• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget tryck i utedusch

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Hej,

För fyra år sedan fick jag en utedusch installerad på min Kabe 750 TM -07. Trycket var från början lite lågt, men acceptabelt. Sedan dess har trycket successivt bivit sämre och sämre, till dags dato, när det knappt kommer något vatten alls. Duschslang och munstycke är rent. Tryck i övriga kranar är oförändrat. Jag får känslan av att det kleggar igen någonstans.

Är det någon som vet om det finns något ställe i systemet till uteduschar som brukar sätta igen? Eller någon annan idé om vad man i första hand skall ge sig i kast med?

Tack på förhand!

Mvh Stefan
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kunne det være en slange mellem vandfordeleren og tilslutningsstudsen til bruseren, der langsomt er kommet mere og mere i klemme så slangen nu er trykket helt sammen og ikke lader vand slippe igennem?
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Det kan mycket väl vara så. Jag ska ta mig en närmare titt när jag kommer hem igen nästa vecka. Återkommer om vad jag upptäcker. Tills dess tar jag tacksamt emot fler tips från era erfarenheter av liknande problem.

Varmt
Stefan
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag brukar få lite avlagringar i kranar och silar, inte minst efter vintern och gärna i varmvattnet. Så kolla om det sitter någon sil i inloppet på blandaren eller i slangen/munstycket.

//Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kolla det böjda chromad rör som sitter på baksidan av dusch panelen, det är ibland gjort av järn... Och med tiden så sätts det igen av all rost som bildas i röret..... Lycka till
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Antar att ni har den uteduschen där ni kan slå på pumpen och välja varmt/kallt med ett vred. Och en vit låsbar lucka som täcker allt. Mitt tips är att lämna in bilen där ni fick jobbet gjort. Jag fick lämna in min dåvarande kabe vagn 5 ggr innan det blev rätt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det brukt slanger og ikke rør ved monteringen så er føringen av slangene viktig så det ikke blir for skarp bøy. En slik bøy blir fort til en knekk og null eller nesten null vatn etter en tids bruk. Husker ikke lengre hvilke radius som er minste fungerende for de slanger som oftest benyttes i husbiler, men den er ikke liten. Mener den er over 10 cm!
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Antar att ni har den uteduschen där ni kan slå på pumpen och välja varmt/kallt med ett vred. Och en vit låsbar lucka som täcker allt. Mitt tips är att lämna in bilen där ni fick jobbet gjort. Jag fick lämna in min dåvarande kabe vagn 5 ggr innan det blev rätt

Precis en sådan är det, Frank! Vet du vad som var galet med installationen i ditt fall?

Tack ni andra för era tips! I slutet på veckan kommer jag hem och hoppas få tid att kika på det.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Ja det blev olika fel för varje gång jag lämnade in vagnen för åtgärd. De vände rören i fel riktning, satte dit avstängningkranar på fel rör. Och schablade i största allmänhet.
Som pricken över i så började det droppa vatten inne i vagnen efter deras montage.
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Kolla det böjda chromad rör som sitter på baksidan av dusch panelen, det är ibland gjort av järn... Och med tiden så sätts det igen av all rost som bildas i röret..... Lycka till

Nu har jag fått ordning på det och trycket är ok igen. Problemet var som du beskriver ovan. Blandaren är tillverkad av mässing och röret på utgången till blandaren är gjort av stål/järn. Där hade det bildats galvanisk korrosion och det var helt igensatt. Jag ska försöka få tag på ett mässingsrör där istället, så borde problemet vara avhjälpt.

Tack för era tips!

Soliga hälsningar
Stefan
 
Toppen