• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Tips på en bra Inverter typ 1500 Watt till husbilen?
Tänkt för hårfön,bryggare,vattenkokare.
Vi är nya husbilsägare.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det du ska ha koll på är om du bara ska driva värmealstrande utrustning, eller även elektronik. Det bestämmer om du kan nöja dej med en billig (modifierad sinus) eller måste ha en dyr variant (sinus).
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det underlättar om man väljer en som har ett förbikopplingsrelä. Dvs. ett relä som automatiskt kopplar om mellan inverter och fast 230V (=elstolpe) när man kopplar i och ur kabeln. Det hela beror naturöligtvis på hur du tänker dig montera den. Om du bara räknar med att ha ett enda 230V uttag från invertern så blir det enkelt. Om du vill koppla flera vägguttag till den skall du ha jordfelsbrytare efter invertern och koppla ihop nolla och skyddsjord vid utgången från invertern (före jordfelsbrytaren). Skyddsjorden på utgången skall i så fall också vara ansluten till bilen chassi.

MVH
Hans
 
F

Fd.47585

Guest
Varför inverter? När du duschar och tvättar håret är du ju förmodligen på camping/ställplats och då finns ju el till fönen där. Vatten till kaffe kan ju kokas på gasolen.1500 watt från 12 volt drar 125 Amp om verkningsgarden är 100% vilket den aldrig är. Att torka håret tar väl bara några minuter men drar ordentligt på batteribanken.
Tror att har man inverter så är det lätt att använda både ena och andra 230 volts saker. Då bör man absolut ha en med riktig sinus och inte modifierad vilket gör att priset går upp ordentligt. Annars riskerar man att saker går sönder.
Vi har nu haft vår husbil snart 2 år och kört över 4000 mil utan inverter och vi fricampar för det mesta. När hustrun behöver tvätta håret letar vi upp camping/ställplats där vi även kan fylla vatten och tömma svart/gråvatten.
Bara en tanke, man kan klara sig lätt utan 230 volt med lite planering. Jag tycker ni åtminstone skall prova innan ni bestämmer er för att köpa inverter för typ 8000:- - 9000:- AC Master 12VDC - 200/220/230/240V 1500W Mastervolt inverter

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vet inte hur stor batteribank ni har, men tänk på att en inverter kan dra mycket ström.
(Beror naturligtvis på vad man använder den till.)
För att få en liten uppfattning om strömförbrukningen kan man använda en känd formel.
P = U x I som ger att för t.ex. 600W belastas batteribanken med minst 50A.
Vi lyckades köra slut på våra bodelsbatterier i förtid (2x105Ah), trots 240W solceller.
Använde både micro och kaffebryggare väldigt flitigt.
Hade iofs "vanliga" bly-syra batterier. Har nu bytt till AGM samt kastat ut micron.
(Att göra oss av med kaffebryggaren finns inte på världskartan.)
Funderade ett tag på Litium-batterier, men tyckte det blev krångligt eftersom vi även vintercampar.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att frekvent använda en stor inverter är ett effektivt sätt att ta död på batterierna,använd gasol till att värma vattnet, man kan inte räkna med hemmastandard i husbilen.
Som andra skriver en sinusinverter i den storleken är dyr, har själv en liten inverter 300W för att ladda det som inte går på 12V, har köpt en 12V hårfläkt till hustrun den fungerar väl hjälpligt.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I min vogn har jeg arrangeret så alt går på 12V eller gasol eller diesel (til varme)

Vi står aldrig på landstrøm, men bruger udelukkende 2x100w solpaneler. Vi er aldrig på Camping, og på de stellpladser, der har badefaciliteter og lignende, så bruger vi det aldrig.

Der er kun en ting, der må have 230V, og det er fruens hårtørrer, som er en 1200w rejsemodel.

Til det har vi Waeco sinepower msi 1312, der er koblet med relæ, så der er 230V i alle kontakter, men så det slås fra, hvis vi skulle komme på landstrøm.

Det originale 95Ah batteri kunne ikke levere nok strøm om morgenen, da det var 4 år gamWseco melt, men efter at have skiftet det til et Polaris 12100 LiFePO4 på 100Ah, så har der været masser med strøm.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag är inne på min fjärde husbil. Har haft solceller, dubbla batterier och en rejäl inverter med ren sinus i alla bilarna. Använder den till kaffekokaren, äggkokare, hårfön mm men har ingen micro. Har aldrig varit några problem med för stort uttag från batterierna. Jag tycker det tar för lång tid att koka vatten på gasolen och 12V hårfön är mer en leksak och man kan lika bra ställa sig ute i vinden.
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Har en Efoy 80 Bränslecell installerad i bilen till bodelsbatteriet på 150 Ah.
Samt solcell på 120 Watt monterad.
Nytt för oss detta med husbil.
Efoy bränslecell är mycket tystgående!!
Haft husvagn tidigare och 5.5 kW elverk som levde om..hua!
Vill ha koll och allt klart till våren då vi direkt efter köpet ställt in vår husbil på vinterförvaring och inte varit ut nått än..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Turbo 67, jag är lite nyfiken på vad du hade i husvagnen som krävde 5.5KW elverk, tror aldrig jag sett husvagn med den elförsörjningen.
Med Efoy och solcell lär du klara strömförsörjningen och drift av inverter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja de ladbare tannbørstene har en veldig enkel løsning, en spole i sokkelen og en i bunn på tannbørsten. Den i sokkelen krever en ren sinus - allt annet og den brenner av. Det er ikke enkelt å finne en dc-dc lader for elcykle batterier, men det finnes. Søk på 36V Lithium lader i bil - formuler helst søket på engelsk.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja de ladbare tannbørstene har en veldig enkel løsning, en spole i sokkelen og en i bunn på tannbørsten. Den i sokkelen krever en ren sinus - allt annet og den brenner av. Det er ikke enkelt å finne en dc-dc lader for elcykle batterier, men det finnes. Søk på 36V Lithium lader i bil - formuler helst søket på engelsk.
Ska invertern klara cykelbatterier krävs ordentlig storlek på den samt att man egentligen bara kan ladda under färd. Kolla med några försäljare av invertrar. Efter att ha sett prislappen kan man konstatera att man kan stå många många nätter på t ex camping med el för de pengarna. Eller ta med batteriet när du går på restaurang, det brukar funka att få lite el.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ska invertern klara cykelbatterier krävs ordentlig storlek på den samt att man egentligen bara kan ladda under färd. Kolla med några försäljare av invertrar. Efter att ha sett prislappen kan man konstatera att man kan stå många många nätter på t ex camping med el för de pengarna. Eller ta med batteriet när du går på restaurang, det brukar funka att få lite el.

Jag använder denna har 2 st till min cyklar. Passar till ecoride, orion slim, mm mm. Typ alla batterier som laddas med 36v och har 2 kablar + och -. Jag har solceller 200w, agm batteri. Räcker till för att ladda upp dessa med

Ecoride Laddare 12V för 23/36V
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen