• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag som försöker lämna mörkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Inte jag heller men jag sa bara att fläktljudet hörs beroende på i vilket läge man har reglagen. Jag kan köra en eller båda fläktarna på både hel o halvfart. Kör jag en fläkt bara på lågfart är det relativt tyst givetsvis har en Truma med slangar för att sprida värmen mindre ljud eftersom slangarna absorverar en hel del ljud på sin väg till utblåsen.
6AA5D1A4-F41F-4735-88F9-62A0732D3AF0.jpeg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hej alla i tråden ! Eftersom Bengts tråd verkar ha gått över i frågan om olika värmekällors för/nackdelar kan jag berätta att i en husbil vi hade tidigare (Elnagh) satt en Webasto luftvärme som enda värmekälla och den väsnades inte mer än Truma luftvärme
En fortsatt fin höst/vinter hälsar
Hasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Ja du har rätt kanske bäst att avsluta tråden har inte mycket mer att berätta om resan, det mesta har alla redan sett trefilig autobhan totalt igenkorkad av trafik och massor av reparationer på vägar och broar.
Var verkligen häftigt att åka färja på natten under öresundsbron den är monstruös, blir inte kul när den ska lagas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Man kan åka på "vinst och förlust" och hamna i världens obarmhärtigaste "STAU", men om man läser lite x-tra här på forumet och tar till sig medlemmarnas kloka råd som bl.a. det du gav oss just nu, då kan man välja Elbe eller östsidan runt Hamburg för att komma runt problemet. Eller hur Bengt?

Vi önskar dig innerligt en trevlig tid framöver och att du hittar mycket ljus i "mörkret":
värmeljus.JPG
Källa: nätet
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Jag är också orolig för dieselvärmare, träffade den som säljer på blocket och skrivit på HBK tror jag han importerar och säljer kinavärmare, pratade ett par minuter med honom hos Bengt i Örkeljunga där han tydligen var kund.
När man behöver värmen som mest har man som minst ström, truman tar ju bara under 1A i fläktvärme.
Man kan ju köra med min truma som punktvärme men skruvar man på så måste man ha på fläkten och det verkar bara vara två lägen fullt och sparlåga och sparlågan infinner sej efter en lite stund.
Finns alltså ingen reglering av lågan steglöst, efter forskande ska det vara själva kranventilen som ska bytas.
Skulle klarat mej ner söderut men någon hemresa på vintern hade inte varit att tänka på utan reparationen hade varit tvungen att äga rum på en camping innan hemresa, man blir också låst till camping om det blir kallt på nätterna.
Låg ganska många nätter utan el förra året fungerar om det inte blir för kallt 8-10 grader går bra men sedan blir det problem, förra resan flyttade jag sängen till mitten av bilen för att slippa kylan från hytten.
Måste erkänna att isoleringen mot hytten som jag jobbat med inte är bra och måste göras om med mer isolering.
Nu är jag ingen expert på Truma men den fungera och ska fungera som du beskriver, när tempen blivit rätt så går den ned på sk "pilot låga", själva värmekroppen(elementet) lagrar energin jämför med en eldriven oljeradiator.

Är det detta som du anser är din värmares problem så har du inget problem?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hej alla i tråden ! Eftersom Bengts tråd verkar ha gått över i frågan om olika värmekällors för/nackdelar kan jag berätta att i en husbil vi hade tidigare (Elnagh) satt en Webasto luftvärme som enda värmekälla och den väsnades inte mer än Truma luftvärme
En fortsatt fin höst/vinter hälsar
Hasse
Haha, så du menar att en gasolvärmare inte är tystare än en dieselvärmare, jag ska tänka på det nästa gång jag ligger nära någon med sådan:D

Och den drar såklart inte så mycket ström heller:D

Fördelen och den enda med en dieselvärmare är att det är enklare att "tanka" den, resten är en katastrof anser jag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Antingen om du ställer ett vanligt campingkök på golvet i bilen eller en fast monterad värmekälla måste ju värmen spridas runt i bilen på något sätt och det går ju bara med nån typ av fläktdrivning. Det är klart att värmen sprids ju under en längre tid även utan en fläkt och mest upp till taket. Har haft många bilar men alla hade nån typ av flökt som cirkulerade värmen runt i bilen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Antingen om du ställer ett vanligt campingkök på golvet i bilen eller en fast monterad värmekälla måste ju värmen spridas runt i bilen på något sätt och det går ju bara med nån typ av fläktdrivning. Det är klart att värmen sprids ju under en längre tid även utan en fläkt och mest upp till taket. Har haft många bilar men alla hade nån typ av flökt som cirkulerade värmen runt i bilen
Cirkulation måste man ha men vi pratar om strömförbrukning nu eller, Trruma fläkten drar allt från < 0,5A - 1 A. Den högsta farten måste man nog köra den på i vinterväder men runt nollpunkten och om man har en husbil utan drag så räcker kanske tom självcirkulationen dvs man håller den råa fukten borta utan el.

Värmen stiger mot taket(precis som hemma) men sedan kyls luften ned och faller och värms upp igen så det kan bli ett riktigt bra drag utan fläkt, vi ska inte glömma att den är även använd till stugor och då utan fläkt såklart.

Men jag tror nog inte att man kan köra den för fullt utan fläkt då vi pratar om 3400 watt p den lilla Truman och det på en värmekropp som är kanske 60*30 cm, annars kan man nog steka ägg på den.

Sedan driftsäkerheten på den är oöverträffad helt klockren, 2 penlightbatterier för att tända den.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Antingen om du ställer ett vanligt campingkök på golvet i bilen eller en fast monterad värmekälla måste ju värmen spridas runt i bilen på något sätt och det går ju bara med nån typ av fläktdrivning. Det är klart att värmen sprids ju under en längre tid även utan en fläkt och mest upp till taket. Har haft många bilar men alla hade nån typ av flökt som cirkulerade värmen runt i bilen

Och så finns ju vattenburen värme........
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Vill återkomma till passagen av Hamburg som i tråden beskrivits som en, minst sagt, tråkig upplevelse med köer och andra hinder som fått såväl hastighet som humör att närma sig bottenläge och rekommendationer om förbipassager såväl väster som öster om staden. Har själv, vid ett flertal tillfällen passerat nämnda stad och vill nog hävda att problemen i hög grad beror på vilken tidpunkt man väljer att genomföra passagen. Själva brukar vi alltid se till att välja en tidig morgontid (innan morgonrusningen) eller dess kvällsliga motsvarighet(efter densamma) - och passerat utan några som helst besvärligheter eller påtagliga minskningar av hastigheten. Och detta trots pågående vägbyggen och annan aktivitet i anslutning till vägen.
Alltså: Har man för avsikt att passera Hamburg på ett smidigt sätt - se till att göra detta vid en tid då trafikintensiteten är som allra lägst bland stadens egna invånare.
Staffan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Der låter lovande Staffan! Vi är inte uppe med tuppen vilket innebär i så fall ett passage mitt på dagen för vår del. Ska ta upp ditt förslag på planeringsmötet med Marianne. Enda problemet jag har med henne är att hon gillar höstskrud på landsbygden i Tyskland, med då har vi Rhen längre fram...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Själv hade jag inga problem med Hamburg åt något håll problemen uppstod strax söder om greven i närheten av dortmund och fortsatte sedan söderut, svängde av mot koblens och då blev det ganska lugnt på vägen.
Åker ni moseldalen så gör som jappe stäng av ruttinställningarna på gps den kommer att försöka få er upp i bergen runt mosel. Men sånt har ni väl gjort förut. Fint i bergen men bilen får ju jobba er bil passar nog bättre där en min.
Är nog fantastiska höstfärger nu på träden.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hej Marianne & Ranko.

Jo, så är det nog, på våra årliga långresor runt om i Europa är vi nog att betrakta som obotliga morgonmänniskor. Normalt rullar vi redan innan sju. Och anledningen till detta, vid sidan av en ohejdad vana, är att vi med hänsyn till ett alltmer ökande antal husbilar lärt oss att största chansen att finna en ledig plats på en attraktiv ställplats är att komma fram vid tvåtiden. Vi hinner då köra några timmar under förmiddagen samtidigt som vi har hela eftermiddagen och kvällen på oss för att utforska de nya omgivningarna - till fots eller med cykel.

Ett förfarande som passar oss, men säkerligen långt ifrån alla.

Staffan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Perfekt resonemang och planering Staffan! Två-tiden är faktiskt den bästa tiden för att "landa", utforska och hitta trevligt matställe för kvällen. När jag jobbade, då var jag alltid först på jobbet och fick gjort det mesta innan 08:00 när telefonerna började terrorisera en.

Även efter 2 1/2 rullande år är vi fortfarande i blöjstadiet när det gäller disciplin och rutiner. Forfarande återstår en hel del tills vi har blivit rationella och börjat tillämpa "förnuft" och planering. Får se vad vi lär oss den här vintern!

Sleeping-Chimp.jpg
Källa: Internet
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Det förklarar varför det är så lugnt och totalt dött på kvällarna på ställplatserna och varför man hör en massa underliga ljud från folk som jobbar med sina domkrafter och allt möjligt annat för avfärd tidigt på morgonen.
Jag är kvälls / nattmänniska.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hej!
Jag förstår din tanke, men jag lovar dig att det "oväsen" vi eventuellt förorsakar är av en dignitet som näppeligen skulle störa din morgonsömn. Växel i läge och omedelbar avfärd så fort motorn tänder. Saker som eventuellt skulle väsnas fixar vi på kvällen innan.

Faktum är att också vi är kvälls/nattmänniskor här hemma, men på husbilsresor uppvisar vi motsatsen - av en anledning som jag förklarat i ett tidigare inlägg.

Staffan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Det är väl just så en ställplats skall fungera, övernattning med tidig avfärd mot nya äventyr. Lite ljud som startande motorer osv. får man nog stå ut med. Sedan är det ju upp till den som skall iväg att föra så lite väsen som möjligt av hänsyn till sina grannar. Är man väldigt känslig för ljud så finns ju alltid öronproppar.:)

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

I vintras gjorde jag spanien på 3 övernattningar frankrike på 1 och tyskland på 2, nej jag gillar inte att gå upp tidigt och de ljud jag hörde var folk som höll på att koppla sina husvagnar.
Tyskar som skulle hem antagligen säsongen börjar ju ta slut, husbilarna verkar ha en längre säsong på det sättet, min är fortfarande påställd utifall man skulle få ett ryck innan snön kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen