• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intercooler till 1.9td ’90-ish

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Hej alla glada husbilsägare!
Har vart inne här och läst flertalet trådar och märker att här finns många erfarna och kunniga människor.

Jag har en Pilote R580 från ’89 med Peugeot J5 chassie. Original satt en 2.0 bensinare, men dieseltokig som man är så lyckades jag få tag på en komplett drivlina från en Fiat Ducato ’91 med 1.9td som jag nu fått i. Det medta har gått bra än så länge, sånär som på att grenröret var helt ruttet och krävde en hel del detektivarbete för att hitta ett fräscht begagnat.

Men nu till min fråga.
Jag har letat i världens alla hörn efter en original intercooler att sätta på bilen. Finns inte någon att uppbringa någonstans.
Jag har till och med vart inne och kollat på andra bilmodellers intercooler för att se om någon kan passa. Renault 5 turbo låg bra till ett tag, men va för tjock. Hittills är det närmsta jag kommit en skaplig storlek Toyota MR2, men då måste nedre inlopp svetsas om och flyttas ut åt ena sidan.

Finns det någon här som har en extra möjligtvis?
Eller är kanske Bäcklund fortfarande aktiv inom området?

//Janebrink.
A8DB7DB0-A313-42E9-A6B6-22F7BF087C4F.jpeg.html

9EB3D8C1-236A-4D1B-B0D0-F1579769D001.jpeg.html

1A91050D-1647-4FD9-80D6-DE13A054BE40.jpeg.html

AD476A42-67BC-4414-87B9-65AD9A79DA2B.jpeg.html
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det går inte att se dina bilder beroende på att som endast "intresserad" så är det inte möjligt att lägga in bilder. Att lösa ett medlemsskap så skulle detta lösa sig.
Nu till din fråga om intercooler. Pilote R580 -89 Peugeot är om inte jag minns fel i stort sett lika en FIAT Ducato. Jag tror en sådan här skulle passa (Laddluftkylare VALEO 817632 - Förkomprimerad) att med lite micklande få på plats. Storleken på motorn har ingen betydelse eftersom intercoolern bara har till uppgift att kyla ner insugningsluften.
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Ah! Det tänkte jag inte på. Blir att lösa medlemsskap.

Jag har spanat lite på den intercoolern me, men då den är till nyare årsmodeller, och vad jag förstått det som till 2.5td, så har den inte riktigt rätt mått.
För att få den på plats så krävs en del omdragning av laddluftsrör, och även problemet att ena anslutningen pekar rakt in i sidan på motorkylaren. Men jag förstår tanken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var for noen år siden flere tråder her på forumet om intercooler for gamle husbiler. Det fantes rundt 1990 Fiat med orginal intercooler, store muligheter for at en slik passer direkte i din bil.
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Det stämmer. :)
Jag har nog läst de flesta tror jag. Vill minnas att det var 2.5td som var modellen som det pratades om då. Någon som hade en likadan husbil som min faktiskt, och som svetsade sin egna intercooler.
Hoppades att han skulle finnas kvar här och kanske var villig att sälja mig en. :msn_laugh:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om han står med namn og ikke som FD xxxxxx så kan du sommedlem starte en diskusjon med han :D
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Såg nu att Alf Bäckmark står som ”F.d. 24414” så då blir det nog svårt att få tag på honom verkar det som.
 
F

F.d. 22252

Guest
Synd att du fick tag på en 1,9 istället för 2,5. Den har ju dåligt vridmoment och väldigt klen. Hade dåliga recensioner när det begav sej.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Bäckmark bor i Boden där han har hus och jobbat tror jag i Piteå. Mycket svår att få tag på.
Varför monterar du inte en original intercooler till 2,5 TD? Vilken typ som helst kan användas problemet är ju slangar som enkelt ersätts med rör och slangbitar. Alla IC är bättre än ingen alls. Såg förresten någon som använt Saab 9-3's långa smala ic
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Tackar, då vet jag. :msn_thumbup:

Jo tanken har funnits på att prova en sådan men en av anslutningarna ser ut att peka rakt åt sidan, vilket borde innebära att den går rakt in i gaveln på motorkylaren. Alltså helt fel layout. 1.9td och 2.5td har inte ens i närheten samma layout tyvärr.
Men det kan hända att det funkar om man lyckas vinkla in intercoolern i överkant så man kommer förbi kylet. Får väl chansa på att beställa hem en och prova. :msn_sunglasses:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du kan ju också justera rökgasbegränsare & turbotrycket på pumpen om du vill ha lite mera klös i motorn. Det gjorde jag på min förra husbil & det blev en väldig skillnad. Vid kontrollbesiktning så hade motorn klart lägre emissioner än när jag besiktigade året före.
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Så går planerna. :) Har precis startat upp den ”nya” maskinen och tagit första provturen. Laddtrycket ligger , enligt Biltemas billigaste mätare, på 0,85 bar så lite till ska man nog kunna komma upp riskfritt. När jag hade turbon lös så justerade jag wastegaten att öppna vid 1 bar så antagligen är det mängden bränsle som begränsar laddet för tillfället. :msn_hot:

Chansade igår och beställde en intercooler till Ducato från 1994 och framåt. Blir att pussla å bygg. :msn_laugh:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, rör inte wastegaten det är fel väg att gå. Du skall öka bränsletrycket istället. Ta bort plomberingen & skruva upp bränslet tills motorn kommer upp i 2000 rpm. Dra åt skruven & sänk tomgången på gaswiren tills du är nere på 750 - 800 rpm. Klart. Ett turbotryck vid full belastning (prova full gas på 3'an eller 4'an i uppförsbacke) skall ligga på 1bar. Vad har du för beteckning på pumpen? Ta gärna några foton på pumpen & sätt in i din tråd & då med beteckningen som står på en skylt eller "flagga" på pumpen. Jag har beskrivning på några stycken & med lite tur så har jag en på din. När du sätter in bilderna så sätt in dom som stora för då kan man förstora dessa & titta.
 
Senast ändrad:

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
F1E32E3A-359C-4752-B300-61B1772C1528.png Ok. Tackar!
När jag hade turbon löst så testade jag med en tryckklocka för att se vilket tryck den öppnade på. Fick det till att den öppnade vid ca 0,8 bar. Spände armen lite så den öppnade vid 1,0 bar istället. Detta va för några veckor sedan.

Plomberingen på min pump är borta. Ingen rök att tala om när bilen är igång, så jag antar iaf att den inte är påställd allt för mycket. Men ska prova att skruva in lite och ge mig ut och provköra. Eftersom wastegaten är ställd på 1 bar men den bara laddar 0,85 så utgår jag från att det är bränsle som saknas?

Har inte lyckats hitta någon märkskylt på min pump tyvärr. Däremot så är det en sådan som på bilden jag bifogar nu. Vet inte om det säger någonting dock?
 
F

F.d. 22252

Guest
Du kan ju titta på vad rökgasvärdena var på sista besiktningen och sen ställa på om det ligger ganska lågt. Jag har en teori om att många gamla dieslar och det är väl mest husbilar de andra är säkert utskrotade,- har låga värden för att det ska bli lite skattehästar i frankrike. Min bil har ju bara 73 och sotvärdet var 10% av det godkända ställde upp den inför långresa och motorn gick mycket bättre blev ett annat ljud i den, ställde sen upp den lite till och då gick den ännu bättre. Vid besiktningen var det fortfarande långt under maxvärden. Såg att ena bakhjulet var precis svart och tänkte på anliggande broms men Pilote1 skrev att det var rätt inställt när bakhjulet blev svart av sotet. Ryker bara när man startar annars ingenting, och den har säkert betydligt mer än 73hk nu eftersom jag sällan behöver växla till fyran.
Besiktningen har ju slutat med rökgastester på gamla bilar nu gäller det besiktningsmannens egen bedömning av hur mycket det ryker, vet inte hur dom tänker då när en ensam man kör ett par hundra meter blir det koll i backspegeln eller?
Tror inte heller det är bra för pumpen med snålställd pump vi har ju en väldigt torr diesel som enda land i europa Tack vare de som inget vet och inget kan -MP.
 

Janebrink

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
27951
Medlemskap
2022
Tyvärr är bilen som dieselmotorn kommer från skrotad så det blir nog lite knivigt att få fram några tidigare värden är jag rädd.

Men skall åka bort till husbilen imorgon och prova att ställa på den lite.

Är ett halvt varv in per provkörning en lagom stegning att gå? :)
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Jag är en obefintlig bilmekaniker utan tummar som undrar, var sitter skruven till att höja rökgasen?
Skulle kanske behöva det på min dotters hb, hon säger att bilen har blivit slö.
Hbn, är en 30 årig dieslare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är en Bosch VE-pump. eftersom du inte hittar beteckningen så skickar jag en snarlik med samma funktion. Denna satt på min förra husbil,FIAT Ducato 2,5TD -91. Det är på 10 du ställer bränsletrycket. Rökgasbegränsaren 8 gör man så här med:
  • Lossa locket uppe på pumpen lyft ur membranet 6 så följer kolven 8 med. Var nu uppmärksam var på kolven som pinnen 4 har gjort ett skavmärke.
  • Dela membranet från kolven & avlägsna den lilla plastbrickan.
  • Montera åter kolven på membranet & sätt tillbaka detta i pumpen.
  • Vrid membranet med kolven 180˚ & återmontera. Skavmärket på kolven skall nu sitta 180˚ mot tidigare läge.
OBS! Detta gäller bara om kolvens nedersta del med konan är excentrisk. Om inte år du byta till en mer progressiv kolv. Finns hos Motoroptimering - 100% omprogrammering - 0% Chiptrim | AutoStable (dyr) eller Hem som är billigare.
Har du frågor så är mitt telefonnummer 0705692774.

bosch_ve_lda.jpg
 
Senast ändrad:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Tack Bennsan.
Låter för avancerat för mig.
Får se om jag kan få hjälp av någon kompis som är mer teknisk än mej.
Nu vet jag i alla fall hur man skall göra och var skruven sitter.
 
Toppen