• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IGO Primo Android.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Tror mej veta hur Igo primo för android kommit till.
Man har gjort en androidversion för Indien och det är den som någon använt och lagt in europeiska kartor till, det är därför vissa funktioner saknas även om datan finns.
Att man inte gjort en version för Android europa har förmodligen med avtal gällande kartor att göra Ios är ju ett stängt operativ där apple styr mycket och de har förmodligen bromsat utvecklingen med sitt monopol som så många gånger tidigare.
Det finns tomtomkartor från 03-14 som går att använda till sverige jag bytte de gamla direkt i utforskaren i min Samsung Note telefon.
Igo Primo är nog den App som är bäst just nu. Verkar som de etablerade lagt utvecklingsavdelningen i malpåse, det som utvecklas är reklam för onödigt dyra apparater med gammal teknik.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Det är väl så att man kan inte köpa om man inte har apparaten och den passar väl inte en vanlig telefon?
På hemsidan gör man reklam för en app som man kan ladda ner gratis.
Har hittat igo primo på google play en del gratis och en del kostar men det är begränsade kartor inte som till Ios. Konstig marknadsföring, har man grundprogrammet så kan man alltid hitta kartor. Men vill man köpa en färdig lösning utan krångel finns det inte.
I vilket fall som helst har jag nu Igo primo i dator och surfplatta med den svenska kartan sedan mars -14 vilket är ganska bra, tyvärr har jag inte en del andra tillbehör bl.a. för att hantera viewpoints.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Jag har 4st iGO licenser(windows) till äldre prylar som ingick vid köpet,
håller med om att det är märkligt att man inte kan köpa iGO i google play för europa, det finns ju faktiskt folk som vill betala för denna app.
iGO lämpar sig bra på android då allt sköts från ett sd-kort.

Istället har iGO blivit en av världens mest kopierade nav-appar.

2008 var iGO den enda app som jag lyckades hitta Thailandskarta till,
körde den i min då nya HTC Diamond :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Jag skulle gärna betala för en app där allt fanns med och där man hade uppdateringar, kör ju mina appar från sdkort utan problem. Android är ju kraftfullare både när det gäller minne och processor, man kan ju även hitta dugliga surfplattor under 1000kr som kan fungera bra som enbart har wifi men med GPS.
IGO är ju något så sällsynt att man inte behöver en instruktionsbok allt verkar enkelt trots mera finesser som saknas i andra appar.
Bara en sån sak att den är lätt att stänga av, sånt brukar en del ha som hobby att dölja. De sista uppdateringarna jag har är tomtom kartor 03-2014.
Samma som sygic alltså dvs. teleatlas.
Men jag ser att Ios använder Here - nokia, så det verkar finnas kartor att få tag på.
När man läser trådar från en del som har sygic och rest omkring i Europa så har det varit mycket problem antar att det ligger i appen och inte i kartorna, den gamla sygic fungerade bra, har ännu inte läst att IGO skulle ha de problemen trots samma kartleverantör.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Jag har snurrat runt på nätet och forskat lite, antagligen sånt som många här känner till men för mej var det nytt.
Såg en Sony gps som hade minst 4 av de vanligaste navigatorerna inlagda, samma med en Blaupunkt och förmodligen är det likadant med NoName gps från Kina om de inte som en jag läste om hade windows 8.1!!
Hemligheten är att de har windows Ce 5 eller 6 som är ett operativ som är speciellt anpassat för gps navigatorer.
Med på köpet får man då möjligheten med film och musik och lite annat lullull.
Det är alltså en liten dator som fungerar mer som en surfplatta än en vanlig gps. Och tydligen finns IGO anpassad till windows CE, så har man en sådan kan man byta ut eller lägga till det.
Det verkar dock kunna bli ganska tungt att köra för en del äldre apparater enl. youtube klipp och inte så lätt att anpassa om man inte kan en massa om datorer.
Eftersom det är windows lär man kunna få blåskärm och frusen gps som måste resettas eller göras spänningslös.
Det man är rädd för är ju att apparater ska ta så mycket uppmärksamhet från körningen att det blir en olycka, att man sedan får en uppmaning att svänga in på en kostig känns ju inte heller bra.
Finns en hel del youtube klipp där man kör två gps mot varandra man körde t.ex en gps med IGO mot Navigon där som jag uppfattade det Igo var mycket bättre, det var alltså ingen app utan en riktig navigator!
Var man kan köpa den färdig och klar vet jag inte det var inte från sverige.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Hittade en gammal HP PDA i lådorna som har win ce 5.
Men den är ju ganska föråldrad ingen pekskärm och långsam processor var tomtom med usakartor så gps blev inte använd såg en youtube video där man lagt in IGO i den.
Android IGO för israel finns i ganska ny version att ladda från google play, lägger man in europakartor och svenskt språk så har man ju en normal android version, kartorna borde kunna uppdateras också.
Tråkigt att man inte tar fram ett komplett färdigt paket för europa de flesta har ju varken tålamod eller ork att fixa det själva.
Har varit och är fortfarande så att appar tas fram enbart för Ios fast Android är långt större. Steve Jobs inflytande hänger fortfarande som en våt filt över allting, tror man kunde hitta kopior ett tag från kina men har inget sett på länge. Att köpa en svindyr ipad känns inte meningsfullt även om det verkar som IGO just nu är bäst i varje fall om man får tro knarrevik som ju verkar otroligt insatt i ämnet. Det var han som för några år sedan fick mej att använda sygic som just nu verkar tappat orken med den sista uppdateringen.
Det var en bra länk jag fick har botaniserat där en hel del redan, jag förstår att du är betydligt mer insatt i ämnet än jag som fick intresse i.o.m. att jag köpte husbil. Att åka i en större stad eller utanför sveriges gränser går knappast utan gps speciellt när man som jag är ensam utan kartläsare.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Lite OT, men apropå "trötta" Sygic ...

Fick för några dagar sedan ner version 15.5.7 (jag kör Android): Ett ordentligt fall framåt!
Flera av svagheterna är rättade, bl a sökning efter HBK-platser.
Och snyggare integration med Panorama/Street View.

Det är tom nästan så att jag ska prova den skarpt igen, tror dock inte den klår CoPilots navigeringsprecision (?).
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Jag har version 15.4.14

Ingen uppdatering finns!

Fortfarande OT, men jag kollade på Google Play och min installerade Sygic version (och vilken som är den senaste versionen på Google Play):

Screenshot_2015-11-13-11-24-09.png Screenshot_2015-11-13-11-24-26.png Screenshot_2015-11-13-11-24-55.png

Har du den som heter "Navigation GPS & Maps Sygic"?

Tjosan: Medan jag höll på och ta screenshots ramlade version 15.5.8 in!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Tog hem den sista versionen av sygic för utvärdering och även den sista IGO, medan jag var igång tog jag hem copilot för trucker.
Verkar som jag behöver ett större minneskort eller ta bort lite osedda filmer.
Har varit ute mycket på den nätbutik som PeterK rekomenderade har hittat en GPS med IGO och nya kartor Android, är förmodligen väldigt lika med en surfplatta förutom anpassningen med fästen, runt 700kr för en 7" samma som en billig surfplatta alltså, hur det blir med kartuppdateringarna kan man undra.
Surfplatta fanns det billigt 7" med telefon bara att lägga in kartorna likaså en 5,5" telefon.
Ska testa lite på min surfplatta och får jag allt att fungera så behövs ingen ny gps.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Here-kartor till igo kommer ut varje kvartal.
Tomtom-kartor till igo vet jag inte säkert, troligen flera ggr/år.

Här kan man skapa ett gratiskonto och updatera via pc´n.
Antingen har leverantören av igo skickat med licens för uppdatering av kartorna, eller så köper man en uppdatering.
Other Navigation Products | iGO navigation
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Tack för dina länkar! :bock:
Jag planerar att beställa en färdig GPS med android så jag slipper allt strul.
Det enda jag funderar på är ju trafikvarningar finns ju inga såna på den sidan du skickade eller hur fungerar det.
När man är på väg till flyg och färjor kan det vara bra att ha!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Jag skulle också välja android före win-ce som inte uppdateras längre.

Nu är det över 1år sedan jag sålde senaste bilen med en 2xdin kina-enhet i som körde igo, så minnet mitt sviker.

Men jag vill minnas att skaffar du en enhet med FM-mottagare/receiver så funkar
TMC-tjänster (Traffic Message Channel) med igo.
OBS: inte att förväxla med FM-transmitter/sändare, som sänder navi-ljudet till t.ex radion/stereon.
Sen tror jag igo har nåt i stil med "Traffic Live" via internet ifall man har en enhet som kan ta in internet.
Knarrevik, eller någon får rätta mej ifall jag har fel :oops:


Dessa hittar jag på dx med android, var obs på FM-sändare/mottagare, samt vissa har radarvarnare, förbjudet i sverige :mad:
car gps android - Free Shipping - DX
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

Tack för länken! :applaus:

Satt länge och sökte men det var något strul så jag hamnade helt fel.
Ska passa på att köpa ledlampor till mina spotlights de är ju billiga och det finns varmvita, den jag köpte dyrt på biltema lyser kallt blåvitt.
Lyckades efter en del sökningar ladda ner IGO israel som verkar vara den färskaste.
Den gick in direkt som en uppdatering och använder de ganska färska kartor jag har, dock finns den gamla IGO kvar är lite tveksam om att radera den ifall något mer försvinner.
Det förefaller som om IGO inte har någon offciell version för android utom vissa specialutgåvor för enskilda länder såsom israel turkiet indien alltså inte EU.
Till det har man försäljning till apparatbundna GPS som de kinatillverkade som använder windows och android.
Ios har man kvar för privatfösäljning och det är nog för att det bara finns apple som tillverkar dom och inga andra apparater som använder Ios.
IGO israel finns för nedladdning på Google play men inte för svenskar det är inte tillåtet, man ser ju var man befinner sej på det landspecifika ip-numret. Det går dock att ändra det så man befinner sej någon annanstans!
Det kallar jag rasistisk diskriminering av svenskar, men sånt är ju tillåtet det var ju bara åt andra hållet det är förbjudet.... :wideeyed:
Nu är bara frågan hur man ska få in det extra som verkar finnas i färdiga GPS. Så undrar man ju hur det blir med kartuppdateringar, är ju inte speciellt intresserad av att uppdatera sverige, så det blir att plocka från here eller tomtom.
 

Bilagor

  • IMG_1151.JPG
    IMG_1151.JPG
    1.000,2 KB · Visningar: 3

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

Lite lustigt är det när man söker på google play,
jag får upp en gratis "igo primo Indonesia"
och en "igo primo turkiet" för 137kr

Man kan ju prova att ta hjälp av gratisappen Hola
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.hola

i den kan man ställa in i vilket land man befinner sig i
kanske blir det då ett annat sökresultat på "igo"
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IGO Primo Android.

PeterK du har mail!

Jag tog hem appen du länkade till via datorn har installerad bluestacks app player och då kan man installera och öppna appar på pc. Det har dock varit problem att köra dom men det går bra att ta hem appar från butiken vilket jag inte lyckats med tidigare.
Min telefon var låst till tre så jag var tvungen att roota den för att kunna använda comviq som varit billigast.
Plattan har jag inte rootat har glömt hur jag gjorde sist.:msn_dontknow:
Skulle behöva det för att ta bort skräp i sysfilerna, det är ju fördelen att handla på nätet då får man en ren telefon.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IGO Primo Android.

I Bluestack app player,
la du till ditt eget googlekonto, eller skapade du ett nytt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen