• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insekter på vindrutan.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror nog lite på tidpunkten & var man kör. Jag körde från Smögen & hem på kvällen i somras, ca. 8,5 mil. När jag kom hem var hela fronten täckt med en "päls" av insekter.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Aerodynamik är också en faktor. På den nuvarande bilen är insektsliken koncentrerade till längst fram på alkoven och på främre registreringsskylten. På vindrutan är det relativt rent.
Förra året var ett bra insektsår, åtminstone om man ser till hur välpollinerade fruktträden var.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Februari månad i Spanien betyder full blom bland mandelträd och ändå är det inga småkryp på framrutan. Men om man tar ett steg in bland träden, då vimlar det av bin och annat flygande, miljontals små liv som jobbar nästan dygnet runt! Kanske håller dom sig borta från vägarna och jobbar febrilt med att fylla på honungdepåer innan värmen sätter in?
Tar man däremot en tur mitt i maj månad genom Svenska rapsfält, då får du nog skrapa framrutan några gånger om dagen...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Men allvarligt!Jag håller med trådskaparen Zero. Jag har också gjort samma reflexion om att jag på senare år upplevt att jag får mindre insekter på fronten och vindrutan än jag fick förut. Visst sker det om man åker en sommarkväll i skogar att rutan blir täckt med myggor och knott, men inte alls så som förr. Dessa erfarenheter är från olika skogsområden där jag främst har åkt. Hur det är i odlingsområden söderut har jag mindre erfarenhet av.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag funderade också på detta för en del år sedan och kom fram till att det måste vara orsakat av samma fenomen som gör att man inte känner igen de personer man möter. Vinkeln på rutan. Insekterna svischar förbi och överlever tack och lov.
 
Toppen