• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ischias

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Vad hjälper mer än att gå och stå?
Kan ju ej sitta vid dator eller på stol längre än 1-2 min.
Tacksam för tips.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ischias

Hej Ragge.

Det är hemskt jobbigt. Jag har haft ont i "ishiasen" många år utan att begripa varför. Har suttit mycket i bil och alltid med plånboken i vänster bakficka. När jag efter flera år tog bort plånboken fanns givetvis en inflammerad ishiasnerv kvar. Det tog ganska lång tid att träna bort. Lindringen kom dock betydligt tidigare. Är idag nästan helt besvärsfri.

Men det är viktigt att veta om ishiasvärken kommer från ett diskbråck, äkta ishiasvärk, eller från något annat, kallas falsk ishiasvärk. Har man ett diskbråck kan träning vara direkt felaktigt. Jag hade falsk ishiasvärk vilket är det absolut vanligaste. Det kan göra lika ont som äkta.

En läkare eller kiroprakter bör ställa diagnosen.

I mitt fall brukade det lindra att hänga ut ryggen. Dvs jag tog tag i något över mitt huvud och ökade belastningen genom att böja på benen så att jag efterhand hängde nästan fritt. Ökar värken så sluta direkt.

Hjälper det att sitta bakvänt på en vanlig stol, så att du kan hänga fram över ryggstödet? Har du provat med en hög barstol? Eller en stor uppblåst pilatesboll?

Kolla mer på nätet. Det finns nog fler tips där. Du är inte ensam! :oops:

Börja exempelvis på kiropraktorhemsidan:
Varför får man ischias?

Krister N
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Bra skrivet Krister!

Har också gått i flera år med ryggproblem utan att någon, förutom röntgenplåtar som sade "normal förslitning" ,kunnat avhjälpa, men med följande detaljer, har jag kunnat hålla problemen någerlunda i schack:

Eftersom jag ej kan springa mer, har jag börjat gå, men med MBT- skor,vilka jag upplever bidrar till en liten positiv effekt.

Tvingat mig själv att gå på gym, och där stärka ryggen genom lämpliga rörelser.

Även min spikmatta, bidrar till en liten positiv förbättring.

Sedan tror jag vikten även kan bidra till problemen, ifall man är överviktiig.

Värme, gör underverk,, speciellt då man är på semester i ngt tropiskt land med hög
luftfuktighet. Detta har fungerat väldigt bra på mig.
Och därmed även regelbundna bastubad.


I övrigt beklagar jag mig ofta men vet också att jag ej följer alla goda råd, utan bryter mot det mesta:
sågar ner träd, planterar växter, vandrar i alperna,går ut med båten, sågar snickrar och bygger,kör MC då och då, så jag får skylla mig själv helt enkelt. Smärtan kommer som ett brev på posten, då kroppen och musklerna blivet kalla och är i vila. På detta viset har det pågått sedan 2007.
På något sett, lär man sig såsmåningom att leva med smärtan,man höjer sin smärttröskel
helt enkelt. Som man bäddar får man ligga.
Lycka till!
mvh
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ischias

Jag plågades ibland av ischias på 70- 0ch 80-talen. Fick då ett råd: börja med mjukare skor med tjockare sulor. Följde rådet och sedan dess har jag varit helt besvärsfri!!

Jappe
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Jag köpte nya skor med grov sula, tyvärr är de rätt hårda o efter det nästan omg ont.
Och jag som är så noga med skor:(.
Köper ingen skit Salomon Ecco o de hårda heter Keen.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Ischias

Jag går just nu på gymnastik fär min ischias gym består i att dra i lite saker för att stärka mag o ryggmuskler. Jag var så illa att känseln försvann i V fot. men e nu å väg tillbaka. efter 2 månaders behandling. Felet på min rygg visade sig vara en kota som var deformerad samt en sammantryckt disc. De va inte ql. mina besvär var o är nattetid , sitta i en bra stol e bäst.. o de blir inge hojåka på ett tag.. en del av ryggskadan fick jag vid den senaste krocken med en bil som tog en V sväng 5 meter framför mig..
:spinny::spinny::spinny::mcride::mcride:
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Ischias

Jag har diskbrock och jag får alltid tänka på hur jag rör mig, hur jag sitter, ligger m.m. Nu kommer en tid då tomten skall krattas och det skall skottas snö. Jobbar jag i 10min intervaller klarar jag mig. Jag minns, då det tog upp till en timme att komma ur sängen. Vissa bilar klarar jag max 30min i, Pga. dåliga stolar, Volvo och Saab hade för mig dom bästa stolarna. De besvär jag har idag är en lätt domning baksida lår vadmuskel. Om jag är försiktig.
Ps det finns alltid dom som har det värre.
MVH. Gunnar S
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ischias

Jag tror man säger att vid falsk ischias får man aldrig domningar och känselbortfall. Däremot vanligt vid äkta, dvs vid diskbråck eller trasig kota. Känner igen en hel del av beskrivningarna ovan. Rygg och magträning kör jag varje morgon, 5 dagar i veckan, 2 olika program på 10 - 15 min, varannan dag. Har gjort så i många år och det är min räddning. Jag går alltid med mjuka skor, oftast MBT. Kan inte springa men går gärna med stavar, både med och utan belastning. Stavgång med belastningsstavar och MBT är som ett helt gym!

Fler tips på bra sittställningar?

Krister N "vice ordförande ischiasklubben!" :)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Nej inga sittställningar för tillfället jag skall gå ut "igen" bästa meducinen.
Så kan jag nog sitta en stund i kväll bak o fram./susanne
 
H

hianders

Guest
Sv: Ischias

Krya på dig Susanne och träna på!! Jag har ju inte ischias men väl en trolig meniskskada och också en begynnade artros i vänster knä. Så jag skall också träna men ibland gör det ont så ...... Har varit t läkaren idag och är sjukskriven ytterligare 14 dagar och fått en remiss till ortopeden. Hoppas på snar tid och ev åtgärd. Nu ska jag ut och träna i trappor och på trädgårdsgången.

Kram
Inger
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Det är lugnt Inger bara jag ej sitter som jag gör nu.
Gå o stå men gud vad tråkigt att inte kunna sitta så länge vid skrivbordet.;)Susanne
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Hej Susanne!

Hur går det för dig!

Jäkla S..it med ryggen, jag vet!:mad:

Ta det nu lugnt och försök att röra dig lite.

Om inte det hjälper, så kontakta en kiropraktor.

Ja gjorde det som du vet, och han fixade till det.:)

Ha det nu så gott och hälsa familjen!

Krya på dig!

Många kramar!:yes::wub:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Hej Susanne.
När jag hade som värst då provade jag akupunktur med ström, och det hjälpte mig.
När jag gick till en kiropraktor så blev det bara värre.
Nu är det bara ett minne blott,(skönt).

MVHSten-Åke
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Hej Susanne.
När jag hade som värst då provade jag akupunktur med ström, och det hjälpte mig.
När jag gick till en kiropraktor så blev det bara värre.
Nu är det bara ett minne blott,(skönt).

MVHSten-Åke

Kan hålla med om det här med kiropraktiker, blev också värre för min del.
Var där akut tre gånger sedan hade jag fått nog.
Tyvärr håller jag inte med om akupunkturen, för min del hjälpte det för stunden, efter 13 :e gången, men permanent tyvärr ej.
Något som för min del har haft en väldigt positiv effekt (som jag glömde att skriva om ovan) är manuell terapi, massagebehandling, av sjukgymnast som har genomgått den speciella utbildningen. Kort, massage på muskeln,nervens specifika smärtområde. Kan verkligen rekomenderas, vid ex smärta i nackmuskulaturen etc.

mvh
Fincan
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ischias

Hej Susanne!

Hur går det för dig!

Jäkla S..it med ryggen, jag vet!:mad:

Ta det nu lugnt och försök att röra dig lite.

Om inte det hjälper, så kontakta en kiropraktor.

Ja gjorde det som du vet, och han fixade till det.:)

Ha det nu så gott och hälsa familjen!

Krya på dig!

Många kramar!:yes::wub:

Nu måste jag rätta mig själv.......min Coccobello....:(

Det var inte kiropraktor

Det var ju en Naprapat jag var hos

Maserade musklerna på de rätta ställena, helt underbart..

Och det hjälpte!

Ber om ursäkt för min felcitering:oops:

Ha det gott!
 

Peter & Annika

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
6297
Medlemskap
2021
Sv: Ischias

Hej!
Jag hade ichias i båda benen för en tid sen. Hade fått det efter en lång bilresa då jag suttit helt obekvämt (inte i våran husbil). Jag gick till en akupunktör. Han satte 3 långa nålar i varje "skinka" i ca: 20 min (det gjorde inte det minsta ont). Inom ca 8 timmar hade det släppt helt. Det var en befrielse. Man blir ju helt handikappad. Det hjälpte för mig i alla fall. Det kan ju vara olika orsaker till besvären, men jag hoppas att du fick ett tips som du kanske kan prova.
MVH Annika
 
F

F.d. 8176

Guest
Sv: Ischias

Hej !
Jag bor i Spanien, och har haft många års problem med ischias när jag bodde i Sverige.

Jag har nu hittat två olika saker som verkligen hjälper en längre tid.

1. Om du sitter på golvet med raka ben (ibland har man så ont så det är svårt att få dem raka, men gör så gott det går) Börja sträcka dig framåt för att nå tårna med dina fingrar.

Det gör fruktansvärt ont, men när du "når" max läget så stannar du där i ca 45 sek.
Därefter böjer du dig ytterligare, tills det gör riktigt ont och stannar där ytterligare 45 sek.

Den här övningen kanske du måste göra 2ggr om dagen till att börja med. Men det ger god effekt redan fr början och blir bättre o bättre.

Det andra tipset är att här nere i Spanien om man går till en sjukgumnast eller på en SPA anläggning så sätter de in "Ultra ljus", det brukar behövas 3-4 behandlingar så har de läkt, tills det kommer igen om ett halvår el dyl...

Lycka till
Christina:)
 
T

tomas-o-nilla

Guest
Sv: Ischias

Har för en tid sedan fått ischias oxå. Gick via företagshälsan till en sjukgymnast, som rekommenderade att jag ska "skjuta fram" bäckenet när jag står och går (inte lätt att gå så, men skönt). För att stärka sina muskler runt bäckenet är det bra med "plankan" och att man även där "skjuter fram" bäckenet. Fick även andra övningar som hjälper, men det är svårt att beskriva i text (ska försöka ändå).

Ligg på rygg med raka ben, dra med händerna upp knät (på den sidan man har ont) 8-10 gånger. Därefter håll lårbenet med händerna i ett böjt läge. Streck ut benet 8-10 gånger. Till sist, håll kvar en hand och flytta den andra till underbenet för att hålla benet rakt (så rakt det går iaf) vinkla nu foten fram å tillbaka 8-10 gånger.

Jag blev rekommenderad att göra så 3 gånger om dagen.

Tyvärr skulle jag ta ner tvätt häromdan å missa att "skjuta fram" bäckenet. Så nu är jag tillbaka nästan på ruta ett igen :mad:

Det blir viktigare med åren att "skjuta fram" bäckenet eftersom musklerna blir långsammare.

LYCKA TILL å hoppas vi alla får en "Ischias-fri" sommar
 
Toppen