• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen text till vissa kanaler på parabolen

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi har en Caro Digital CI, som vi "fick på köpet" när vi bytte bil. TV har inte varit prio ett för oss, men klart jag ville testa när den nu fanns där. Jag inhandlade en CA-modul och testade med vårt Canal Digital-kort. Det fungerade utmärkt att hitta Thor, men...
På några intressanta kanaler som National Geographic, History och Discovery och även BBC-kanalerna får jag ingen textremsa. Inte helt nödvändigt, men den fyller sin funktion ibland.
Jag tog hem en uppdatering till boxen och även en svensk kanallista, men det hjälpte inte. På en av kanalerna, Discovery om jag minns rätt, kunde jag få text via en speciell sida på teletext, men inte på de andra. Ett tryck på fjärrkontrollens blå knapp (enl. manualen) skulle ge ett språkval, men det funkade inte heller.
Jag har lyckats ändra menyspråket till svenska, men textremsan går jag bet på. I den svenska kanallistan ligger Thor-satelliten först med svenska kanaler, sedan norska och danska tror jag.
Vad har jag missat?
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Jag har provat den varianten också, men tack ändå för tipset. På de kanaler jag nämnde står det bara "Waiting for teletext". Nu har jag inte varit särskilt tålmodig, jag har väntat någon minut men ingen text dyker upp.
Det funkade med teletext som jag nämnde på en kanal, tror det var Discovery. Vi har den mindre, fyrkantiga Caro-antennen. Den ger väl inte så kraftig signal som de stora runda. Jag har dock svårt att tänka mig att teletexten skulle kräva bättre signal än själva bilden, eller???
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Alla kanaler har inte text. Tryck pá infoknappen dá kan man se med dom flesta aparater om du har text. Det stár dá TXT eller en fyrkantig symbol med tre horisontella streck.
Annars kan du gá in pá Ex. Lyngsat och se om det finns ett T Canal Digital on Thor 5/6 at 0.8°W - LyngSat
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Er mottakerboksen så ny at du har Oppdater fra satellitt i menyen?
Hvis det er det så er det samme mottaker som til de større parabolene og du kan få fatt på flere kanaler ved å oppdatere både programvaren og kanallisten. Det skjer normalt en til 2 oppdateringer av programvaren pr. år og flere oppdateringer av kanallistene.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Tack Juan och Knut.
Där har vi nog svaret. I listan du länkade till Juan framgår att några av de kanaler jag föredrar saknar text. BBC-kanaler, History och N Geographic bland andra. Då behöver jag inte rota runt bland alla menyer längre. Det blir till att öka volymen något och lyssna ordentligt.
Frågan som dyker upp direkt är hur textningen fungerar på hemmamottagaren? Hur sker textningen till History Channel? Vi kör ju C Digital via parabol hemma också. Jag trodde det var samma teknik.
Knut, mottagaren är snart ett år gammal. Jag tog hem uppdatering och svensk kanallista via satelliten. Detta för att få de svenska kanalerna mer samlat. Vi är nyligen hemkomna från två veckor i Norge. Vi var inte längre norrut än upp mot Trodheim. Vestkapp, Atlanterhavsvegen och Kristianssund. Allt fungerade bra även med den lilla antennen när inga berg var i vägen.
Som parentes kan jag nämna att i år fick vi se utsikten från Vestkapp. För två år sedan var sikten 5-10 meter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Signalstyrken for de nordiske kanalene på Thor (Canal Digital) er sterk nok for den lille parabolen i hele Norden, men forsvinner når en passerer Luxemburg. Det kan og bli litt mer forstyrrelser ved kraftig regn på den lille kontra den store parabolen.

Men når en ser på Astra og Hotbird så har de frie kanalene (hovedsaklig tyske) fokus centralt i Europa og du vil miste signalet omtrent ved E18 selv i godt vær med den lille parabolen - den store 85 cm klarer Astra omtrent til Nordkapp, men da skal en stå uten høydedrav i sør-østlig retning.

Canal Digital sine egne mottakere har en egen datakanal for teksting som ikke følger DVB standard, selv om det finnes en godt dokumentert standard for flerspråklig både tale og teksting.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Ingen text till vissa kanaler på parabolen

Tack Knut.
Nu har jag lärt mig lite mer igen. Jag funderade i de banorna angående textning, men kom inte riktigt ända fram.
I bilen sitter standardboxen som hör till Caro och Öyster, så då faller bitarna på plats när du förklarat hur det fungerar.
Jag har redan märkt en liten tendens till att vi alltför ofta startar TV:n på kvällen nu när den finns där. Därför tyckte jag det bara var bra när vi hade lite berg i vägen ibland. Står man vid Geitöya (Atlanterhavsvegen) behövs ingen TV.
 
Toppen