• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intressant om Diesel bilar kontra bensin

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, vad skall man tro? Tidigare i år var det dieseln som var på tapeten & många ivrade för ett totalförbud. Vad kommer härnäst? El-bilen kanske? Det verkar vara så att man inte är helt ense & olika forskare har olika åsikter för att inte tala om miljönissar & politiker. Att miljön skall skonas är väl alla överens om men det vore ju bra om vad man skulle inrikta sig på. Att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar under väldigt lång tid är något man kan vara säker på så forskare & motorfabrikanter borde väl öka sina ansträngningar både vad det gäller konstruktioner & bränslen. Mycket har ju gjorts om man betänker hur det var för 10 - 15 år sedan jämfört med idag både vad det gäller förbrukning & utsläpp men mer behöver göras.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Artikeln var bara för prenumeranter som loggar in, men av rubriken att döma så är det väl inte något som inte sagts tidigare. Problemet är att politiker klarar bara av att tänka på en sak åt gången eller så är det så att de utgår från att vi alla vanliga människor inte kan greppa över mer än en sak åt gången.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Artikeln var bara för prenumeranter som loggar in, men av rubriken att döma så är det väl inte något som inte sagts tidigare. Problemet är att politiker klarar bara av att tänka på en sak åt gången eller så är det så att de utgår från att vi alla vanliga människor inte kan greppa över mer än en sak åt gången.[/QUOTE

Jag är inte prenumerant och kan läsa artikeln ..skrolla nedr så kommer artikeln bland all reklam..
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
(Vadå, reklam? Varför laddar ni ner sånt skräp?;-))
Det vore intressant att se en jämförelse där elbilens miljöbelastning pga batteritillverkning kommer med. Batteriet byts väl dessutom under bilens livstid, till skillnad från en bränsletank.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den rapport från Energimyndigheten som DN hänvisar till ser seriös ut men den jämför, om jag ser rätt, endast växthusgaspåverkan av olika drivmedel och inte, som DNs rubrik tycks mena, alla "utsläppen med olika drivmedel". Rapporten är på drygt 50 sidor och jag har bara ögnat igenom den men testade med fritextsökning på "kväve" och "partikel" som representanter för andra utsläpp men det blev inga träffar alls på någon av dem.

Så för mig verkar det som DN förenklat verkligheten lite väl mycket. Om man enbart tittar på växthusgaser stämmer bilden förhoppningsvis men det finns ju också andra avigsidor med olika drivmedel. Det är inte CO2-utsläppen som är orsaken till det allt vanligare dieselförbudet i städer.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Påståendena om dieselbilens farlighet började i Tyskland då man ville förbjuda biltrafik i vissa städer. Det fick en enorm gratisskjuts av VW i samband med utsläppsfusket i USA. I själva verket har dieselmotorn aldrig varit så ren som den är i dag, trots alla påståenden om motsatsen, som ofta bygger på halvsanningar och inte sällan rena lögner. Förr var man tvungen att skaffa sig kunskaper genom mångåriga studier. I dag tycks det räcka med hemstickad kofta, helskägg och tovigt hår för att bli både energi och miljöexpert.
BBa
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Frågan var inte hur bra dagens dieselmotor är i förhållande till äldre varianter, utan hur den är i förhållande till bensinmotorn. Att enbart titta på CO2-utsläppen räcker inte, man behöver väga in annat också. Men då blir det ju svårare. En del utsläpp påverkar växthuseffekten, andra utsläpp har andra negativa effekter. En del har global påverkan, andra lokal. Så DN:s rubrik kanske kvalar in i kategorin "halvsanning".
 
Toppen