• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inköp och fel på mätarställning

M

Misty

Guest
Vi behöver verkligen hjälp! Jag har köpt en begagnad husbil av en husbilsfirma. Bilen har enligt mätaren gått 5000 mil. Efter två dagar tänker jag ställa in färddatorn och ser att milen är skrivna i miles istället för km. Så bilen har gått över 8000 mil. En kalldusch! Vi tyckte att det var ett bra pris på bilen så därför köp. På bilprovningen har de inte heller upptäckt detta!! I min sinnesvärld skandalöst! Har naturligtvis talat med säljaren men hen har ännu inte något svar. Säger att hen ska leta i något register efter lämpligt pris eller vad det nu var. Måste tillstå att säljaren är lika förvånad som vi är. Föreslog en sänkning av priset med den statliga milersättningen på 18.50 milen. Inte populärt. Är nyfiken på hur ni tänker och kanske hur ett återköp går till.
Mvh Misty
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Oavsett km eller miles så visar en hastighetsmätare på samma punkt om du kör i 100 km/h eller 60 miles/h. Om den högsta visningen med km/h är 190 så blir den på samma punkt ca 120 miles/h

Svårt att veta vad som är ett rimligt belopp när man inte vet priset och åldern på husbilen. Ju dyrare bil desto större borde ju avdraget vara.
När säljaren tar en bil i inbyte har han väl någon form av prislista som sänker priset beroende på körsträckan. Det mest logiska är väl att den prislistan ligger till grund för prissänkningen. Om du inte är nöjd med den prissänkningen borde du ha rätt att häva köpet.
Plötsligt har du ju också mycket kortare körsträcka kvar tills maskinskadeförsäkringen upphör hos de flesta försäkringsbolag. Är husbilen servad vid rätt tidpunkt? Högst två år eller 3000 mil brukar ju vara standard, dvs med miles blir det högst 20.000 miles.
Kan förstå att det känns frustrerande. Antingen behålla bilen med viss prisreducering, en bil som inte längre är det fynd man trodde. Eller så måste man ut och leta efter någon annan husbil när man trodde att man hittat den rätta.

/CG
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
I en gammal artikel (från 2009) Prisminskningar av gamla husbilar? har de ett exempel.
"Rent generellt kan sägas att en bil i den här storleks- och prisklassen (den kostade 350 000–370 000 kronor som ny, beroende på årsmodell) sjunker cirka 10 000 kronor per år och cirka 10 000 kronor per 1 000 mil."

Eftersom din bil väl var ca dubbelt så dyr som ny borde du kunna dubbla till 20.000 kr per 1000 mil.
Företag som hyr ut husbilar har ibland ett fast pris oavsett körsträcka, ibland en begränsad körsträcka och tilläggskostnad därutöver. Har sett exempel på mellan 20 - 30 kr per mil. Detta skall då räcka även till däckslitage och servicekostnader, men deras värdeminskningskostnader borde hamna mellan 15-25 kr.
Dina 55.000 kr verkar därför inte helt orimliga.

/CG
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Är det verkligen som så att hastighetsmätaren visar km/t med vägmätaren visar i miles?
Skulle du inte kunna lägga in en bild på mätaren?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Ducato engelsk.jpg
Här är en delförstoring av en bild på en engelsk Ducato.
Den yttre ringen visar miles/h och den inre visar km/h. Under 4 Jul står det mi. Om man i menyn för färddatorn ändrar till km kommer det att stå 719 km istället för 447 mi.
Jag trodde själv först att en ändring km/miles i menyn bara skulle ändra färddatorn, men jag kollade och hela mätarställningen ändras.

/CG
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Jag gissar att bilen är besiktigad 3 gånger hittills, vad står det för mätarställning på dessa protokoll? Har de inte upptäckt någon av gångerna att inställningen har stått på miles, eller har den senaste ägaren ändrat till det med vilje eller misstag?
 
M

Misty

Guest
Det är det som är så märkligt! I protokollen står siffrorna så de följer varandra, logiskt när man ser på körsträckan, just i miles. Kan den förre ägaren ha ändrat mätaren varje gång innan besiktning?
 
M

Misty

Guest
Har varit hos en auktoriserad Fiat verkstad idag för att kolla att det verkligen stämde. Kopplade upp bilen mot datorn och..ja det var över 8000 mil. På bilprovningen kopplar man ju också upp bilen mot datorn. Att de inte såg det då? Kanske de bara kollar chassinumret.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Vid en vanlig kontroll bes kontrolleras bilens Readiness test. Enkelt förklarat så gör bilen själv kontroll av allt som har med avgasreningen att göra o om allt är ok så är testet godkänt. då görs ingen avgasmätning.
Vid vanlig besiktning så kontrolleras bara så motorn uppfyller avgaskraven.
Har man strax innan bes nollat felkoder i motor styrningen så har inte alltid självtestet avslutats och om inte motorlampan lyser så görs normalt en avgasmätning i stället.

Skall man gå djupare och se saker som mätarställning krävs Fiat specifik diagnos utrustning exvis Bosch kts, Autocom , Fiats egna utrustning eller liknande.
Eobd som används vid kontrollbes visar bara fel som har med avgasrenig att göra .
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Vissa bes stationer erbjuder utökad fordonsdiagnos mot extra kostnad.
Deras utrustning kan då ge lite mer info om felkoder osv men just mätarställning är inte så vanligt att man kommer åt utan att ha rätt utrustning.
Chassinr kommer man normalt åt via EOBD standarden.
 
M

Misty

Guest
Ok, då kan man inte skylla på dem. Men att missa miles och km är ändå uppseendeväckande eftersom de har att göra med bilar varje dag.
 
Toppen