• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

isolering i hembygge?

F

F.d. 2250

Guest
Hej, jag har skaffat mig en gammal iveco/fiat husbil som jag har börjat renovera håller på att byta ut isolering och innerväggar då de gamla var angripna av mögel.
skulle behöva tips på vad man lämpligast ska isolera med och gärna tipps på hur man bäst bygger innerväggen, vilka material m.m:)

Kan tillägga att det är en bostadsinredd skåpbil.

mvh Linus
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Har haft flera Iveco servicebilar. Innerväggarna sitter väl på invändiga karosseriförstärkningar, kan vara svårt att få in frigolitskivor, själv hade jag gullfiber itak och vägg,. Klädde med 4 - 5 mm björkplywod som går att böja ganska lätt.

Har aldrig haft problem med mögel endast rost.

Jägarn
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Byggde om en MB 508 -77 tog bort en del extra plåtlister strök sedan på rostskydds medel på innerväggarna tak och golvreglar. Isolerade med 5 cm frigolit inne i bilen. Där det skulle vara skåp o-dyl förstärkte jag med extra reglar som skruvades fast i karossen.
Innan jag monterade innerskivorna använde jag "golvfoam" i hela bilen (som man lägger under vid golvläggning). Detta gjorde att bilen blev som en termos.

Hade inga problem med rost eller annat. Besiktigade den -94. Sålde den sedan i slutet av -99.
Träffade på den nye ägaren (med bilen kvar) för 2 år sedan. Han hade inte gjort något extra med den och fortfarande var bilen helt rostfri. Det enda var hjullagren fram som bytts.
(Han hade bl.a. åkt till nordkap 2 gånger med den).
Lycka till!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Ev kolla med Leif på ScandiMobil i Falköping eller Björn på SMC i Göteborg.
De har inrett många "Plåtisar". :)
 
F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Hej, jag har skaffat mig en gammal iveco/fiat husbil som jag har börjat renovera håller på att byta ut isolering och innerväggar då de gamla var angripna av mögel.
skulle behöva tips på vad man lämpligast ska isolera med och gärna tipps på hur man bäst bygger innerväggen, vilka material m.m:)

Kan tillägga att det är en bostadsinredd skåpbil.

mvh Linus


Hej, ny på forumet och ny på husbilsbygge. Köpte en mercedes sprinter -95 och rev ut allt nästan. Isolerade golvet med frigolit, liggunderlag, ett lager mineralull, träningsmatra på det och sedan då trall. Undergolvet är aluminium. Taket är aluminium. Isolerade väggar med mineralull och fogskum på hålutrummen, har dubbla lager bubbelplast för fönstren och även stängt ventilera fram (hittar inga bak) och lägger nu filter och de tyg jag har uppe runt tak/vägg och kring golv samt att jag har tyg i h liggunderlag mellan dörrarna bak ÄNDÅ är det isande kallt kring golvet och på kväll/natt trots värmare och så ska de inte va. Nån som kan hjälpa mig? Magkänslan är att det strömmar in kalluft via nåt stort hål alt ventilutsläpp och skjutsar ut det i bilen alt att något reglage el dyl fastnat i Kallinge. Upprepar att jag inte hittar några luftutsläpp i skåpet. Tack,
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Lite tips!
En ir termometer som kan mäta tempen på avstånd är ett bra hjälpmedel för att spåra problemet, skaffade en sån till mitt hus och hittade varför det blev kallt på golvet.
Ett billigare sätt är ju en sån där doftsticka som ryker då kan man se om det drar.
Har du någon fläkt igång som suger ut luften så måste den ju in någonstans.
Har du stängt spjällen till värmen eller står det öppet i läge ventilation, jag brukar sätta spjället mot rutan annars blir det lätt golvdrag.
Sitter det ett gasolkylskåp i finns det väl ventilation till det.
Hade en liten caddy och där satt det ventiler vid golvet längst bak som hade en gummibit som skulle öppna när man slog på fläkten fast det var ju trasigt.
Annars skulle jag gissa på dörrarna som kanske läcker kan även sitta en dold ventilation i dom.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Har mailat ScandiMobil flera gånger men inga svar på mina mail. Ville faktiskt köpa lite material av honom.
 
F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Tack snälla för tipsen! Gasolkylskåp har jag inget. Misstänker att aluminiumgolvet täcker nån ventlilation och bidrar till kylan. Fläkt har jag bara en till och frånluftsfläkt men där drar det inte. Dörrarna är ett problem då stordörren åker upp lite av sig själv men den har jag satt extenderlås på både inuti och utan på så lite bättre blev det där. Bakdörrarna har varit dragiga men med extra lås och extra tätningslist på dem så har det blivit mindre. Lite bättre är det nu då jag lagt latexfog runt listen på snart alla fönster samt fogskummat nere vid golvet (under sängen i a f än så länge). Ventilationsgallren fram är stängda dock har jag inte tänkt på riktning på dem. Ir termometer var ett kanontips! Rädd för att jag måste ge upp och lägga mer projektet - det är kallt ute nu men inte -25 :(.
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Tänk bara på att det behövs viss ventilation för att hantera utandningsluftens koldioxid när man sover i bilen. Koldioxiden är tyngre än luften så det behövs ventil både högt och lågt.
EssoJ
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: isolering i hembygge?

Har en Sprinter -96. Det går nån typ av ventilationskanaler framifrån och till bakkant av skåpet i skarven (balken) mellan tak och skåpets sidor. Går sedan ner längs bakdörrarna och mynnar ut bakom kofångarhörnen på varje sida bak.
Så har jag uppfattat det
 
F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Tack! Misstänkte nåt sånt. Ska riva ut aluminiumtaket vid bättre väder och då hoppas jag hitta dem :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Affe hur har du fixat denna kanal antar att det kan bli bakdrag när fläkten är avstängd och vinden ligger på?
Ibland brukar det finnas någon gummiflärp som backventil som för modligen kan vara trasig eller fullt med smuts som på min gamla bil. Är de lika smarta som bilbyggare brukar vara borde utloppet ligga i sprutet från bakhjulen.
 
F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Har en Sprinter -96. Det går nån typ av ventilationskanaler framifrån och till bakkant av skåpet i skarven (balken) mellan tak och skåpets sidor. Går sedan ner längs bakdörrarna och mynnar ut bakom kofångarhörnen på varje sida bak.
Så har jag uppfattat det

Hittade de två utsläppen bakom kofångarhörnen bak och satte små fyrkanter av liggunderlag över dem bara för att testa inatt och faktiskt så var det inget golvdrag igår :). Aluminiumtaket återstår att plocka ner då det döljer de andra utgångarna uppe i taket men aluminiumtaket är stort och i en hel skiva så jag bävar...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: isolering i hembygge?

Det ska finnas någon här på HBK som säljer Reimo's produkter, som tom lämnar 10% rabatt. Har försökt hitta personen tidigare men inte lyckats.
 
F

F.d. 27857

Guest
Sv: isolering i hembygge?

Hej, satte du golvfoamet utanpå frigoliten eller direkt på plåten innan frigoliten? Tack,
 
Toppen