• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av USB-uttag fungerar inte

S

Sören-6830

Guest
2CC81F35-1D50-45BB-9AF1-0334C0A85E5A.jpeg Har kopplat in ett usb-uttag och har ström fram till detta men strömmen går inte genom uttaget så att laddningen fungerar. Någon som har ett gott råd? Är det fel på uttagen eller är det något jag missat?204AF876-D3D5-4816-8556-6DDDB2A02CEF.jpeg
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Vad är det som inte går att ladda?
Vissa telefoner/plattor etc. går inte att ladda om uttaget inte har datapins kopplade vilket alla usbladdare inte har utan man måste kontrollera att de är kompatibla med t.ex. Apple eller liknande för att laddningen ska hoppa igång även om det är "ström" på i uttaget.
 
S

Sören-6830

Guest
Vad är det som inte går att ladda?
Vissa telefoner/plattor etc. går inte att ladda om uttaget inte har datapins kopplade vilket alla usbladdare inte har utan man måste kontrollera att de är kompatibla med t.ex. Apple eller liknande för att laddningen ska hoppa igång även om det är "ström" på i uttaget.

Aha, försöker ladda en iPhone, tack för infon. Detta hade jag ingen aning om, då får jag försöka hitta en annan lösning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En väg att gå är en powerbank som du laddar via usb vid körning/behov, sen kan du ladda mobilen från den vid behov.

Vi har en gammal Ipad som legat bortglömd i några år, den fick jag liv i med en powerbank.
 
S

Sören-6830

Guest
Cigarettändaruttag plus lämplig laddarplugg?
Tack, men vill gärna ha ström när bilen står still, cig-uttagen strömlösa när motorn inte går.

PS. Får ett nytt uttag från Hjertmans/Sutars, verkligen bra att ha att göra med. Uttaget ska fungera med iPhone.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har faktisk et "cig-uttak" som sidder ved et lampested, hvorfra strømmen kommer. Begge dele kører jo på bodelsbatteriet, så jeg har ladestrøm til min PC ;)
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har installerat 2 st USB uttag från Jula 650453 fungerar till iPhone och iPad
Enda nackdelen är att det lyser en blå diod lampa hela tiden kan vara störande på natten men det går att sätta över en svar tejp så är det inga problem.
Christer
 
S

Sören-6830

Guest
En väg att gå är en powerbank som du laddar via usb vid körning/behov, sen kan du ladda mobilen från den vid behov.

Vi har en gammal Ipad som legat bortglömd i några år, den fick jag liv i med en powerbank.

Tack, har en powerbank men vill gärna ha ett uttag i bilen förutom när motorn går eller använda växelriktaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, men vill gärna ha ström när bilen står still, cig-uttagen strömlösa när motorn inte går.

PS. Får ett nytt uttag från Hjertmans/Sutars, verkligen bra att ha att göra med. Uttaget ska fungera med iPhone.

Jag menade inte att du skulle använda de befintliga uttagen, vilket ju också går med en enkel omkoppling, utan att du skulle installera ett ciguttag där du ville ha USB-uttaget och sedan sätta en USB-laddare i det. fördelen är att man får ett flexibelt uttag som kan användas till flera olika saker.
 
S

Sören-6830

Guest
Tack alla för ert engagemang! Fint att kunna ställa en fråga och inom väldigt kort tid få diverse råd.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Framför allt, är du säker på att plus och minus är rätt. Kabeln kan vara felkopplad där du tar strömmen. Mät för säkerhets skull med en voltmeter på anslutningarna. En lampa lyser ju även om fel. Har använt flera olika USB uttag till iPhone och de har alla fungerat.
 
S

Sören-6830

Guest
Egentligen inget av de välmenta råden, drog elen från annat ställe. Var inte lätt för en amatör att hitta rätt anslutningar där jag började.
 
Toppen