Insekter på vindrutan.

Tråd startad i 'Under Markisen' av Zero, 29 Mars 2019.

1. Zero

Zero HBK Medlem

Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3061
    Vad är det som händer i insektsvärlden? För 10-20 år sedan fick man mycket fler insekter på vindrutan, är jag ensam om den iakttagelsen eller är det bara synen som blivit sämre?

Kristian676, Jokin och Marianne & Ranko gillar detta.
  2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det beror nog lite på tidpunkten & var man kör. Jag körde från Smögen & hem på kvällen i somras, ca. 8,5 mil. När jag kom hem var hela fronten täckt med en "päls" av insekter.

Zero gillar detta.
  3. tor-ake

tor-ake HBK Intresserad

Kommun:
    Österåker
    Aerodynamik är också en faktor. På den nuvarande bilen är insektsliken koncentrerade till längst fram på alkoven och på främre registreringsskylten. På vindrutan är det relativt rent.
    Förra året var ett bra insektsår, åtminstone om man ser till hur välpollinerade fruktträden var.

Zero gillar detta.
  4. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
  5. karlsson-peter

karlsson-peter HBK Medlem

Kommun:
    Valdemarsvik
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19839
    Bennsan gillar detta.
  6. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Februari månad i Spanien betyder full blom bland mandelträd och ändå är det inga småkryp på framrutan. Men om man tar ett steg in bland träden, då vimlar det av bin och annat flygande, miljontals små liv som jobbar nästan dygnet runt! Kanske håller dom sig borta från vägarna och jobbar febrilt med att fylla på honungdepåer innan värmen sätter in?
    Tar man däremot en tur mitt i maj månad genom Svenska rapsfält, då får du nog skrapa framrutan några gånger om dagen...

Los Suecos, Bennsan och Zero gillar detta.
  7. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Och så slipper man pollinerande insekter, det blir dåligt med mat och det blir enkelt att hålla vikten.
    Frågan är om det egentligen är nåt att skoja om.

Göte J, vippen, Zero och 1 annan gillar detta.
  8. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6254
    Men allvarligt!Jag håller med trådskaparen Zero. Jag har också gjort samma reflexion om att jag på senare år upplevt att jag får mindre insekter på fronten och vindrutan än jag fick förut. Visst sker det om man åker en sommarkväll i skogar att rutan blir täckt med myggor och knott, men inte alls så som förr. Dessa erfarenheter är från olika skogsområden där jag främst har åkt. Hur det är i odlingsområden söderut har jag mindre erfarenhet av.

Los Suecos, Master, Jolie och 1 annan gillar detta.
  9. håkansson2

håkansson2 HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Jag funderade också på detta för en del år sedan och kom fram till att det måste vara orsakat av samma fenomen som gör att man inte känner igen de personer man möter. Vinkeln på rutan. Insekterna svischar förbi och överlever tack och lov.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.