• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Irrelevanta svar på frågor!

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
En liten reflektion!
Jag har mer och mer känslan av att de flesta inlägg börjar i en ände och slutar/glider över till att handla om något helt annat en det frågeställaren frågar efter. Jag har vi ett antal gånger ställt olika frågor (ny husbilsägare sedan 2018) och till en början blir det bra sedan lägger någon in ett, ibland helt orelevant svar eller påstående och då är min fråga "förlorad".
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
jag har med märkt det och det skall gärna hackas på lite - riktigt tråkigt och värre är det på HBK's Facebook sida.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Trådskaparen kan alltid stänga tråden om han/hon tycker tråden spårar ur eller be Webb att göra det.

Webb kan inte ta bort inlägg som inte bryter mot Forumreglerna. Vi kan inte ha det så att inlägg eller trådar tas bort för att någon "tycker något"

Det är medlemmarna som själva ser till att trådar "spårar ur" vi är över 13 000 medlemmar och att alltid en tråd skulle handla om det trådskaparen vill, är tyvärr näst intill omöjligt.

Medlemmarna kan alltid anmäla en tråd eller inlägg för att hjälpa Webbarna hålla lite ordning, vi kan omöjligt läsa all som skrivs.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Trådskaparen kan alltid stänga tråden om han/hon tycker tråden spårar ur eller be Webb att göra det.

Webb kan inte ta bort inlägg som inte bryter mot Forumreglerna. Vi kan inte ha det så att inlägg eller trådar tas bort för att någon "tycker något"

Det är medlemmarna som själva ser till att trådar "spårar ur" vi är över 13 000 medlemmar och att alltid en tråd skulle handla om det trådskaparen vill, är tyvärr näst intill omöjligt.

Medlemmarna kan alltid anmäla en tråd eller inlägg för att hjälpa Webbarna hålla lite ordning, vi kan omöjligt läsa all som skrivs.
Det handlar varken om att anmäla eller inte. Inte heller om att ta bort något, inte heller om att man inte ska få tycka. Utan det handlar om att hålla sig lite till det som frågan faktiskt handlar om! Jag har vi ett tillfälle, när vi var totalt nya ställt frågan om inställningar på Aldepanelen, det tog inte många inlägg innan diskussionen handlade om var värmepumpen satt...Det är klart att det är medlemmarna som gör att tråden spårar ur. Det här forumet är inte unikt på så sätt, att det tråden startar om snart handlar om något helt annat. Det gör det också svårare att söka i forumet...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det är inte alltid frågan som är den i intressanta utan dom intressanta svaren som ofta leder vidare till ännu intressantare frågeställningar då många frågor som inte kräver exakta svar breddar intresset för tråden. Gud hjälpe mig nu om jag är ute och cyklar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den här tråden är en "reflektion"-tråd under markisen, dvs ingen fråga är ställd och det är OK för kommentarer av olika slag. Så min kommentar är att jag håller med trådskaparens "reflektion", visst är det så många gånger, där t.o.m. jag själv har bidragit med irrelevanta kommentarer... ...men det handlar oftast om välmening i stil med "har du tänkt på det här?", osv...

Vad svarar man till någon som frågar "vilken husbil är bäst", eller "ska jag ha solceller eller elaggregat", "vilket batteri är billigast", alternativet är att hoppa över tråden eller följa den av ren nyfikenhet.

upload_2019-4-5_0-8-57.png
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Håller med om att det är i all välmening och det är som sagt en reflektion och ALLA ska och får tycka och tänka i forumet, vilket är toppen.
Trevlig helg på Er och idag blir premiär för året!
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Visst händer det rätt ofta att en diskussion glider iväg på fel spår men oftast tycker jag det sker efter att trådskaparen har fått några bra svar på sin fråga (undantag finns...).
Jag har också märkt ibland att en del trådskapare redan innan de ställer sin fråga har bestämt sig för vad som är "rätt svar" och sedan tycker att alla svar som inte bekräftar detta "rätta svar" är felaktiga utsvävningar...?
Själv tycker jag att just detta med att man kan få helt oväntade lösningar tack vare alla unika användares sätt att tänka och tolka frågan är mest positivt och jag har jag oftast fått mest nytta av de trådar som lett vidare till nya funderingar men vi kunde kanske generellt bli bättre på att inte sväva iväg förrän EFTER att trådskaparen fått relevanta svar på ursprungsfrågan...;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Där har du säkerligen rätt, Tommy. Det är ju inte ovanligt att riktigt gamla trådar dammas av och en ny frågeställning med viss anknytning till ursprungsfrågan ger den gamla tråden nytt liv. Nu efter bytet av forumplattform har forumutvecklarna försökt stävja detta lite genom att det kommer upp en varningsruta på trådar som är äldre än fem år där man aktivt måste välja att fortsätta tråden i stället för att skapa en ny.

Att sedan färska trådar svävar ut efter ett tag känns mera naturligt på samma sätt som det naturliga samtalet i verkligheten kring fikabordet också vandrar iväg. Men det är lite tråkigt när detta sker i några av de första svaren innan trådstartaren kanske ens hunnit få några svar på ursprungsfrågan.

Ibland händer det dock att en trådskapare ställer flera frågor om helt olika saker i inledningen. Då blir det lätt lite rörigt eftersom svar inkommer på de olika delfrågorna och det kan bli lite svåröverskådligt. I sådana fall är det bättre att trådskaparen startar separata trådar med en frågeställning i vardera, naturligtvis då lagda under lämpliga forumrubriker och med en bra rubrik på respektive tråd. Då blir det lätt att hålla isär de olika ämnena och svara på ett konstruktivt sätt.
 
Toppen