• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imma på framrutan

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Hej på er alla glada HBK-are!

Sitter här på Apelvikens camping och funderar varför vi alltid får så mycket imma på vår framruta nu när det är "lite svalare" ute. Har skaffat täcke, då försvinner naturligtvis problemet.
Vår bil är en halvintegrerad, men ser en helintegrerad som också har imma, en annan helintegrerad (dyrare fabrikat...) som inte har någon imma, Vi har vattenburen värme + elektrisk golvvärme. Frun har givetvis tänt ett par mysiga ljus.....
Någon som har en idé eller förklaring varför vi alltid får mycket imma på rutan ?

Glad Påsk till er alla.

Peele & Anja
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Inte så konstig. Varm luft innehåller alltid mer vatten än kall. Detta oavsett luftfuktighet. Finns det då en kall yta med en lägre temp än aktuell daggpunkt så bir det kondens där. Dvs imma. Vi har naturligtvis samma problem i vår bil men det avhjälps med ett vintertäcke som höjer temperaturen på glas ytorna över daggpunkt. En helintegrerad har oftast isolerade dubbelglas som funkar på samma sätt. Återstår då endast att höja tempen på framrutan.
Claes
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Imma på framrutan

Har provat olika medel att stryka på vindrutans insida för att slippa imman, bland annat immvätska för glasögon. Det fungerar, men bara temporärt.

Istället har jag skaffat en bra fönsterskrapa som gör det lätt att få bort imman på morgonen. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/394905

Har även två USB-fläktar som fungerar bra under dagtid när vi står still och gardinen är uppfälld.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Imma på framrutan

Om det finns tillräckligt utrymme så är den optimala lösningen på både kondensproblem och kallras från förarhuset att låta bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel. Förbättra gärna ventilationen samtidigt så att du slipper kondens på fönstren i bodelen.
Åtgärden bör kompletteras med en Eber eller Webasto för motor och kupévärme.

Så har jag ordnat det i fem av våra husbilar genom åren, men använder man inte bilen i sträng vinterkyla så fungerar det säkert ändå.

Lite bilder finns att se i inlägg 27 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65333-2/

aake
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Imma på framrutan

Ett heltäckande draperi av tjockt och tätt tyg mellan förarhytt och bodel gör också stor nytta. Det blir lite kondens på insidan av vindrutan (eller till och med frost när det är riktigt kallt ute) men inga mängder. Draperiet måste dock sluta tätt runtom. Det hjälper också att ställa bilen mot vindriktningen och ställa reglagen så att inkommande luft styrs mot vindrutan. Sedan skall man hålla nere luftfuktigheten i bodelen så långt det går, dvs inga levande ljus, ställ takluckan på glänt vid matlagning etc.
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Vi har løst problemet når vi står tilkoblet el. Vi kjøpte 2 stk el. ovner hos Clas O. De den ene ligger på gulvet ved pedalene, den andre på tilsvarende plass der passasjeren har sine føtter under kjøring. Ned mot minus 10 gr har vi ikke dugg (imma) på frontruten.

Billig og enkelt, under kr 200,- pr el. ovn, betegnelse hos Clas er
"frostvakt" 200 W.

Med vennlig hilsen
Arne B
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Jag har satt in en diesel värmare som blåser med en slang under instrument brädan och en slang som blåser på golvet framför pedalerna.
Idag på morgonen när vi hade ätit frukost och duschat så öppnade jag mörkläggnings gardinerna och det var ingen imma på fönstren.
Ute var det -8.

/Sten Åke
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Två frågor, frostvakten ska väl egentligen monteras stående och för det andra, blir det verkligen varmt på rutan med hjälp av de två frostvakterna på golvet?
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Hej på er alla glada HBK-are!

Sitter här på Apelvikens camping och funderar varför vi alltid får så mycket imma på vår framruta nu när det är "lite svalare" ute. Har skaffat täcke, då försvinner naturligtvis problemet.
Vår bil är en halvintegrerad, men ser en helintegrerad som också har imma, en annan helintegrerad (dyrare fabrikat...) som inte har någon imma, Vi har vattenburen värme + elektrisk golvvärme. Frun har givetvis tänt ett par mysiga ljus.....
Någon som har en idé eller förklaring varför vi alltid får mycket imma på rutan ?

Glad Påsk till er alla.

Peele & Anja
Hej. Stäng frikluftsintaget framtill det kanske hjälper.Det blir kallras annars mot framrutan annars.M.V.H. Göte 27
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Denna har jag USB-fläkt | Clas Ohlson men köptes på netonnet.se men nu har dom en annan modell som heter Andersson och kostar också 79:- .

Min kostade innan 49:- på netonnet.

Hej Bengt-Åke fungerar fläkten bra och är den tyst , ps hur går det med diesel värman jag är nyfiken på hur det blir lätt att montera mvh håkan
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Imma på framrutan

Alkovbil med isolerad mellanvägg är lösningen. Ingen is eller imma, inget kallras. Mindre energiåtgång, mysig soffgrupp.:)

Jag vet vad du menar , jag var och tittade på nordic 599 när man kan lägga i en extra sittplats det blir både mysigt och en stor sittgrupp ,men vill man titta ut framöver så blir det imma på rutan även i en typ nordic om man har öppnat den isolerade dörren fram,, nu sitter man i framstolarna i dom flesta bilar och då blir det imma, , det får bli en fläkt som blåser på rutan ,mvh håkan
 
F

F.d. 53334

Guest
Sv: Imma på framrutan

Hej ett enkelt sätt att minska fukten på rutorna i hytten är att köra ner sidorutorna någon cm på natten det handlar ju om att öka ventilationen .funkar bra testade det när vi var ute förra helgen. har inte testat det på vintern men var någon minus på natten då.
 
Toppen