• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intressant artikel om Tempo 100 i Danmark

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vad gäller i Tyskland. Har kört buss där sedan 70-talet, alltid med 100 skylt. Har aldrig funderat över vad som gäller för mindre bussar eller husbilar mellan 3,5 - 7,5 ton. Kan en dansk 100 skylt fungera i Tyskland?
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Hej Robert.
I länken du lagt ut står det att om man har Tysk tempo-100 skylt, när behöver man en sådan för färd i Tyskland, och var i så fall hittar jag en sådan?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Hej Robert.
I länken du lagt ut står det att om man har Tysk tempo-100 skylt, när behöver man en sådan för färd i Tyskland, och var i så fall hittar jag en sådan?
Bra att du påpekade detta. Skall rätta detta snarast. Informationen gäller bara Tempo-100 och Danmark.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Finns säkert många HB som åker betydligt mer i Danmark än vad du tydligen gör. Så ett Tempo 100 dekal för 500 Dkr tycker JAG är helt ok. Skaffade ett sådant i april i Slagelse.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Om jag tolkat reglerna rätt måste tempo 100 förnyas varje år i så fall blir det en dyr och tidsödande genomresa om man enbart passerar en gång per år.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
I den norska artikeln överst står det att danska husbilar skall besiktigas varje år men utländska fordon har en livstids giltighet.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
På Applus egen sida som länkas till i inlägg tidigare ser jag inte något om detta vore ju toppen om det stämmer då är det ju värt att ha tempo 100 godkännande
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Kort utdrag av artikeln jag åsyftade ovan:

" Når disse fire kravene er innfridd får du utlevert et ”100-merke”, som festes bak på bobilen. Danske bobiler må fornye denne godkjenning hvert år i forbindelse med EU-kontrollen. For utenlandske bobiler gjelder godkjenningen i bobilens levetid, forteller Jakobsen. "
 
Toppen