• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Innerskärmar Fiat.

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Detta kanske bekräftar mina farhågor! Rostskyddsbehandling och tätning av skarvkant verkar vara erforderligt.
Skulle göra detta innan jag i varje fall monterar några skärmar.
ORVAR

Njae, nu läser du in saker som jag inte skriver.
Rostskyddsbehandlingen gjordes för att hela bilen skulle vara skyddad.
Tätningen av skarvkanten gjordes för att inte skärmen skall nöta mot lacken, och för att det ska vara lätt att hålla rent och snyggt.
Innerskärmarna monterades huvudsakligen för att få ner ljudnivån lite och minska stensprutet på karossen bakom hjulen.
Innerskärmarna skulle fungera lika bra utan föregående rostskyddsbehandling.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Nån som vet om skärmar som passar en 90:a? Hittar bara till 94:eek:r och nyare men de kanske går att få in? Nån som testat?
 
K

Kalabra

Guest
Hej,

Jag har planerat att montera innerskärmar på min bil.
Har hittat två intressanta modeller som ligger bra till i pris.
Den ena har stänkskärm längst ned vilket är positivt, kostar 895:- inkl frakt och handlas av RC Campa. Innerskärmar | Skaraborg

Den andra ser inte ut att ha något stänkskydd och kostar 795:- inkl frakt.
INNERSKÄRMAR DUCATO 07-

Någon som har erfarenhet av dem?
Har den billigare stänkskydd, svåra att montera etc.?
 

Bilagor

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    678,5 KB · Visningar: 57

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar Fiat.

De med stänkskydden monterade jag. Inga problem, plugg i befintliga hål i skärmkanten. Klistrade på ljuddämpningsgummi på för att dämpa motor och vägljud ännu mer. Det gjorde stor nytta. Och det samlas inte massa smuts innanför..
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Jag monterade dessa igår. Det skar i mitt hjärta att behöva borra hål i en alldeles ny bil. Endast fyra befintliga hål för plastpluggar.
Passformen är OK.
Jag har också klistrat en bit ljuddämpningskivor.
Det ska bli intressant att testa om ljudnivån är märkbart lägre.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar Fiat.

Samma här, monterade i onsdags, köpte från RC Camp 895:- ink frakt.
Jag montera också på dämpskydd men det gjorde inte så mycket. Jag sprejade först på underredsmassa för det fattades på några ställen. Men det var bra passform.
 
  • Gilla
Reaktioner: P&B

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar Fiat.

Jag har monterat dem men de sticker ju inte ut utanför skärmkanten!
Har skurit till plastbitar som är monterade innanför som sticker ut.
Fick luftbrus som jag ej förstår var det uppkommer ifrån.
/Ola
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Innerskärmar Fiat.

Innerskärm till dessa bilar finns hos BDS runt 300 kr tror jag .Satte dom på förra bilen .Inte med stänkskydd ,sådär passform men med värmepistol blir det bra.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Jag monterade dessa igår. Det skar i mitt hjärta att behöva borra hål i en alldeles ny bil. Endast fyra befintliga hål för plastpluggar.
Passformen är OK.
Jag har också klistrat en bit ljuddämpningskivor.
Det ska bli intressant att testa om ljudnivån är märkbart lägre.
Du har en Ducato 2016 antar jag? Det krävdes alltså fler hål än de befintliga? Har en sprillans Rapido och tycker det ser minst sagt undermåligt ut när det saknas innerskärmar + inga stänkskydd.
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Ja jag har en 2016 års Ducato. Jag tycker också att det behöver kompletteras en del. Även stänkskydd bak är införskaffade från FIAT. 956 kr!
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Ja jag har en 2016 års Ducato. Jag tycker också att det behöver kompletteras en del. Även stänkskydd bak är införskaffade från FIAT. 956 kr!

Var har du hittat skärmar med stänkskydd?
 
F

F.d. 53376

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Kan hittas bl.a. på Blocket.
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Innerskärmar Fiat.

Jag monterade innerskärmar hos proffs i en dethleffs 2013 årsmodell halvintegrerad idag .Jag är helt besviken och upprörd vad gäller utseendet på min bil nu!Är det någon som klippt de själv och avrundat kanterna så att de inte skall sticka ut så mycket?Finns det någon lösning där man kan får behålla innerskärmar men montera tillbaka stänkskydd som bilen hade innan för att göra den lite snyggare?Vad gäller ljudet så kan jag inte påstå om att de gör så mycket skillnad egentligen, däremot byte till continental däck är A till Ö vad gäller effektivt ljuddämpning .Jag fick lov från verkstadsfolk om att bilen skall hålla sig ren efter innerskärmars montering, instämmer inte alls, jag kan lätt påstå om att det blir åtminstone lika smutsigt eller tom ännu smutsigare på karossen bakom de! Samtidigt så undrar jag om det finns någonting som tar bort en del av brus som kommer in via takluckan i höga hastigheter .
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Jag lånar en gammal tråd.

Vi har en plåtis årsmodell 2018 med skärmbreddare/dekor plast på skärmkanterna,
Och funderar på att montera innerskärmar både fram och bak.
Jag tror det går att montera dom mellan skärmkanterna och dekor plast, men jag slänger ut frågan på forumet, är det nån som har monterat innerskärmar på en plåtis med "cross County plasten" ? Och hur blev det?
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Svar till inlägg 34, kan i vissa delar gälla även inlägg 35
Jag har både innerskärmar och skärmbreddare fram på min Fiat X250. Men trots skärmbreddarna
blir bilen otroligt skitig på sidorna. Jag har fått för mig att det är de släta innerskärmarna som
gör att vattnet går runt i innerskärmarna och kastar vattnet frammåt. På så vis går vattnet ut på sidorna och skitar ner bilen. Jag har fått tipset att montera en turfmatta i vardra
innerskärm för att inte vattnet skall gå med runt. Har dock inte monterat dem än så något
resultat kan jag inte redovisa. Det lär vara vanligt att man gör så på lastbilar. På helintregerade
verkar inte problemet finnas eftersom hjulen sitter lite längre in.
 
Toppen