• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Innstillling Victron BMV 702 og lithium batteri

F

F.d. 56837

Guest
Har byttet til lithium batteri og har også Victron BMV 702 batteri monitor. Har lest og prøvd meg frem med ulike innstillinger. Er det andre som har samme installasjon som kan sjekke om mine innstillinger er riktig. Se vedlagte bilde.
Har original dynamo samt EBL 99.

På forhånd takk for hjelpen
IMG_5739.PNG
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det ser bra ut Bobilfamilie! Nedan kommer mina anteckningar som jag gjorde vid installation av våra 2x100Ah LFP batterier. Det kan hända att jag har justerat vissa parametrar sen dess. Bilen är inte i närheten så jag kan inte kontrollera just nu...

Peukert's exponent ställs in på 1,05 för LFP batterier, laddningsverkningsgraden sätts till 99%. Koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används (OBS! BMV drar 4mA i timmen ur ett 12V batteri (4mA x 24 tim. x 10dgr = 0.96Ah = 1 Ampere/10 dagar))

01. Battery capacity (Batterikapacitet [ström])
200Ah (i vår husbil!!!)

02. Charged Voltage (Laddad spänning)
13,2 Ah (fulladdat!)

03. Tail current (Svansström)
När laddningsströmmen har sjunkit till mindre än 4% (4*200Ah/100=8Ah) då betraktas batt. som fulladdat!

04. Charged detection time (Laddningsavkänningstid)
3 minuter (standard tid som måste förflyta under "laddad spänning och svansström" för att batt. kan kallas ”fulladdat”)

05. Peukert exponent
1,05 ej standard, gäller för LiFePO4 (måste uppges manuellt)

06. Charge Efficiency Factor (Laddningsverkningsgrad)
95% (standard, laddnings verkningsgrad pga Ah förluster under laddning. Laddning kan aldrig bli 100%)

07. Current treshold (Strömtröskel)
0,1A (standard, balanserar små strömmar)

08. Time-to-go averaging period (Medelvärdesperiod av återstående tid)
3 minuter (standard)

09. Zero current calibration (Nollströmskalibrering)
Om ingen förbrukning eller laddning finns men ett värde ändå syns, då ska detta nollställas!

10. Synchronize (Synkronisiera BMV)
Manuell ”synkronisering” görs med + och - nedtryckta i 3 sekunder!
 
Toppen