• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga ljus

Geva

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hammarstrand
HBK-Nr
21876
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8jtd
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 6840
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Elsystem
Hej. Jag hämtade hem bilen härom dan allt frid och fröjd till och med batterierna i fullt tillstånd efter att testat att bara lyfta av minuspolen.
Nåväl skulle idag kolla lite saker men har plötsligt inget lyse, ingen parkering ingenting och allt funkade i förrgår då jag körde hem bilen. Finns det någon som har en ide om var jag eller vad jag bör kolla.:twitcy:
 

douglascollier

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19781
Medlemskap
2025
Hej
Samma problem på min Ducato från 2004.Ingen så kallat "körljus" som fungera, har kolla alla försäkring.Kan det var på tändnings låset att det har blivit en kortslutning där?
:confused::confused:
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
douglascollier skrev:
Hej
Samma problem på min Ducato från 2004.Ingen så kallat "körljus" som fungera, har kolla alla försäkring.Kan det var på tändnings låset att det har blivit en kortslutning där?
:confused::confused:
Hei, har hatt nesten samme problem på Fiat 2005 modell, men på min lyste fjernlysene og blinklysene virket, de andre var døde.

Feilen lå i lysbryter på rattet, eventuelt i venstre kontakt til kombibryteren sett i kjøreretning. På min er det tre kontakter som er plugget inn.

Forsøk å ta vekk deksel rundt rattet, festet med 4 skruer på underdel og to på overdel. Skruene på overdelen sitter litt vanskelig til og løses underfra etter at underdelen er tatt vekk.

Forsøk å bevege på kombibryteren og på kontaktene når tenninga står på og du vil se om det lyser opp, og om feilen ligger der.
 

Geva

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hammarstrand
HBK-Nr
21876
Medlemskap
2024
Hittade felet, Knappen man trycker in för att slå på park och ändå ha låst om jag tolkar rätt. Prövade den och sen funkade allt, kul Trevlig sommar önskas :)
 
Toppen