Indikering av laddning startbatteri

Tråd startad i 'Elförsörjning' av eskfra, 15 April 2018.

1. eskfra

eskfra HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4596
    Kontrollpanelen över dörren i vår CI Riviera 55 på Fiatchassi årsmodell 2004 visar inte laddningsstatus på startbatteriet men väl på bodelsbatteriet. Någon som vet var signalen om startbatteriet hämtas?

2. PelleJ

PelleJ HBK Intresserad

Kommun:
    Umeå
    Signalen är förmodligen från elektroblocket, på min husbil 2003 weinsberg så sitter ett calira monterat bakom förarstolen.
    Jag har haft ett liknande fel och då var det en säkring behövde bytas som satt under huven på en kabel nära batteriet.
    Fungerar laddningen som den ska?

3. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er ikke unormalt at sikringen på kabel mellom elblokk og startbatteri ryker selv om den er kraftig. Etter langtidslagring kan ladenivå på de to batterier bli for stort slik at når ladning starter og skillerele kobler til denne forbindelsen så går det for høy strøm over denne forbindelsen. Med stor forskjell i spenning på batteriene så er det kun motstanden i kabel som begrenser strømmen.

Når jeg byttet til LFP batteri i bodelen så måtte jeg øke sikringen fra 60A til 100A, men det kom av den ekstremt lave motstanden i LFP batteriet sammenlignet med det gamle Gel batteriet.

4. eskfra

eskfra HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4596
    Jag har kollat alla(??) säkringar - på batteriet, i säkringslådan under motorhuven och i de två boxarna under instrumentpanelen och jag hittar inget fel. Felindikeringen kvarstår när jag tar bort minuspolen på startbatteriet. Laddningslampan på bilens insturmentpanel slocknar som vanligt när jag startar bilen. Jag tolkar amatörmässigt detta som att startbatteriet får sin laddning från generatorn och att felindikeringen beror på att kontrollpanelen inte får någon info om startbatteriet. Men varför?? Oxid någonstans? Kabelbrott? Trasig säkring som jag inte hittat?

5. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg tror fortsatt at du har oversett den ene sikringen ved startbatteriet, oftest er dette en liten firkantet plastsak som en må kontrollere med et multimeter eller prøvelampe - det finnes ingen synlig indikator på om den er hel eller brent. Enkleste m¨ten er å sjekke spenning at den er der på begge sider av sikringen.

6. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Säkringen sitter ofta lite brevid startbatteriet.

7. Göte J

Göte J HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1230
    På vår Fiat 06 sitter det på pluspolen ett helt "Chabrak" där säkringarna sitter som fyra breda remsor, färgmärkta.
    Och som knut säger, man får spänningsmäta på båda sidor! Om man kommer åt där inne!

8. eskfra

eskfra HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4596
    Tyvärr var det inte någon säkring utan kretskortet i elboxen som hade gått. Nu återstår att se om det går att få fram något nytt kort inom rimlig tid, för det finns väl ingen som kan tipsa om var jag hittar ett sådant ??

9. eskfra

eskfra HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4596
    Bodelsbatteeriet laddar på 230V men naturligtvis inte från bilgeneratorn.

10. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Alternativ til nytt kort i EBL kunne være en ctek 250 dual - eller tilsvarende B2B lader :D

kenjon gillar detta.
  11. Sport123

Sport123 HBK Medlem

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25755
    Hej, jag jobbar i ett företag som reparerar elektronik i bodelen på husbilar. Vi kanske kan hjälpa dig.
    Vad är det för block du har, du skriver EBL men vilken modell har du?

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.