Ingen ström

Tråd startad i 'Under Markisen' av Ingve o Inga, 1 Juli 2019.

1. Ingve o Inga

Ingve o Inga HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6325
    Kopplat sladden till elstolpen, elsladdsymbolen kommer inte upp på displayen och konstaterar att bilen tar ej emot någon ström. goda råd?

kollat stolpen ( 2 olika) kollat att inget glapp mellan sladdarna. Testat grannens sladd. Kalla nätter i Lappland, kört Truman/el mkt värme + tvättbrädesåkning på dåliga vägar. Adria Twin 600 SLT 2017

2. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Du har en säkring någonstans, har du kollat den? På min HB har jag en automatsäkring som kanske kan lösa ut vid kraftiga skakningar.

Gösta Evén och Ingve o Inga gillar detta.
  3. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473
    Samma problem på min förra bil.. Glapp i kabeln för inkommande ström.. Ruckade på kablarna från landströmmen som gick in i säkringsboxen och där hade dom inte dragit åt en av kablarna..

4. wasp

wasp HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28040
    Detta har jag råkat ut för tidigare.
    Hittade en automatsäkring för inkommande 230V längst ner i garderoben under en hög med skor (!) som hade blivit avslagen.

CapYank, Anders W, Gösta Evén och 1 annan gillar detta.
  5. Västkustcamparen

Västkustcamparen HBK Medlem

Kommun:
    Ale
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24499
    Kan även vara jordfelsbrytaren som löst ut. Den behöver i så fall återställas.
    Den sitter oftast tillsammans med automatsäkringarna på en såpass ny bil.

Elcentralen för 230 VAC sitter ibland på insidan bilen i närheten av elkontakten på utsidan.
    Kanske kan någon granne hjälpa till?

6. Ingve o Inga

Ingve o Inga HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6325
    har kollat det. Tyvärr fortf ingen ström

7. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27473
    Värt att kolla ingående ström till elcentralen som sagt. Ström är som vatten, svår lokaliserat och felet är inte alltid där ögat ser felet. Har du ström i laddkabeln så följer du ingående kabel och mäter upp strömmen från ingående kabelanslutning i husbilen, till säkringsboxens ingående ström.. Där ser du vart strömmen tar vägen eller inte..
    På min förra fabriksnya husbil var det jord kabeln som var dåligt åtskruvad och orsakade problemet.. Mycket rörelse i en husbil och snåla korta kablar..

Lycka till

8. Kaehne4363

Kaehne4363 HBK Projektgrupp

Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11694
    Jeg har tidligere haft kabel på en kabeltromle.

Når jeg rullede op, så stak den ene ende ud, og den tog nogle mærkelige drejninger hver gang.

Senere viste det sig at den ene tråd i kablet var drejet over på¨grund af det.

Så jeg klippede 30 cm af kablet og samlede stikke igen og vips, så var det strøm igen.

Det kunne faktisk ses udenpå gummikablet hvor skaden var sket, der var gummiet vredet og slidt og eksakt derunder var fejlen.

Man skulle ikke tro at et kabel med 2,5 mm tråde kunne ødelægges på den måde, men det var det.

9. Leffe M

Leffe M HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15414
    kolla jumbosäkringarna 40a på start o bodelsbatteriet kolla säkringen i stolpen

10. Anders W

Anders W HBK Medlem

Kommun:
    Katrineholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25924
    Jag hade lika som Wasp att grejor hade ramlat ner på automatsäkringen i garderoben och slagit av ström in
    brrr det var en kall natt i LIT

11. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    KarinoBengt gillar detta.
  12. Jan K

Jan K HBK Medlem

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17820
    Fungerar tydligen inte så bra i Norge pga. att norrmännen har två faser i vägguttagen och inte fas och nolla som i Sverige. Om fler länder har som Norge, så blir det samma sak där.

13. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Jan K gillar detta.
  14. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Jag missade att han bor i Norge.
    Glöm den testaren då.

Kanske en sån här kan hjälpa dej att finna var spänningen finns.

Spänningsdetektor, med ficklampa

Kan dock inte garantera att den funkar på norsk el :rolleyes:

15. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    I Norge finnes begge typer elnet, og for vanlig enfas bruk så er det i praksis veldig liten forskjell. Det store problemet kan være at jord IKKE er det samme som N selv i 400V trefas nett, det andre nettet er 230V trefas hvor det prinsipiellt ikke finnes en N leder. Årsaken til denne forskjell fra elnett i mesteparten av Europa er at en i store deler av landet har store forskjeller i jordpotensial. Har selv vært med på å måle en forskjell på nesten 1 kV over en strekning på et par km, vi skulle legge opp en kommunikasjonskabel for fjernbetjening. I dag ville det blitt fiberkabel, den gangen ble det galvaniske skiller i begge ender av kabelen.

Men om du ignorer feilmeldingene rundt N og jord så kan vegguttaksprovaren benyttes. Men en enkel lampe er like god test.

Mest ekstreme lokale jordpotensiale jeg har målt i Oslo sentrum var 250V til begge ledere i vanlig jordet enfas kontakt. Og en feilmelding til elverket ble kun ignorert inntil vi ringte inn og sa vi trekker feilmeldingen - vi kunne belaste kontaktene mellom jord og ene pinnen med hva vi ville uten at måleren registrerte forbruk. Da kom de i løpet av minutter. Enden på dette var at de la om inntaket på bygget fra det gamle 230V trefas til det nye 400V trefas nettet.

Nils o Gunnel, skalman52, Roffe S och 2 andra gillar detta.
  16. Hokab

Hokab HBK Medlem

Kommun:
    Stocksund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27441
    Fråga från en novis. Går Trumam även på el? Jag trodde den bara gick på gas.

17. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25202
    Min Truma i förra husbilen, har Alde nu, gick på el. Dock så tyckte jag mig märka att den var effektivare vid gasoldrift körde oftast både gas och el vid kallare väderlek. Då stöttade gasolen upp elen vid behov.

18. Ingve o Inga

Ingve o Inga HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6325
    I denna nya bil (2017) har truman en elpatron

19. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Trumapannan kan beställas utan och med eltillsats, det avgör husbilstillverkaren eller eventuellt kunden om husbilstillverkaren har gjort detta till ett beställningsalternativ.

Ingrid o Pålle gillar detta.
  20. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Nere i södra delarna av Europa där gasen är billig och elen dyr samt att det ibland bara är avsäkrat med 4A (920W) väljer många bort elen.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.