• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 12V i husbilen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag kopplade jag bort batteribanken för byte till grövre parallella kablar.

När jag efter avslutat byte försöker slå på 12V i bodelen, så händer inget.
Har ett Schaudt ebl99.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tänker inte reparera 15år gammal elektronik för flera tusen kronor,
det känns inte smart.

Tack Magnus för länkar, men det ser ut som priset alla andra begär i Sverige.
Jag hittar EBL119 för 399€ i Tyskland, frågan är ifall man kan hitta ännu bättre pris.
Schaudt EBL 119

Nu har du redan bytt till ny och fått det att fungera.

Men reparation av elektronik som är gamal är inte alltid en dålig ide eller affär. Kondensatorer åldras så finns fler akondensatorer (elektrolyt) är det idé att byta alla när en har gått sönder (om utrustningen är gamal nog).

Reläer/kontaktorer slits när de går till (antal gånger, ju fler desto mer slitage). Så även dessa är idé att byta.

I övrigt blir inte elektronikkomponenter sämre pga. ålder.

// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har rätt Niklas, jag kommer att lämna in mitt gamla ebl till instrumentverkstan på mitt jobb, de ville ha 2 bullpåsar för att fixa det.

En fördel med mitt nya ebl är AGM- läget, hoppas min agm-bank mår bättre nu.

En annan fundering kring mitt ebl,
Jag kanske kommer över de 15A som det står på solar-ingången, vad händer då, går säkringen bara?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
En annan fundering kring mitt ebl,
Jag kanske kommer över de 15A som det står på solar-ingången, vad händer då, går säkringen bara?

Är den rätt konstruerad så skall varje ingång vara avsäkrad. Och så länge rätt säkring sitter i går den sönder och behöver bara bytas ut.

Minnesregel: En gång är ingen gång, två gånger är en vana.
Går säkringen sönder med en gång igen, efter byte, behövs en analys och åtgärd innan det är dax att pröva med ytterligare ny säkring.

// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varför jag frågar är att jag monterat 360W solpaneler, skulle de mot förmodan ge 100% så kommer jag att överbelasta säkringen på 15A i solaringången på ebl.
Då får jag väl koppla regulatorn mot bodelsbatterierna.
Men det vore fint ifall det funkar via ebl.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har ingen EBL i vår husbil, måste man ha det? Allt är kopplat för sig med egna säkringar samlade (oftast) på ett ställe i säkringscentralen. Solcellspaneler har egen regulator som försörjer bodelsbatterier OCH startbatteriet, likaså DCDC och 230V laddning...
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Med 360W solceller kommer du lätt upp i över 20A genom elektroblocket, så koppla regulator via egen 30A säkring direkt till batteriet istället.

Rätt ofta lyser solen med över 800W/m2 i Sverige, så ända upp mot 22A lär du se när batterierna är urladdade under 75%
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med 360W solceller kommer du lätt upp i över 20A genom elektroblocket, så koppla regulator via egen 30A säkring direkt till batteriet istället.

Rätt ofta lyser solen med över 800W/m2 i Sverige, så ända upp mot 22A lär du se när batterierna är urladdade under 75%

Tack för ditt svar :)

Jag läste någonstans att på våra breddgrader, och platt monterade solpaneler på husbilen, så kan man i bästa fall nå 75% verkningsgrad från panelerna.
Kan det stämma?

Att låta dem gå via elblocket är nog för min del, att se laddstatusen på panelen.
Kanske även att ebl prioriterar laddkälla.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Elblock eller sikringssentral er i praksis varianter over samme tema. EBL inneholder normalt også en primitiv batterimonitor samt skillerele og batterilader. En kan utmerket bygge opp tilsvarende med løse moduler, EBL er en forenkling for husbilsbyggerene. Med litt mer arbeid kan en bygge tilsvarende eller bedre med moduler og en goddt planlagt sikringspanel
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske jag får göra som tor-ake skriver.
Koppla regulatorn (den klarar 30A) direkt till bodelsbanken.

Kan jag få några andra konstigheter med den lösningen?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
75% verkningsgrad är det inte, men 75% av testeffekten 1000W/m2 uppnår du i princip varje solig sommardag, med en horisontell panel. Beroende på hur moln placerat sig m.m. så kan du få lite mer, inte speciellt ovanligt. 0,75*360W/13V = 21A en vanlig dag och om molnen ligger rätt ett par A till.

Det blir ju ganska jobbigt att byta säkring varje dag i Juni och Juli...

Det är mkt vanligt att koppla större solanläggningar direkt till batteriet. Den enda egentliga nackdelen du kan få med ett EBL99 åtminstone, är att man inte kan se på vagnens manöverpanel hur många ampere som går in i batteriet. Men det kan man ju vara utan.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vi har ingen EBL i vår husbil, måste man ha det? Allt är kopplat för sig med egna säkringar samlade (oftast) på ett ställe i säkringscentralen. Solcellspaneler har egen regulator som försörjer bodelsbatterier OCH startbatteriet, likaså DCDC och 230V laddning...

En så kallad EBL levereras från början brukar inte monteras efterhand. En EBL är som din (säkringcentral) men denna burk innehåller allt. Laddare till batteriet oftast bägge bodel å motor, kan även inne hålla solcelsregulator styrning till panelen mm mm. Är mängder med kablar ut å in
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,
Jag kunde inte rubba mina reläer i min ebl99, varken med in- eller ur-kopplad spänning.
Jag köpte ett nytt ebl119 från tyskland.
Allt funkade direkt, när jag kopplade in det nya ebl.
 
Toppen