• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Irriterande inkontinens !

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Hur gör ni för att komma runt problemet med inkontinens. Ja jag menar med husbilen.
Jag har i gårkväll fyllt på med färskvatten och fyllt upp varmvattenberedaren, Truma 4002 och satte sedan på beredaren på 40 grader och lät värma vattnet. Men snål som jag är stängde jag av och räknade med att avtappningsventilen skulle vara nöjd med detta. Nicke sa Nicke, i morse hade bilen pissat på sig! Det var nog inte frost i natt med tydligen under 4 grader +.
Hur hade ni gjort ? Väntat till torsdag morron att fylla ? Haft varmvattnet på i två dygn "i onödan" ? Ställt in en kupevärmare ? eller monterat Ballofixventil så inte tanken tömts ?
Förresten hur lyckas avtappningventilen tömma tanken, pumpen är ju inte igång ? Genom hävertverkan ?
// Göte J
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

kopplat bilen på 220 o haft på värmen i husbilen :)
det är antagligen ett frys skydd som löst ut, som måste återställas manuellt
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Den frosten, den frosten...Du är inte ensam om läckaget.
Märkligt är om du dränar tanken. Efter tre egna försök kom "klarheten", det är bara varmvattenslingan + beredarens 12 l som skall dräneras.
Startar du sen pumpen i tron att ventilen är stängd, sticker vattnet från förrådet. Lite tryck i kalltappen och inget "varmvatten" talar om att frostventilen är öppen och inkontinensen blir synbar verklighet. Ventilen går inte att stänga (<4-8 gr.) utan pannstart - enl. driftinstruktion.

MVG / HASSE
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Irriterande inkontinens !

Det finns ett sätt för att hindra att varmvattenbehålleren ofrivilligt töms, man sätter en spärr på avtappningsventilen enl. bifogad bild. Jag vill dock varna för att använda denna metod om det finns risk för frostgrader. Om vattnet i beredaren fryser sönder kan det betyda en kostbar reperation. Läs mer på min hemsida: www.gosoft.se

Tradsparr.jpg

Spärren tillverkas av en bit rostfri tråd (cykeleker).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Är det hela färsvattentanken som tömt sig, bara varmvattenberedaren eller är det bara ett begränsat utsläpp på någon deciliter?

Om det är det senare beror det på att det kalla vattnet i varmvattenberedaren värms upp och expanderar. Då skapas ett övertryck i beredaren som då öppnar en övertrycksventil och släpper ut en mindre mängd vatten. Detta kan vara väldigt irriterande eftersom det kan hända på de mest olämpliga ställen.

Jag kan tänka mig att folk som inte vet hur en husbil fungerar utgår från det värsta scenariot när de ser detta vattendroppande: -Aha, husbilen släpper ut avloppet! Fy sjutton för dessa husbilar!

Vad kan man göra åt detta "problem"? Kanske en slang som leder in vattnet i gråvattentanken? Men då finns kanske risken att det blir baksug och avloppsvatten kommer in i färskvattensystemet. Kanske man kan koppla slangen till kopplingen under ett handfat eller diskhon, lämpligen då med en liten uppåtkrök och Y-förgrening. Någon som prövat detta?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Tack Gunnar för tipset !
Jag har nu tillverkat en fjäderklämma, med vilken jag ska lära Truma (Tauma?) -ventilen veta hut . Öppnar ju vid 4 grader + och slår till vid över 8 , -löjligt vattnet måste ner under noll innan det fryser.
Som jag tidigare sa så tömms inte bara varmvattenberedaren utan även tanken! I går fylld, idag en slatt på botten! Vad jag kan förstå måste dräneringen ske genom att den dränkbara pumpen med slang fungerar som sughävert. Man skulle kanske montera en yttre impellerpump istället och pss stoppa hävertverkan ?
// Göte J
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej.

Många har säkert samma problem när bilen är kall.

Skulle det inte vara bättre och säkrare att sätta en avstängningsventil på ledningen till varmvattenberedaren?

Då skulle automatventilen kunna leva sitt eget liv och man minimerar risken att frysa sönder varmvattenberedaren. Kallt vatten finns tillgängligt och man kan släppa på varmvattnet när tempen stigit inne i husbilen.

En undrande Knausen
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Irriterande inkontinens !

Pumpen som du har fungera säkert bra och den har sannolikt inbyggd tryckvakt. Vill du hindra sughävertverkan, så sätt en enkel kran mellan färskvattentanken och pumpen.

Tänk på att även kranar och kopplingar på kallvattensidan kan frysa sönder om det blir minusgrader inne i bilen, så sughäverteffekten kan ha en fördel i vissa fall.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej igen.

En dum fråga kanske, men om man sätter en kran som Gunnar och jag själv funderat över... kan kallvattnet rinna bakvägen in i varmvattenberedaren genom tappkranarna när man använder kallvattnet?

Problemet med säkerhetsventilen kan ju uppstå även en kall vår och höstmorgon när husbilen ska användas och är mycket irriterande. Jag har satt en värmefläkt för att lura säkerhetsventilen. Någon berättade för mig att säkerhetsventilen förbikopplas om man sätter på värmen till varmvattenberedaren men så funkar inte min säkerhetsventil.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej på er vänner!

På min bil sitter en pump som känner av trycket i vattenledningarna, detta medför att när säkerhetsventilen löser ut så minskar trycket i ledningarna och pumpen startar för att få upp trycket igen.

På så sätt töms färskvattentanken på vatten.

Enda sättet att undvika att tanken inte töms är på min bil att stänga av pumpen vi displejen som sitter vid bodelsdörrn.

Hls Laika
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Irriterande inkontinens !

laika;

Det stämmer, så jag utgick i från att pumpen var avstängd i Göte J:s bil, i annat fall var det inte bara tanken som hade töms utan även batteriet. Dessutom hade pumpen säkert tagit skada av att arbeta utan vatten hela natten.

Sätter man en kran mellan färskvatten tank och pump kommer inget vatten att rinna genom några kranar även om pumpen skulle arbeta.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Min bil gjorde så och jag upptäckte det just för att pumpen surrade, batterit klarade sig och pumpen höll tror jag för den förslökte fortfarande töma ut vatten som inte fanns.
Hls Laika.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Frostvakten är väl elektrisk? Då borde den kanske kopplas ihop via ett relä med pumpen så att om frostvakten öppnar så bryts strömmen till pumpen.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej! Koppla in en kupevärmare med termostat i bilen och ställ den på tio grader så häder inget. Att Truman släpper ut vatten redan vid 8 grader är lite onödigt men man ska veta att när det blir minus i bilen fryser det uppvärmda vattnet först och systemet måste hinna tömmas.
Mvh Sanddammaren
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Irriterande inkontinens !

Nja jag tror inte på att det sitter någon tryckvakt i min bil. Det klickar ju i en microbrytare när man öppnar kranen och då startar pumpen.
Det fick bli klämma och kupevärmare i kväll, hängslen och livrem !
I morgon bitti startar vi resan med destination Ungern.
// Göte j
 
F

F.d. 10659

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

I min Adriatik är det tyvärr så, att när temperaturen sjunker under +4 gr släpper magnetventilen och vattnet i värmaren strömmar ut. Eftersom det inte finns någon kran på förbindelsen mellan vattentank och värmare uppstår det en hävertverkan, som tömmer hela vattentanken. Ett råd jag fick av min verkstad var att antingen sätta en klämma på magnetventilen så att den inte löser ut eller också sätta fast ett snöre på vattenpumpen och hissa upp den över vattenytan i tanken, och då skulle det inte kunna rinna något vatten genom hävertverkan till varmvattenberedaren.
Således skulle temperatur under +4 inte ha någon förödande verkan på vattenförrådet.
BRORAKE
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Hej.

Om man stänger av pumpen och öppnar bottentömningen (magnetventilen) och öppnar någon av kranarna (vredet mot varmvatten) så bör hävertverkan upphöra genom att det kommer in luft i vv-beredaren eller tänker jag helt fel?

/Knausen
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

Jag kanske också tänker fel, men måste inte pannan i så fall ligga lägre än vattentanken om man ska få någon hävert effekt.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Irriterande inkontinens !

"Kanske detta är ett sätt att motverka inkontinens"
Visserligen med viss risk att pump och kvarvarande vatten i ledningarna fryser om kylan knäpper till. Men vår och höst bör det fungera. Endast VVB töms om termovakten löser ut.
/Lars
Backventil.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen