• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Fråga från ovan..när man laddar ner iGO fungerar iPhonen mot sateliter. Eller kopplar iPhonen upp sig på nätet på annat sätt? Finns det info någon stans om detta på den här suveräna sajten?

Eftersom kartan ligger i telefonens minne kan iGO användas offline (utan uppkoppling).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej igen... säkert en jättedum fråga.... men om jag använder Ipad för navigering med IGo primo och kör ute i Europa.... kostar det då något? Alltså behöver jag uppkoppling som kostar mig ngt? Behöver jag köpa lokalt simkort? mvh Majsan:)

Du kan använda iPhone/iPad utan simkort om du vill när du navigerar med iGO.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har iPad 2 och iPhone 4. Rätt var det var så kom det en gps-signal.
Jag vet inte vad som tog åt den.
Var lägger man in sitt namn när man gör inlägg, så att man slipper skriva sitt namn varje gång?
Nu är det lungt, hälsar
Anders och Lena:yes:
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej!

wilmaanle...... var åker du nånstans då du inte får gps-signal när du försöker navigera med ipadden?

Jag läste nånstans att man inte kan vara säker på att ipadden (med 3/4G och gps-chip) fungerar som gps överallt utan att vara uppkopplad.

I vilka länder har ni som testat ipadden varit ute och åkt med den?

mvh
Majsan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag läste nånstans att man inte kan vara säker på att ipadden (med 3/4G och gps-chip) fungerar som gps överallt utan att vara uppkopplad.

iPad fungerar som navigator utan att vara uppkopplad mot Internet om kartan finns i minnet. Jag har provat även utan simkort, enda skillnaden är att det tar 2 sekunder längre tid att initialt hitta satelliterna (a-gps).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Även om du befinner dig utanför Europa kostar det inget men du får ingen kartbild.

Lokalsökningen på Google kräver uppkoppling men den fungerar inte om du inte har satt på roamingen!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Måste allså Google alltid vara online när man navigerar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, man kan söka målet även med Google (valfria sökord tex camping, gasol, bilverkstad) som då kräver uppkoppling. Tar man ut simkortet blir "Google lokal sökning" gråmarkerat.

Sökning på adresser, koordinater, POI:s och kontakter fungerar som vanligt.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag får beundra dig Anders från Knarrevik för ditt enorma änglatålamod med alla frågor! Tack!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.689
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, man kan söka målet även med Google (valfria sökord tex camping, gasol, bilverkstad) som då kräver uppkoppling. Tar man ut simkortet blir "Google lokal sökning" gråmarkerat.

Sökning på adresser, koordinater, POI:s och kontakter fungerar som vanligt.

Om jag laddar ned Googles kartor, och betalar Navigation och Trafikkameror, behöver den alltså inte uppkoppling? :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Med Google Navigation är det annorlunda eftersom kartan inte finns i telefonens minne utan laddas ned kontinuerligt som kräver uppkoppling. Man kan dock förcacha ett antal kartutsnitt i förväg, jag tror att det är 10 utsnitt med en radie av 16 km. På så vis går det hjälpligt att navigera med G Navigation även utomlands på utvalda ställen. G. Navigation funkar på Android och är gratis.

iGO, Sygic, Navigon, Tomtom, Garmin, Wisepilot, Copilot m.fl. har sina kartor i telefonens minne och behöver således ingen uppkoppling för att användas normalt utan endast när Google lokalsökning används internt i appen.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej!
Om jag skall slå in en koordinat i IGO, var gör jag detta?

/Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tydligen försvinner inlägg av någon anledning!

Jag gör ett nytt försök:

photo-702388.jpg
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vi åkte från Täby i Stockholm, mot Enköping. Rätt var det var så kom det signaler.
Sedan har det fungerat klanderfritt. de hade säkert fått påskfnatt!

Anders o. Lena
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej!
Jag fick uppfattningen att fartkameror skulle ingå när Du laddade ner iGo första gången eller har jag missuppfattat det? Om jag har gjort det så skulle jag vilja veta hur jag kan ladda ner dom och få ihop dom med iGo? Man måste väl kunna köpa dem för hela Europa, eller? Någon som vet?

Varma hälsningar
Anders o Lena;)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I IGO menyn så finns det en shop knapp. Tryck på den då kan duköpa lite olika tillägg. En del är oxå gratis. När du har laddat ner får du inte glömma att instalera dem.

/R
 
Toppen