• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Navigation för Android

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Kan man zooma ut och dra kartan samtidigt son man kör (som på Sygic) ?
Mycket viktig funktion för mig då jag vill kunna se i förväg hur det ser ut längre fram.

Peter :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Navigation för Android

Jag köpte fartkamerafunktionen och den fungerar bra. En fördel är att den bara varnar för fartkameror i körriktningen till skillnad från min Garmin som larmar för alla fartkameror oavsett i vilken riktning man kör. En annan mycket viktig funktion är att man kan aktivera eller avaktivera varningen för varje land. I flera länder i Europa kan det bli väldigt dyrt att använda fartkameravarningssystem om man skulle bli kontrollerad av polisen.

Nu väntar vi bara på att HBK:s skarpaste "datorhjärnor" ska lyckas med att lägga in ställplatser på kartan. Det skulle göra androidversionen av iGo Primo till en riktig "rysare", vida överlägsen alla andra appar på området, tycker jag.

Jappe
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Jag köpte fartkamerafunktionen och den fungerar bra. En fördel är att den bara varnar för fartkameror i körriktningen till skillnad från min Garmin som larmar för alla fartkameror oavsett i vilken riktning man kör. En annan mycket viktig funktion är att man kan aktivera eller avaktivera varningen för varje land. I flera länder i Europa kan det bli väldigt dyrt att använda fartkameravarningssystem om man skulle bli kontrollerad av polisen.

Nu väntar vi bara på att HBK:s skarpaste "datorhjärnor" ska lyckas med att lägga in ställplatser på kartan. Det skulle göra androidversionen av iGo Primo till en riktig "rysare", vida överlägsen alla andra appar på området, tycker jag.

Jappe

Intressant att du skriver att din Garmin varnar för kameror i båda riktningarna, då använder du någon annan kamerafil än Garmins egna antar jag?
För det är i princip enda anledningen till att jag fortfarande har min gamla 765 med i bilen, den sköter kamerorna utmärkt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Navigation för Android

Jag tillhör inte dem som byter filer på det viset. Jag har tre Garmin från 350 - 660 - vet ej namnet och alla fungerar likadant. Ingen stor sak egentligen eftersom jag tillhör den minoritet av befolkningen som förstår varför hastighetsbegränsningar är viktiga.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Peter. är det det här du undrar över?

[YOUTUBE]MLB2qhE1DeY[/YOUTUBE]

Iofs så körde jag inte utan det handlade om skrivbordsnavigering, men det berättade jag inte för appen. :rolleyes:

Jappe, STACT har gjort framsteg och kommit en bit på vägen, stjärnorna på kartan som syns i filmen är platser från Hbk, att kunna se platserna på kartan under körning är något jag är barnsligt förtjust i, det främjar min spontanplanering. :)

En sak jag gillar med iGO är onlinesökning efter platser, det är något jag kommit att uppskatta mer och mer tack vare googles upplägg.

mvh jocke
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Precis :)

Tack så mycket :)

Peter :)

Peter. är det det här du undrar över?

[YOUTUBE]MLB2qhE1DeY[/YOUTUBE]

Iofs så körde jag inte utan det handlade om skrivbordsnavigering, men det berättade jag inte för appen. :rolleyes:

Jappe, STACT har gjort framsteg och kommit en bit på vägen, stjärnorna på kartan som syns i filmen är platser från Hbk, att kunna se platserna på kartan under körning är något jag är barnsligt förtjust i, det främjar min spontanplanering. :)

En sak jag gillar med iGO är onlinesökning efter platser, det är något jag kommit att uppskatta mer och mer tack vare googles upplägg.

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Provade skarpt idag.
Jodå, det går bra att dra hit/dit och förstora kartan under färd.
Man får dock återgå till navigeringen manuellt, genom att klicka på knappen längs ner till vänster på kartskärmen.

Snabba intryck (OBS: Efter mycket kort tids användande):
  • Skapligt snabb att planera om när man tar en annan väg, ungefär som CoPilot. Beträffande alternativa vägar och navigeringsprestanda, i stort sett oavgjort iGo och CoPilot. Dock ett litet plus för CoPilots mer distinkta alternativa vägval
  • Drar mer ström än CoPilot, värst är dock TomTom Go som suger ordentligt med A
  • Bra användargränssnitt, bättre än CoPilot ("flådigare/snyggare"). iGO har även mer kompletta och överskådligare förstorade bilder på motorvägskorsningar
  • POIs längs rutten, både iGO och CoPilot kan styras att visa de typer av poi man är intresserad av. Dock, CoPilots egna POI visas kategoriserat, dvs man ser snabbt vilka som är HBK, Bordatlas, Campercontact etc, platser
  • Hopplösa funktioner i iGO för att planera rutter, envisas med att ha med nuvarande position som startpunkt. Idag lyckades jag inte bli av med den, dvs lägga upp en rutt från A till B utan hänsyn till nuvarande position. Har för mej att det gick igår. CoPilots funktioner är helt överlägsna. Jag kanske gör något fel i iGO?
  • Hopplösa funktioner i iGO för egna kategorier och poi-filer. Igen, CoPilot helt överlägsen
  • I nuläget kan varken Locus Map, Campercontact, Mobillife+ eller ACSI CC länka till varken iGO eller CoPilot. Enbart till Sygic (vissa) eller TomTom (vissa), och förstås Google Maps
  • Inaktuell kartor, 2015 -03 Here (Q3), CoPilot har samma (? Navteq 3,2015-03,1,5,1,2)

Summa summarum: Trots de negativa funktionerna, iGO är en positiv upplevelse.
Kommer att använda och testa den ordentligt i sommar.
TomTom och Sygic åker nog ut ur både min mobil och tablet/platta.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Hopplös ruttplanering kan du råda bot på genom att välja alternativet "Flerpunktsrutt"
Då kan man välja startpunkt på flera sätt.
Poihanteringen lämnar en del övrigt att önska men jag tycker att Stefan lyckats bra på den korta tid vi känt till appen, det borde nog gå att klura ut var bensinmackar och ica mfl ligger gömda och gå den vägen för att få till platserna i en kategori, då skulle man kanske få till sökningen bättre med geografisk utgångspunkt.
Mitt förslag till NNG om ett bättre samabete med tex Locus är fortfarande obesvarat, mitt förslag om att iGO skulle bli en bättre app om den hade stöd för kml-filer har jag fått svar om att det är vidarebefodrat till utvecklarna, om det blir verklighet törs jag dock inte uttala mig om, men det är väl bara att fortsätta påverka dem och jobba på med fileriet.

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Jo, jag hittade i vilket läge i ruttplaneringen jag gjort fel.
Till att börja med är det Flerpunktsrutt jag använt; felet jag gjort är att inte börja med att bestämma startpunkten.
Det måste man göra allra först.
(i CoPilot kan man lägga upp x st waypoints och sedan flytta punkterna fram och tillbaka; start, destination och viapunkter hur som helst, när som helst innan man låser fast det hela med att "beräkna rutt").

Så, egentligen bara små problem härvidlag. Jag kan nog vänja mej vid det nya sättet/snittet att planera.
Trots allt tycker jag nog: Varför göra det så komplicerat?

Har även upplevt att om man väljer waypoint på olika sätt så kan man hamna i ett läge när iGO lägger upp en helt ny destination i st f en ny waypoint.
Är dock inte riktigt säker härvidlag.
Inte lätt när man måste köra med trial and error.
Metodiken är helt enkelt inte logisk/solklar.
Tycker CoPilot-fanen.

Edit: Och varför kan man inte använda "Hem" i Sparade platser som en start-, via- eller slutdestinationspunkt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Jag köpte fartkamerafunktionen och den fungerar bra. En fördel är att den bara varnar för fartkameror i körriktningen till skillnad från min Garmin som larmar för alla fartkameror oavsett i vilken riktning man kör. En annan mycket viktig funktion är att man kan aktivera eller avaktivera varningen för varje land. I flera länder i Europa kan det bli väldigt dyrt att använda fartkameravarningssystem om man skulle bli kontrollerad av polisen.

Nu väntar vi bara på att HBK:s skarpaste "datorhjärnor" ska lyckas med att lägga in ställplatser på kartan. Det skulle göra androidversionen av iGo Primo till en riktig "rysare", vida överlägsen alla andra appar på området, tycker jag.

Jappe

En liten rättelse, jag tror du menar nya "IGO Navigation" när du nämner IGO på android, den äldre "IGO Primo" är helt olik den nya i utseende, men snarlik i funktionen, dock har den gamla en fördel att man kan lägga in längd,bredd, höjd, vikt på sin husbil, har den versionen på min androidplatta som blev kvar hemma.

I min Garmin Camper 760 så visas fartkameror endast på den aktuella sidan av vägen, även här i Tyskland.

från ställplatsen i Xanten :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Jag slås mer och mer av att nya uppgraderingar inte alltid leder framåt utan tar ett steg bakåt och att det alltid är bäst att lyssna på andra som har bråttom med det senaste.
Det brukar vara samma folk som har problem ofta.
Man måste nog tänka på att pengarna mer och mer kommer i fokus så man måste ofta betala extra för full funkionalitet.
Ofta får även användarna problem när de stora köper upp varandra eller bråkar inbördes.
Kanske kan man heller inte utveckla så mycket mer och då blir det mest kosmetika det handlar om.
Det jag lärt mej är att behåll det du är van vid och kan byt bara när du verkligen behöver det.
Och vem vill egentligen vara testförare för programmakarna gratis och få en massa problem dessutom?
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Skulle vilja ha tips på poi-viewer i offlineläge för egna pois som skall användas i samband med IGOn. Viseligen kan man använda Sygic mm för detta ändamål.
//Arne B
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Screenshot_2016-06-24-09-02-36.png
Skärmdump Sygic.
Hit vill jag komma med Igo där man ser pois.
//Arne B
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Navigation för Android

IGO visar de intressepunkter (POI) som man aktiverat!
Visserligen på iPad men jag antar att detsamma gäller på Android.

image.png
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Helt rätt, gäller även Android-versionen, dvs, aktivera de du vill se i Inställningar.
Problemet är tyvärr att om man har lagt till flera olika egna POI-filer, t ex Bordatlas och HBK, så samlas alla under Favoriter.
(enligt vad vi (läs STACT) hittills har kommit fram till).
Alla egna POI får därför samma ikon, en stjärna.
Dock klickar man på ikonen får man lite mer info.

Vi får hoppas att STACT eller Sjöberg (o/e NNG) hittar en lösning!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Det tror jag tyvärr ligger långt bort. Vi får vara nöjda med att ha fått in listan i iGO.

Jag har försökt kommunicera med dem (NNG) förr och de är tröga på att svara och dessutom ger de gärna typiska supportavdelningssvar. Det vill säga nonsensvar som att de tackar för förslaget och skickar det till utvecklingsavdelningen...

Stöd för att ladda in egna POIs är nog för mycket jobb för dem och inget de får in pengar på...
Jag tror det blir svårt nog att få kategorier på favoriterna, eftersom de inte tänkt sig att man skall kunna redigera user.upoi utanför appen.

Men ju fler som mailar dem med önskemål om att man vill kunna ladda in kml/kmz desto bättre. Då kan det finnas en chans.
Och det gäller då nya iGo för både ipad/iphone och Android.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Navigation för Android

Fel tråd. Ursäkta! :oops:
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    260,7 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Nu kan jag nog säga att den inledande testen av iGO är avklarad efter ca 300 mil.
Trots en del stabilitetsproblem är jag nöjd med iGO, jag tycker att det som visas på skärmen är under körning är bra och jag tycker att den här appen passar mig rätt bra.

Problemen jag har haft är att en uppdatering meddelades under körning och utan att riktigt kunna läsa igenom vad det stod så tryckte jag bort uppdateringen, det skulle jag inte ha gjort för iGO blev svart och förblev svart hela den resan på ca 25 mil, detta var alltså första riktiga testen för mig och den startade inte riktigt på bästa sätt kan man säga. Nåväl, efter nån timmes fipplande på en camping lyckades jag få igång uppdateringen via mobildata och fick helt enkelt offra 300Mb till uppdateringen. Exakt vad jag gjorde för fel eller om det var iGO som gjorde fel vet jag inte och jag har bestämt mig för att vara mer uppmärksam om samma meddelande kommer upp igen.

Efter det inledande strulet så har iGO i stort sett fungerat klanderfritt i 200-250 mil västerås-berlin-västerås med diverse omvägar, vid några tillfällen har appen hängt sig när jag försökt stänga av men det har jag löst genom att starta om telefonen.
I området runt Stralsund på vår resa hemåt fick iGO fullständigt spel och uppförde sig riktigt konstigt och talade om att vi skulle svänga av på vägar som inte fanns vid ett tiotal tillfällen, därefter började den visa på kartan att vi åkte på en väg ute på gärdet, om det var radioskugga, fel på appen eller annan tillfällig störning vet jag inte.

I Berlin var appen en riktig kompis på jag hade glömt bort att slå på "undvik u-sväng" som jag normalt brukar göra. Det passade perfekt då U-svängar var ett fullt normalt sätt att ta sig fram bra.

Som jag nämnde, den här appen passar mig bra bra och får de bara löst det som strulat så att man kan kunna sig trygg med iGO så blir det nog bra.
Jag har inte ordnat till trafik eller fartkameror ännu då vår resa till stor del gick i tyskland, det löste jag på annat sätt men jag funderar på om det kanske hade varit värt att spendera lite av utländsk mobildata för att i alla fall få igång trafik, det är något jag saknade.

mvh jocke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Körde du med mobildata aktiverat när den ville uppdatera? Det går väl att ställa in den så den jobbar off line?
Jag är lite sugen på den men det verkar som de inte löst alla barnsjukdomar än.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Just den gången hade mobildata på i telefonen men förkryssat i appen att endast hämta via wifi.
Du kan ju testa allrid testa den gratis under en period.

mvh jocke
 
Toppen