• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera vw California från Tyskland

F

F.d. 28290

Guest
Är på väg att köpa en vw California eller MB Marco Polo. För vår prisklass, ca 330 000 kr, så får vi betydligt lägre bil och nyare årsmodell i Tyskland än i Sverige. Dessutom finns det så förtvivlat få att välja på här på hemmaplan.

Jag har några funderingar;

- Det verkar vara himla dyrt med importförsäkring på chassinr. Hur länge behöver man ha den? Tills man reggat in bilen i Sverige och fått svenskt reg.nr.?

- Något särskilt viktigt att tänka på vid import, utöver det uppenbara med exportskyltar etc.? Jag har tänkt att åka ner, titta på lite olika bilar, och sen göra upp affären direkt på plats och köra hem.

- Hur många hästkrafter är det rimligt att en California behöver ha för att inte vara alltför trög? Vi har kollat på allt mellan 75 hk till 150. Vad är rimligt?

- När man försäkrar bilen i Sverige, klassas en California eller Marco Polo som husbil eller "vanlig" bil?

Tacksam för input!
 
Toppen