• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolerskiva under mattan i förarhytt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det kanske har skrivits om detta tidigare och jag sökte lite på golvisolering men hittade inget men ...

Tanken var att hitta en isolermatta typ. liggunderlag med bra isolervärde som man kunde klippa till och lägga under den stora mattan som är i "förarhytten" och är dom hyffsat stabila så tänkte jag skära till så att en modell/del går upp mot torpedväggen .

Någon som har några tips på materialval ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Som ni ser på bilderna så bör man ju kunna göra en isolerskiva mot torpedväggen och bara utblås så värmen till fötterna kommer ut samt så att man inte täpper till för mycket för Recirk funktionen .

Det är ju inte så mycket mera än påten och en liten tunn matta .

Den ThermoReflekt kanske även ljudisolerar lite ?
 

Bilagor

  • P1080169 (Medium).JPG
    P1080169 (Medium).JPG
    105,8 KB · Visningar: 75
  • P1080171 (Medium).JPG
    P1080171 (Medium).JPG
    89,4 KB · Visningar: 58

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt


Den ser ut precis som min bodelsskärm som jag har på höst o vår för att skärma av bodelen och bilhytten i min alkovbil. Köpte en bit hos Husvagns-Svensson för ett par år sedan klippte till och anpassade den mot hytten. Två öljettringar i övre delen för att kunna kroka fast den och sedan hänger den ända ner på golvet. Använde Biltemas silvertejp att fålla med. Mycket effektivt.

Mvh
larsemil
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

En bra isolering, c:a 12 mm tjock, är sk Betongtäckmatta (liknande liggunderlag) som finns på byggvaruhus.
Den här mattan har slutna celler och tar alltså inte till sig vatten.
Färgen är svart och den ligger på 1,4 meters bredd om jag inte minns fel.

Det är nog den här mattan som peter nilsson tipsade om härovan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Nu idag så var jag lite "mullemeck" i garaget och tog fram en wellpappskiva och gjorde som en mall och sen var jag uppe på garagevinden och hittade en gammal masoniteskiva som jag sågade till och provade med .
Det jag fick göra var att blöta upp den lite så jag kunde böja den så den blev lite välvd och torkade den sedan med varmluftpistolen och för att vara prototyp steg 1 så passade den bra och det var bara trycka dit så låste den upp bakom handskfacket .

Sen är det vad man skall ha för materialval ?
På äldre bilar så sitter det ju lackade masoniteskivor med skumplast som "kickpaneler" nedanför instrumentbrädan och man har ju möjlighet att ta 1mm aluminium också men den känns som att den blir för hård och för vass .

Någon som har förslag på material ?
Jag har ju så jag kan klä denna med inredningstyg på utsidan för utseendets skulle funktionsmässigt skulle det nog gå som det är .

Det som fattas är ju luftutblåset och det blir ju Ø 40mm eller Ø 50mm hål för slangen .
 

Bilagor

  • mullemeck.JPG
    mullemeck.JPG
    139,5 KB · Visningar: 31

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Det skall ju ligga isolering innanför det "skyddet" som hamnar där den masoniteskivan är nu samt har jag ju en svart klädsel som jag kan montera/limma på skivan .

Sen skall jag lägga en isolermatta även på golvet under den formskurna mattan .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Då har man varit Mulle Meck i garaget och grejat lite och så blev resultatet , jag blev lite nöjd :) .
Nu skall jag göra samma sak på förarsidan och på golvet skall jag ta samma matta och limma den mot isolerskivor och sedan den formskurna mattan på den så blir det lite varmare på golvet samt så bör det ju bli lite ljudisolerande .
Som utblås tog jag samma typ av slang som är till den luftburna Trumavärmen Ø65mm har jag för mej att den är .
 

Bilagor

  • P1080188 (Large).JPG
    P1080188 (Large).JPG
    138,9 KB · Visningar: 39
  • P1080192 (Large).JPG
    P1080192 (Large).JPG
    123,4 KB · Visningar: 36
  • P1080195 (Large).JPG
    P1080195 (Large).JPG
    187,2 KB · Visningar: 34

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Biltema...............

Dämppapp, Bitumen
Självhäftande, för vibrationsdämpning av bilar, båtar, hushållsmaskiner, värmepumpar m.m. Tjocklek: 1,2 mm.Från:​
49,90 kr
liststreck2.gif
Ljuddämpningsplatta
Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB.Från:
119,00 kr
liststreck2.gif
Ljuddämpningsplatta
Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB. Kan limmas fast. Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795.Från:
39,90 kr
liststreck2.gif
Ljudisoleringsfilt
Lämplig som ljudisolering under mattor och annan invändig klädsel. Kan limmas mot underlaget. Mått: 1000 x 2000 mm. Tjocklek: 7 mm.139,00 kr
liststreck2.gif
Smältfolie, Bitumen 4 st.
Självhäftande. För vibrationsdämpande ljudisolering. Formas med värmepistol. Övermålningsbar. Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm.159,00 kr
liststreck2.gif
pixel.gif
liststreck2.gif
pixel.gif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Snyggt jobbat!

Ungefär så som du har gjort så har jag också gjort på de flesta av mina husbilar!
Vilken skillnad det blir!

Ett litet tips!
Kolla hur hjulhuset bak är isolerat!
Ibland är det bara en naken plastlåda som blir en jäkla fin resonanslåda:rolleyes:!

Lustigt att inte husbilstillverkarna lägger lite jobb på att få själva bildelen vettigt isolerad!
Fast det är väl för dyrt och syns inte på mässorna:eek:

Hålla på med att jaga oljud och vindvisslor i en husbil är skoj och mycket belönande sedan när man tar ut bilen i vår:)


Anders rapporterar från soffan;)!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Effektiv ljusisolering kan bli tung. Finns ju en del olika material men skall det verkligen dämpa så är det typ "blymatta" som gäller och då väger det massor. Använder på min renovering en dämpplatta som säljs hos Volvo bl:a och isolerar i t.ex dörrar , luckor mm och redan med denna enkla typ väger det. Att dämpa ljud mellan drivlina och hytt är inte heller enkelt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

För just bara ljudisolering så har jag för mig att det finns nåt som s.k ljudbyggare använder, typ i sprayform? Nån slags färg, nån som vet mera?

Fast helt rätt så väger blymattor en hel del! Fast dessa skumgummiplattor som Biltema säljer (enl. text ovan) är ju relativt lätta om jag minns rätt!

Det som Bengt-Åke har gjort mot torpedväggen och under instrumentbrädan är nog iaf det som ger mest valuta för pengarna :yes:!

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Isolerskiva under mattan i förarhytt

Då har jag även gjort en extra golvmatta som ligger under den formskurna mattan och på bilden syns även den lilla biten bakom pedalerna ( Den sitter på plats så den inte lossnar så det blir trafikfara )

Nu skall jag även kika på och isoleraa uppåt torpedväggen för jag tittade upp vid pedalerna och där är det gott om plats och ingen isolering .
 

Bilagor

  • matta.JPG
    matta.JPG
    140,6 KB · Visningar: 50
Toppen