• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera fabriksny husbil?

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Jag valde att hyra bilen i 6 månader. De kostnader som tillkom till myndigheter vid importen till Sverige var 600:- för ursprungskontroll och 2295:- för registreringsbesiktning.
Utöver detta måste du skaffa en försäkring för bilen kopplat till chassienumret. Vi valde Folksam.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag valde att hyra bilen i 6 månader. De kostnader som tillkom till myndigheter vid importen till Sverige var 600:- för ursprungskontroll och 2295:- för registreringsbesiktning.
Utöver detta måste du skaffa en försäkring för bilen kopplat till chassienumret. Vi valde Folksam.
Körde du bilen i Sverige med tyska skyltar under 6 mån?betalade du bilen efter 6 mån?
Bilen jag söker finns inte på svenska marknaden än,har kontakt med en säljare i norra Tyskland som verkar var van vid utlandsförsäljning,även om kronkursen är dålig verkar svenska handlare lägga på ytterligare några procent.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är väl bättre att ta in en ny bil direkt till Sverige än att försöka trixa med reglerna. Ställ den möjliga vinsten på högst 5% mot riskerna samt att den tyska staten får dina pengar istället för den svenska där jag tycker vi får mer nytta av pengarna.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det är mer än bara momsen 5 % som skiljer. Priserna trots den för tillfället dåliga växelkursen är normalt lägre än i Sverige. Det beror också på att man i Tyskland inte försörjer någon generalagent och hans organisation, man prissätter på volym försäljning osv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är mer än bara momsen 5 % som skiljer. Priserna trots den för tillfället dåliga växelkursen är normalt lägre än i Sverige. Det beror också på att man i Tyskland inte försörjer någon generalagent och hans organisation, man prissätter på volym försäljning osv.
Moms 19% mot 25%,har inga exakta priser, men skillnaden i pris mot Sverige ligger mellan 5-8% på nybil.
På extrautrustning skiljer endel Kabe tex. vill ha 50000kr mer för helluftfjädring än tysk tillverkare,dom använder exakt samma system.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Köp husbilen i Flensburg hos Skandic & Nordic på Skandinavian Park. Är skandinavian talande. Jag behövde inte betala de tyska momsen vid köp av ny husbil.
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Om du väljer rätt företag behöver du inte betala tysk moms - utan betalar svensk moms på det belopp du betalat för bilen omräknat i svenska kronor på betalningsdag .
När bilen är besiktigad och registrerad i Sverige skickar du kopia av reg.beviset till säljaren.
 
F

F.d. 58101

Guest
Hej

Hur har ni hanterat ev garantier ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hej

Hur har ni hanterat ev garantier ?

Vi har en Knaus och har inte haft några problem med garantiarbeten.
Både Fiat och Knaus i vår närhet har fixat garantifel.
Båda har Europagarantier, dock så kolla jag med Knaus i Tyskland, innan införseln av husbilen, hur garantierna hanterades (lite av hängslen och livrem).
Även täthetskontrollen inom garantin gjordes av Knaus i Sverige.
 
F

F.d. 58101

Guest
Hej

Jag har fått samma information och dom hänvisar till europagarantin och det låter ju logiskt, deras argument var bland annat, kommer det en bil som är såld i Sverige eller något annat land och kommer hit på semester så hjälper vi dom utan problem, vi går in på en webbsida Adria Slovenien och knappar in chassinumret och får då upp all historik, när vi nu registrerar din nya bil så gör vi lika dant och alla vi som säljer Adria har samma sida, här lägger man även in alla servicebesök eftersom man nu kör med digital servicebok lika som Mercedes och många andra bilmärken, det är visst också så att handlaren har möjlighet att nollställa mätaren på nya bilar men det kan dom bara göra en gång för att det ska stå noll på mätaren när man köper bilen, ofta har ju alla nya bilar körts lita hit och dit i hamnar mm innan leverans,
när jag byter olja mm så ska jag åka till Fiat och när det är något fel på bodelen samt göra täthetskontroll så ska jag besöka Adria låter ju också logiskt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej

Jag har fått samma information och dom hänvisar till europagarantin och det låter ju logiskt, deras argument var bland annat, kommer det en bil som är såld i Sverige eller något annat land och kommer hit på semester så hjälper vi dom utan problem, vi går in på en webbsida Adria Slovenien och knappar in chassinumret och får då upp all historik, när vi nu registrerar din nya bil så gör vi lika dant och alla vi som säljer Adria har samma sida, här lägger man även in alla servicebesök eftersom man nu kör med digital servicebok lika som Mercedes och många andra bilmärken, det är visst också så att handlaren har möjlighet att nollställa mätaren på nya bilar men det kan dom bara göra en gång för att det ska stå noll på mätaren när man köper bilen, ofta har ju alla nya bilar körts lita hit och dit i hamnar mm innan leverans,
när jag byter olja mm så ska jag åka till Fiat och när det är något fel på bodelen samt göra täthetskontroll så ska jag besöka Adria låter ju också logiskt
Du menar att mätarställningen nollas inför leverans,detta borde räknas som bedrägeri,eller har jag fattat fel?
Det verkar på din berättelse som du importerar och säljer Adria.
 
Toppen