• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intregerad husbil längd 7,40 vs plåtis

S

Sören-6830

Guest
Körde runt med en stor vit några veckor, behovet av vitrinskåp uppstod aldrig. Mycket luft som man fraktar runt. Fast det är ju bra att många gillar sådana bilar, som också vanligen är stora o långa. Då blir de där lite mer svårtillgängliga ställplatserna över till plåtismaffian.

Kör en 7,5 m (utan vitrinskåp). Har faktiskt aldrig, vad jag kan påminna mig, varit på en ställplats där jag inte fått plats och där man kunnat parkera en plåtis om man istället haft en sådan.
Skillnaden 0,5 -1 m i längd och ett par dm på bredden gör ingen större skillnad.
Och transporterar lite luft gör jag gärna, skönt med utrymme och ordentligt med skåp och garderober mm.
Men vi är alla olika.......
 
F

F.d. 24550

Guest
Evanders: Då tar vi det en gång till. Du har inte varit inne i en riktig Plåtis!

Jodå, om du definierar Pössl som riktig plåtis. Den hade dusch mitt i bilen, med duschdraperi. För att komma till sängen fick du gå över duschgolvet. Men den var kort!

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande husbil, så nöjd att jag hade en likadan tidigare - den hade dock lite för klen motor. I stället beställde vi en ny efter våra önskemål. Nu finns inte den modellen längre, och har inte sett något annat jag gillar, så vi behåller vår husbil ett tag till. De gånger vi stått bredvid en plåtis ser man att skillnaden i storlek inte är stor. Vi är något bredare och kanske 0,5 - 1 meter längre. Har dock konstaterat att många plåtisar är ganska mycket högre än vår husbil. Har man en stor helintegrerad husbil så finns det nog större skäl att köpa plåtis om man vill krympa kostymen än vad det gör för oss. Kan inte vi ta oss fram så klarar inte heller en plåtis det.

När det gäller plåtisar så brukar ju även campingbilar räknas till den kategorin. Många tyskar köper campingbil i stället för husbil. Campingbilar, ofta med pop-up-tak, som saknar dusch och andra bekvämligheter som en riktig husbil har. Men då är man ju beroende av campingar och ställplatser med dusch och toalett. Det är väl en smaksak och fråga om hur man vill nyttja sin bil, men passar inte oss.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Evanders: Du får ursäkta, men en riktig Plåtis har du inte varit inne i, för i så fall hade din beskrivning varit helt annorlunda
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
623F44C3-B828-4840-92D9-3107463A7926.jpeg

Vi har gått från ”normal” plastis halvintegrerad på 6,99 till plåtis på 5,99.

Visst var det mer utrymme i dinetten och på toa och dusch på den förra, men vi uppskattar den mindre formatet ändå. Parkerar ofta på vanlig p-plats när vi besöker städer (se bild från igår). Vi behöver inte mer. Gillar sidodörr/skjutdörr och bakdörrar. Uppfällbart handfat på toa/dusch, högt kylskåp, bred garderob (bakom soffan).

MEN, tur att det finns husbilar för ALLAS behov :)

@Esbjörn; räknas denna som en ”äkta” plåtis? ;-)

Se bilder på interiör i en likadan här: Blocket
 

Bilagor

  • DA789773-3A5E-4E14-9EBA-1639A2DED8D2.jpeg
    DA789773-3A5E-4E14-9EBA-1639A2DED8D2.jpeg
    160,1 KB · Visningar: 25

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kör en 7,5 m (utan vitrinskåp). Har faktiskt aldrig, vad jag kan påminna mig, varit på en ställplats där jag inte fått plats och där man kunnat parkera en plåtis om man istället haft en sådan.
Skillnaden 0,5 -1 m i längd och ett par dm på bredden gör ingen större skillnad.
Och transporterar lite luft gör jag gärna, skönt med utrymme och ordentligt med skåp och garderober mm.
Men vi är alla olika.......
Va, inga vitrinskåp! Måste vara en riktig budgetbil. :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag älskar all plast i vår 10 tons 10 metersbil, men vänta, var är plasten?
Trä och aluminium hittar jag dock.

Om vi var begränsade till klaustrofobin i en 6meters plastis, för att inte tala om en plåtis, väljer vi bort "husbil", till förmån för en ordentligt stor husvagn.
 
Toppen