• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen gasol, fast fulla flaskor

Status
Stängd för vidare inlägg.

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har alldeles nyligen installerat en DuoControl CS till vår husbil på en auktoriserad verkstad. Gasolen fungerade alldeles nyligen i en dag och sedan har jag bara fått felmeddelanden på Truma-panelen, H212E.
Det har jag tidigare fått, när jag bara hade en gasoltub. Behövde då bara trycka på slangbrottsskyddet och stänga av Truman och sätta på den igen, och det fungerade.
Men nu hjälper inte det heller. Jag har tryckt in crashsensor-knappen, men det hjälper inte heller.

Har försökt att stänga av gasoltuberna, göra reset på Truma och sen öppna allt igen.

Är det någon som har någon idé vad som kan vara fel? Det borde ju inte vara regulatorn eftersom allt gicks igenom av verkstaden för ca 1 månad sen.
Bilen har vi bara haft sen juli 2016.

Tacksam för all hjälp nu i påskledig tid.
Hälsningar, Elizabeth
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Tack för ditt snabba svar, men jag har redan provat att göra det, och det fungerar ändå inte.
Har kollat statusindikatorn och den visar bara rött.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Kan det vara luft i systemet? Testa genom att prova spisen, upprepade gånger. Då borde luften komma ut där och till slut ersättas med gas. Tryck oxå in de gröna knapparna upprepade gånger. Ibland känner man att trycket liksom håller kvar dom. Till slut funkar det, om du har gas i tuberna... tror Björn
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Jag hade också problem att få fram gasen efter flaskbyte, tryckte in slangbrottsventilen och crasch-sensorn, men inget hände. Gjorde om proceduren flera gånger, hjälpte ändå inte.
Men så kollade jag läget på slangbrottsventilen och den lutade 90° och stod alltså inte i upprätt läge. Då vred jag upp den i vertikalt läge, tryckte in knappen och då pyste det liksom till och sen fungerade gasolen...
Jag kan inte svära på att detta är eller var problemet, men det hjälpte trots allt i mitt fall :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Hade liknande problem efter att jag själv installerat motsvarande utrustning.
Slangbrottsventilerna skall hållas intryckta i minst 5 sekunder. Överst på duocontrollen skall det "lysa" grönt.
Fick ingen gasol fram till spisen. Startade värmaren, alde, och då kom gasen fram till spisen.

Hälsar Kjell
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Tack,
jag har tryckt många gånger och även provat spisen flera gånger. Men man ska inte ge upp. Ska prova fler gånger.
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Tack alla för de goda idéerna, men tyvärr inget fungerar. Får lösa det på något sätt ändå, när helgen är över.

Glad Påsk, Elizabeth
:msn_fingerscrossed:eth
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Vi har en enkel med cs sensor och den är jätte känslig. Det går inte att bara släppa knappen vi måste verkligen smyga upp knappen för att få det att funka efter flaskbyte.
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Tack Björn,
Men jag har tryckt och tryckt, stängt av och tryckt igen - det vill inte. Jag får ta hjälp efter helgerna.

Glad Påsk, Elizabeth
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Jag fyllde gasol och efter det går inte den ena flaskan. Mätaren på flaskan visar full tub men mätaren inne i bilen visar tom tub?
Är andra gången det händer. Är nu i Portugal och ska få systemet kollat av Led2e hemma igen. Verkar vara duokoplingen det är fel på!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Står den stora kranen/ventilen mitt på duon i rätt läge? Dvs mot flaskan till vänster. Du kommer inte att få fram någon gas om inte "hatten" högst upp på duon är grön.

Hälsar
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Hej Kjell,
Jo jag har kollat att allt är åt rätt håll och det lyser ändå rött på statusindikatorn (hatten).
Tyvärr måste jag ge upp nu, ska förbereda resten. Hoppas att jag kan få hjälp på annat sätt snart.
Stort tack för allt engagemang :)
Glad Påsk, Elizabeth
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Utan att vara tvärsäker. Är det inte så att har man vredet mot vänster o gas kommer från den flaskan så är hatten grön och när duon kopplar om och tar från den högra flaskan så blir hatten röd ? Och har man vredet rakt upp tar den från båda flaskorna ?
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Hejsan ZZigge,
jag har kollat bruksanvisningen och det ska visa grönt, vare sig vredet står helt till vänster eller till höger. Som du säger, står vredet rakt upp ska gas tas från båda. Men det ska ändå vara grönt, och för mig så är det bara rött, hur jag än gör :confused:
Men tack för tanken och Glad Påsk, Elizabeth
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

OK.
Tänkte bara att man inte låser sig vid att hatten är röd, för det indikerar väl bara att man tar från reservflaskan ända tills man aktivt ändrar vredet till rätt flaska och då ska hatten bli grön.
Hoppas att det ordnar sig.
 

elmur

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
22130
Medlemskap
2024
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Tyvärr, jag har provat att vrida fram o tillbaka, stänga av, sätta på gasolen igen, flera olika kombinationer, men det lyser bara rött.
Men tack ändå.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Hej
Har du kollat kranarna inne i bilen? (under diskbänken) ventilläget kan vara lite ologiskt.
Mvh Joakim
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen gasol, fast fulla flaskor

Hmm, høres ut som problem ute ved flaskene. Hold inne de grønne knappene ved flaskene til den sentrale indikatoren skifter farge, prøv dette med venderen i begge posisjoner. Funker ikke dette så ligger det et problem i selve vender klumpen, har ikke denne også en tilsvarende knapp. Igjen hold den inn lenge og se om noe skjer, mener denne inneholder krashsensoren så en lett kakking på denne kan løsne den mekaniske delen inne i klumpen.

Hver av avstengingsmekanismene stenger frem til neste i kjeden, ved flasken er det en som stenger om det strømmer for mye gass forbi. Men den kan falle over i stengt om det mangler trykk fra flasken. Den som sikker på flaske enden av røropplegget har i tillegg en gsensor som trigger avstenging ved gkraft over et normalt nivå. For å kunne resette avstengingene er de avhengige av et gasstrykk, derfor må en jobbe seg innover fra flaskene ved først å åpne kranen på flasken og deretter holde inn resett knappen ved flasken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen