IGO Navigation

Tråd startad i 'Navigering' av KOKKAKI, 11 April 2019.

1. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Vi uppskattar enkelheten med IGO där t.o.m. Marianne (saknar helt teknik-GENen) kan snabbt lägga upp eller ta bort en rutt, delrutt, koordinater, osv. dessutom UNDER färd! Mer än så behövs ej för vår del, ty det är jo ändå bara ett ”förslag” från IGO där man måste ha egen koll på läget ändå. Varför krångla till det när det kan vara enkelt?

Enda nackdelen (om man nu skall vara kritisk) är ”glesa” kartuppdateringar, annars är vi helnöjda med IGO som finns på våra båda paddor och telefoner (trippel backup : ).

Henricon, KOKKAKI, knarrevik och 1 annan gillar detta.
  2. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Det är precis det jag menar, man kan lägga in minst 20 delmål (waypoints) i olika länder i planeringen för att sedan välja en av sju rutter. Man kan t.o.m. lägga in delmålen slumpmässigt och iGO väljer lämpligaste vägen efter de val man själv gjort.
    iGO kräver lite övning för att komma på alla finesser och inställningar, när man väl har gjort dem är resten enkelt. Jag använde Navigon under några säsonger, Sygic och Copilot under en utlandsresa främst på grund av att iGOs kartuppdatering dröjde men fick svår abstinens. Jappe svarade vid något tillfälle att en och annan rondell som inte fanns med på kartan inte spelade någon större roll, de flesta kan man köra rakt över. Jag saknar ofta hans humor både privat och på forumet!

Tommy-59 och BoEr gillar detta.
  3. BoEr

BoEr HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Problemet är bara att jag vill välja alla mina resmål, delmål och även i viss mån köra igenom punkter i huvudsak från mina egna POI-filer respektive i vissa lägen pricka in direkt via kartklick.
    Det gör jag direkt i ruttplaneringsdialogen i CoPilot.
    Ska man göra motsvarande i iGO måste man avbryta ruttplaneringen och hämta en ny POI från POI Viewer, mellanlagra på nåt sätt (Favoriter? Skriva ner koordinaterna, kopiera/klistra, ...), öppna rutten igen, etc.

Ska du lägga in 20 resmål ("20 dagar") med 2-3 köra igenom delmål per delrutt så blir det väldigt krångligt. Så krångligt att man inte ens orkar lägga in 20 rutter med vardera 2-3 "mellanmål".
    Plus, att det blir ett helsike att hålla reda på var man är för olika avsnitt av totaltrutten för att hitta bra resmål/delmål.

Hänger du inte med här förstår du nog inte vad jag är ute efter?

4. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Jag kan förstå nackdelen med att inte kunna lägga in egna POI.
    Tyvärr har iGO inga ställplatser utan endast några tusen campingplatser som inte är riktigt det som husbilister söker. Jag har påtalat problemet utan att ha fått svar.

F390178D-2310-4BE6-A97E-C0943A830AF2.png
    Några tusen campingar men inga ställplatser!

BoEr gillar detta.
  5. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26826
    Tack för svar! Det verkar vara en vetenskap att planera en resa så jag avvaktar nog och kör på som jag gjort tidigare.

Montreal och kenjon gillar detta.
  6. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Inga problem om du inte vill planera resan mellan egna intressepunkter utan nöjer dig med orter och koordinater.

BoEr och JuHol gillar detta.
  7. BoEr

BoEr HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Vetenskap? Nej.
    Men det är väl som med det mesta i den här "datavärlden", det är enkelt när man kan/förstår det. Och särskilt för nördar, jag är nog en sådan. Som håller på mest hela tiden med den här typen av problem/lösningar.

För att få det begripligt behöver man nog en instruktion. Och dessutom, tillämpa den någorlunda frekvent. Annars glömmer man snabbt hur man gjorde (i den här åldern än värre ;)).

Edit: Skillnaden mellan standardplatser/POI som man får i appen och mina egna är avgörande för mej, det är bara de egna POI-filer jag väljer ut som gäller för mej.

JuHol gillar detta.
  8. Ove & Marjatta

Ove & Marjatta HBK Medlem

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4902
    Uppdateringen till telefonen och i Paden gick snabbt och bra, men till min andra I Phone kunde jag ladda nya kartor,men den fungerar inte sedan. En gång stod det att man skall uppdatera i I Clud. ??? Kan någon säga hur?

9. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Ibland räcker det med att starta om appen eller rent av hela mobilen.
    Jag antar att du har minnesutrymme kvar?

10. Ove & Marjatta

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4902
    Har minnesutrymme. Skall testa och stänga telefonen. Betr. starta om appen. Då får jag köra om allt i dom två andra eftersom ha samma appel id .

11. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Starta om inte installera om i första läget.

12. leif46

leif46 HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    2207
    Hej.När jag ska uppdatera min Ipone kommer det upp (Ett oväntat fel inträffade 112) vad göra.

13. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Fel 112 hade jag också i början men felet ”släppte” efter ett tag. Kan vara i samband med att många ville komma åt IGO’s server...

leif46 gillar detta.
  14. Ove & Marjatta

Kommun:
    Kalmar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4902
    Knarrevik. Tog bort appen från mobilen och laddade ner den igen. En dag fritt. Tog den. Sedan kan jag se att jag kan köpa Europa kartor för 319:- Har inte gått vidare. Har ju ingen lust att betala en gång till. Har du förslag vad jag skall göra?

Hälsningar Marjatta

15. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Vänta tills i morgon så tror jag att det stämmer bättre.

Ove & Marjatta gillar detta.
  16. Sander

Sander HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5894
    Jag använder Copilot, men jag tror tidigare versioner var bättre. Har inte provat den nya versionen för husbilar där man matar in sina mått och vikter. Använder Sygic för att kolla dieselpriser. Google maps vid datorn samt Autoroutes.fr för att få kostnaden på betalvägar.
    Jag saknar möjligheten att i samma rutt välja olika olika önskemål om betalvägar eller inte för olika delsträckor.
    Ett önskemål är att vägavgifter integreras i programmen samt drivmedelskostnad och förbrukning. De 2 sista kan jag ange själv.Med hjälp av aktuell trafikinfo borde programmet producera ett antal rutter där jag kan välja att komma fram X minuter snabbare till en kostnad av Y kronor eller något liknande.

17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Den enda sida/app som beräknar vägavgifter är norska Statens vegvesen så vitt jag vet.
    Men bara i Norge.
    952533E8-C2F3-4425-8EF1-BEEC5245409D.png

18. Sander

Sander HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5894
  19. Moby Dick

Moby Dick HBK Projektgrupp

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6808
  20. Åsa o Hasse

Åsa o Hasse HBK Medlem

Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Går inte att välja Renault Master i Via Michelin. Verkar bara vara personbilar som går att välja.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.