• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbil hur?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ni som har haft inbrott eller sett inbrottsväg i husbil ... hur gjorde tjuven?

Fiat standardhytt lilla rutan i dörren är en vanlig väg in , slås glaset eller plockas det bort. Finns en tråd om såg och om borrning under lås.

Lättare att ta till motmedel om man vet vad man skall skydda sig mot.

Själv är jag trygg med Heosafe låsbara på framdörrarna!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil hur?

Jodå, jag följer även den här tråden om larm och inbrott. Vet inte vilket nummer i ordningen.

Vi har också skallarm i vår bil. Vi sätter på det om platsen inte känns helt säker, men.......

...... men om jag jag skulle börja dra vajer mellan dörrarna, sätta upp en såg innanför dörren, utanpå sågen ett basebollträ, installera 6 larm och avsluta med ett extra kraftiga krokar i takluckorna, ja då vet jag att min kära hustru inte skulle följa med ut på våra trevliga husbilsresor.

Är det verkligen så farligt??

Självklart inte!

Idag såg vi rekordet. En husbil som satt ett extralås på luckan för toakassetten! Ja, tänk om någon stjäl min skit!

Giv mig kraft..... som Jappe brukar uttrycka sig när det kommer till överdrifter.

Välj dina platser med sunt förnuft, för övernattning och parkering, så behöver man inte vara så orolig.

Tommy
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil hur?

Håller med föregående skribent, Vad skulle vara skillnaden?

Peter K.: hur vet inbrottstjuven om det är ett eftermonterat eller originallarm??

Det får ni fråga dem.

Men det hör väl till det elementära att utbilda sig att avaktivera larm, ifall man jobbar med sovande offer.

Det är ju inte pundare vi snackar om = Smash'n grab.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbil hur?

Mycket liten erfarenhet och svar i tråden. Jag gissar att huvudelen av de som drabbas i Sverige är oförsiktiga ovana husbilsåkare i hyrda husbilar och då företrädesvis från Tyskland. Där finns också större semesterkassor att hämta och nya offer varje dag! Detta är dock en skam för vårt land.

Vi försiktiga klubbmedlemmar vet att vi inte skall placera värdesaker framme i
förarhytten.
 
Toppen