Det ser bra ut Bobilfamilie! Nedan kommer mina anteckningar som jag gjorde vid installation av våra 2x100Ah LFP batterier. Det kan hända att jag har justerat vissa parametrar sen dess. Bilen är inte i närheten så jag kan inte kontrollera just nu...
Peukert's exponent ställs in på 1,05 för LFP batterier, laddningsverkningsgraden sätts till 99%. Koppla bort batteriets positiva kabel när systemet inte används (OBS! BMV drar 4mA i timmen ur ett 12V batteri (4mA x 24 tim. x 10dgr = 0.96Ah = 1 Ampere/10 dagar))
01. Battery capacity (Batterikapacitet [ström])
200Ah (i vår husbil!!!)
02. Charged Voltage (Laddad spänning)
13,2 Ah (fulladdat!)
03. Tail current (Svansström)
När laddningsströmmen har sjunkit till mindre än 4% (4*200Ah/100=8Ah) då betraktas batt. som fulladdat!
04. Charged detection time (Laddningsavkänningstid)
3 minuter (standard tid som måste förflyta under "laddad spänning och svansström" för att batt. kan kallas ”fulladdat”)
05. Peukert exponent
1,05 ej standard, gäller för LiFePO4 (måste uppges manuellt)
06. Charge Efficiency Factor (Laddningsverkningsgrad)
95% (standard, laddnings verkningsgrad pga Ah förluster under laddning. Laddning kan aldrig bli 100%)
07. Current treshold (Strömtröskel)
0,1A (standard, balanserar små strömmar)
08. Time-to-go averaging period (Medelvärdesperiod av återstående tid)
3 minuter (standard)
09. Zero current calibration (Nollströmskalibrering)
Om ingen förbrukning eller laddning finns men ett värde ändå syns, då ska detta nollställas!
10. Synchronize (Synkronisiera BMV)
Manuell ”synkronisering” görs med + och - nedtryckta i 3 sekunder!