• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import tid

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Hejsan hur lång tid tar processen när man väl är hemma med husbilen och att man har skyltarna i lådan så man kan åka på tur med den
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
För mig tog det ca 10 vardagar. Handläggningen på transportstyrelsen var en väntetid på 5 vardagar. Sen väntetid för reggbesiktningen bilprovningen 3 dagar. Ytterligare 2 dagar för skyltarna
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Jag tänkte man kunde beställa tid på bilprovningen så man kunde vinna lite tid där... men man måste fixa transportstyrelsen innan det ?? om man nu har alla papper på bilen men inte hämtat den ännu kan man skicka in allt till transportstyrelsen då ?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Går inte att vinna tid. När du har kommit till Sverige så skapar du ett ärende på transportstyrelsen. Betalar in summan. Skickar alla papper som det krävs i ett rekommenderat kuvert. Dom gör inget för än alla papperen är inskickade. Och dom papperen lär du inte få i förtid från säljaren. När transportstyrelsen har gått igenom allt får du ett nummer så du kan ringa bilprovningen
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Köper Du / Ni i Tyskland och kör hem med export skyltar kan man själv bestämma hur lång tid som dessa skall gälla. Dock inom vissa begränsningar så klart och då kan Du köra med bilen i Sverige.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Men enligt IF så gäller import försäkringen 30 dagar, men när du har kommit in i Sverige så får du bara köra den i 7 dagar men den är fortfarande försäkrad perioden ut. Skulle du inte ha hunnit regg besiktiga den inom dessa 30 dagar så blir den helt oförsäkrad. Brinner den ner får du nada i pengar. Detta enligt IF försäkringsbolaget
 
Toppen