• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IPhone 6 överlägsen

F

F.d. 25023

Guest
Följande klipp fanns i dag i Omni:

iPhone 6 klår rivalen Galaxy Note 4 även i Korea

●TECH Inte ens på hemmaplan kan Samsungs Galaxy Note 4 stoppa Apples framfart. Enligt uppgifter till Wall Street Journal är tre gånger så många iPhone 6 förbokade som Galaxy Note i Sydkorea. Analytikern Lee Seung-woo på IBK Securities tror att iPhone 6 och iPhone 6 Plus kommer att sälja fem gånger så mycket som Galaxy S5 och Galaxy Note 4.

Jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: IPhone 6 överlägsen

I sammanhanget bör nog nämnas att det tycks vara skillnad på "ifånarna" och "androiderna". Androiderna skyndar sig inte att köpa nytt så fort en ny modell "släpps" vilket ifånarna gör. Möjligen kan det bero på att androiderna är nöjda med sina telefoner medan ifånarna hela tiden väntar på att apple ska prestera en bra telefon! :D:D:D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Enligt en undersökning är det tvärtom, ägare av iPad/iPhone behåller sina prylar längre än tre år eftersom uppdatering av operativsystemet sker under minst denna tid som bl.a.innebär nya funktioner. Undantaget är skolungdomar som tävlar i att skaffa det senaste.

Vissa Androider uppdateras aldrig vilket jag själv kan intyga.
Jappe, har du lyckats få uppdateringar på dina Androider?
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: IPhone 6 överlägsen

Framför allt är dom överlägsen när det gäller priset.
Såg någonstans att den dyraste kostar över 9000 SEK........................
Men det är naturligtvis ett skämt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: IPhone 6 överlägsen

Ja, det har hänt, Knarrevik. Inte ofta, dock! Det kanske är som med Rolls-Royce! De är tillräckligt uppdaterade. För att vara ärlig så gillar jag mycket hos iPaden.

iPhone känner jag inte till. Går den att telefonera vanligt med och kan man skicka vanliga SMS?

Jappe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det dröjer nog innan en enskild Androidmodell från en enskild tillverkare klår en Iphone 6 i försäljningsvolym.
Det beror ju på att alla som vill ha Apples plattform bara har en modell att välja på.

Buntar man däremot ihop alla Androidlurar som ligger i samma prestanda/storlekssegment som Iphone 6 och sen jämför så ser det nog annorlunda ut.

Det är ju lite konsekvensen av mångfald och valfrihet.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det finns ju många sätt att mäta på. Att en iPhone skulle vara överlägsen bara för att den säljer mer än en enstaka modell av Androidlur är väl att betrakta som ett sämre sätt.
Jag valde INTE telefon efter vad som säljer bäst ;-)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det bästa alternativet för att utröna vad som är bäst är att bilda sig en egen uppfattning!

Just nu testar jag den snabbaste Androiden, OnePlus One.
En trevlig lur framför allt om man tar priset i beaktande (under 3000:).

Har dock svårt för Androidsystemet som är krångligt värre i jämförelse med iOS.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Det bästa alternativet för att utröna vad som är bäst är att bilda sig en egen uppfattning!

Helt rätt. Och det man kommer fram till är ju vad som är bäst bara för en själv och inte alltid för alla andra.

Jag skulle vilja påstå att största skillnaderna mellan en Iphone och en kvalitetslur med Android enbart ligger i tycke och smak. Kvalitet och funktion är på ungefär samma nivå.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Vilken av dessa för en studerande(Lund)
6plus.png
Skulle en 16 GB fungera? Det skiljer dock en del i pris.
//Arne B
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: IPhone 6 överlägsen

Vad ska ni ha den till? Enbart att ringa och messa? Då räcker 16 GB.
Men ska ni också använda den för att lägga in lite appar, ta lite foto etc så är det minimum 64 GB. Så stort minne som plånboken tillåter, men å andra sidan kan det bli dyrt att köpa för lite minne..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Nej, 16 GB räcker inte eftersom hälften går bort till operativsystem och interna appar.

Använder man telefonen till enbart röstsamtal kan det funka men vem köper en dyr mobil för enbart röstsamtal?

Minst 64 gäller även om bilder och videoklipp läggs i molnet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.847
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: IPhone 6 överlägsen

Har nu i drygt två år kört Android. Telefoner, platta och mediaspelare. Huvudsakligen Samsung och Sony. Nu är jag dock tillbaka i Apple-världen med en iPhone 6 och två Paddor. Mina erfarenheter är att Android-världen har stora möjligheter för dem som vill och har förmåga att utnyttja den och kan ge avkall på vissa säkerhetskrav. Android-världen har också väldigt prisvärda alternativ. Däremot är appar, användarvänlighet och säkerhet klart sämre än hos Apple. Android-apparna kan vara fruktansvärt dåliga, det är klart sämre kvalitet i Play shopparna än i App Store. Användarvänligheten är också sämre i Android. T o m hos så stora drakar som Sony och Samsung. Beror förmodligen på att det sker utveckling parallellt på både hårdvaru- och mjukvarusidan som inte alltid synkas. Det viktigaste för mig är dock att säkerheten inte håller i Androidvärlden. Det är helt enkelt svårare att utveckla säkra system för anslutning till exempelvis företagsnät i öppna system. System som alla kan skaffa sig källkod till. Sen gillar jag i grunden Apples användarvänlighet och har alltid gjort. Det är en fröjd att vara tillbaka! =)

:-/<rister
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: IPhone 6 överlägsen

Varför en 6s?
Ta en vanlig 6 med 64 GB för en betydligt lägre summa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Instämmer med Krinil!

Efter ett återfall till Android och OnePlus One är jag tillbaka i Applevärlden.
Även appar med samma namn och konstruktör är klart bättre till både utseende och funktion i iPhone/iPad.

Varje gång man för sådant på tal protesterar Androidfanatiker men när man frågar har de oftast ingen erfarenhet av andra system.

Googlesfären är desto bättre på annat som tex Snapseed, Youtube, Maps och G. Foto.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: IPhone 6 överlägsen

Även jag är tillbaka till iPhone efter några år med bl.a. Sony Z1. Jag blev positivt överraskad av stabiliteten och många av funktionerna i Android efter att ha använt Android för flera år sedan. Användarmässigt spelar det mig ingen större roll om det är Android eller iOS i telefonen. Däremot är jag inte lika glad åt alternativen till Mac och OS X. Det är inte mycket som skulle få mig att byta bort min MacBook Pro mot t.ex. en Windowsmaskin och eftersom jag gillar kompatibiliteten mellan iOS och OS X så fick det bli en iPhone igen.

Jag frilansar som fotograf och har en hel del bilder och appar för bildhantering på min iPhone. Dessutom använder jag den som navigator i husbilen med iGO och en del andra appar. Trots detta har jag bara använt 11 GB på min iPhone 6 med 16 GB minne, så att 16 GB bara räcker till att ringa och SMS:a håller jag inte med om.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IPhone 6 överlägsen

Min 64GB iPhone har en kapacitet på 55,4 GB, dvs 8,6 GB är otillgängligt direkt när man startar mobilen första gången. Då har jag ändå avinstallerat appar som Numbers, Pages och Keynote.

Med tanke på att en navigeringsapp med kartor kan lägga beslag på 4-5 GB och ett videoklipp kan vara i GB-klassen är 16 GB-varianten inget alternativ för den som vill använda mobilen till annat än röstsamtal.

image.png
HERE kartor
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: IPhone 6 överlägsen

Tackar alla.
Telia med 24 mån. får jag betala 7735 kr fö 64GB versionen och för 16GB 7695 kr.
Verkar bli 6s plus med 64 GB.
//Arne B
 
Toppen