg

Jag kunde också konstatera att det var ganska fullt inför långhelgen på de ställplatser som jag passerade. Här Kinheim eller Minheim; jag lär mig antagligen aldrig att skilja mellan dem. Dåligt av mig naurligtvis och jag skäms en smula. Jag tror det är Minheim.

mi el Ki.jpg

Strax därefter var jag i Bernkastel-Kues och där var fullt med folk, som vanligt.

be.jpg

Nån gång i livet, om jag hinner, ska jag besöka den här restauranten, har jag tänkt mig. Idag kändes min apparation inte rätt.

alt brau.jpg

Moselhochbrücke vid Zeltingen är långt ifrån färdig,

Mo ho br.jpg

men man har fått ihop en hel del på ena sidan.

bron.jpg

Vädret tillät faktiskt passagerna på Mosella att sitta ute på däck.

mos.jpg

Här blev det stopp! Tydligen ska jag avaktivera någon cookiespärr för att kunna använda Enkirchs wifi. Hur gör man det? Någon som vet?

Det gick till slut. Nu har jag gjort mig förtjänt av en Schnitzel und ein "halbtrocken", tycker jag. Lägger in en nytagen bild till från Enkirch. Ganska gott om plats idag. Många har kört vidare.

nyt.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Tyskland

Hej Jappe. Håller med dig Mehring är lite extra. Ska Du testa rödvin så ta en avstickare till Ahrdalen, var där i mars lite tidigt men väldigt trevligt. Tack För tipset om Saarburg, lagom stort o mysigt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Nä, jag har upptäckt det. Alldeles för långsam uppkoppling på telenor frihet. Jag betalade en hel euro för en veckas wifi i Enkirch men där ville man att jag skulle aktivera cookies i datorn. Jag försökte länge och rörde runt i inställningarna utan resultat. Detta skriver jag på plattan där jag lyckades logga in på wifinätet.

Att lägga in 10 bilder på en platta från en kamera klarar jag inte. Plattan har ju ingen simkortsläsare och nu orkar jag inte hålla på längre.

Tydligen är inte cookies avaktiverade i plattan som i datorn. Jag trodde alla avaktiverade cookies i sina datorer. Få se om jag klarar det i morgon.

Jappe
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Jappe i Tyskland

Till min Samsung Tab 4 10.1"platta har jag en kabel som gör att jag kan ansluta USB minne eller kortläsare.

kabel.jpg

Fungerar även med mina tidigare Android mobiler, men inte den nya Huawei P6?

Jojje
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Tyskland

Lite utanför men ändå...i Saarburg gjorde vi stor service på en Fiat verkstad. Bra och några tusenlappar billigare än hemma Sverige. Vi ringde och bokade tid hemifrån. Lämnade bilen, vandrade runt i den fina stan några timmar så var bilen klar. Adressen finns i Fiats servicebok. Hälsar Eva o Beppe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Tyskland

Jappe, ta inte så många bilder åt gången. Du kan alltid förbereda texten först och ladda in bilder sen. Man har viss tid på sig att slutföra inläget annars försvinner alla buffrade bilder. Alternativet är att ladda om samtliga bilder men då får man nya filnamn...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Nu har jag äntligen lyckats knö in alla bilderna i inlägg nr 22 här ovan!
Se här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t102493-2/#post860804

Visserligen med minskad storlek och försämrad kvalitet, men ändå! :)

Det var faktiskt Telenor frihet som fixade biffen, inte Enkirchs Wifi som inte är särskilt bra men så kostar en vecka bara 1€.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Tyskland

Träd

Klicka på bilden ett par gånger!
träd.jpg


Harmoni



Att få vandra i skogens ro bland andra djur är nödvändigt för oss
att kunna njuta av tystnaden och harmonin i naturen likaså viktigt

att se sammanhangen i minsta lilla växt eller djur på vår vackra jord

att höra musiken i trädens kronor och se dansen i ljusets alla skiftningar

att känna vårvinden mot huden eller se den bli narig av vinterns kyla

att förstå den värld som våra djur lever och fungerar så väl i året runt

allt detta är viktigt för att vi ska kunna inse hur vi bär oss åt mot planeten

hur det människan har skapat bara är bländverk och en parentes i evigheten
 
Senast ändrad:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Tyskland

Har planer på att köra en tur genom Moseldalen om 3 veckor. 5-6 dar blir det troligen.Skulle behöva lite tips om bästa ställplatser m.m. åker från Göppingen den 22:a.och har aldrig varit i Moseldalen. Har säsongen börjat så det är risk för fulla ställplatser?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Tyskland

Jappe har skrivit en fin o beskrivande bok om just Moseldalen. Men det visste du nog.
 
Toppen