• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idag fick vi oväntat besök....

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vilken överraskning!

Vi satt och drack kaffe, när den här grannen från skogen dök upp i fönstret i vardagsrummet.

IMG_6228.JPG

Sån är vardagen när man bor i ett naturreservat, där husbilarna är välkomna!

IMG_6227.JPG


IMG_2770.JPG





Sånt som händer i Gävle och självklart var det Gevalia i kopparna. Gevalia som f.ö. betyder Gävle på latin.

TommyD
 

Bilagor

  • IMG_6228.JPG
    IMG_6228.JPG
    739,2 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Häftigt Tommy. :) Carola har säkert inget emot ett husdjur till. En björn är ju perfekt då den sover hemma under vintern när ni är i Altea :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Igårkväll fick Alice vår ena hund spel, uppförde sig helt vilt, skällde och morrade som aldrig förr, var helt annorlunda.... Vi förstod ingenting.

Nu på morgonen fick vi förklaringen.

7C2355F6-13DC-4A2B-A50E-194851202E09.jpeg

Hon var ute och skrämde björnen, hade synpunkter på att han objuden åt upp våra sopor.

Ja det är Alice som finns i vår avatar, en Malteser 3 kg tung, men passa dig.....:)

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet inte hur stort intresse det egentligen finns inom HBK, men jag presenterar i alla fall här mitt experiment/studie och och en mycket kortfattad beskrivning av studiens resultat.

Min studie idag, var att finna ut intresset för nyare husbilar Vs komposttunnor, hos Ursus arctos dvs vår svenska brunbjörn.

Ställde helt enkelt upp en mindre husbil och fyra meter (avståndet kopierats från camping världen) till höger, en brun soptunna med äckliga matrester.

Sedan var det bara att vänta, å’ så kom han.....

DEE01266-963E-41CD-AA29-47106E209987.png

Fullständigt ointresserad, ägnade inte en blick åt den skinande lilla husbilen.

Gick bara vidare med raska steg, fast blick mot.......

563A08A5-ED9C-4F5D-9F0E-0F099D1C9E91.png
..... målet som var den illaluktande soptunnan med matrester.

Den korta sammanfattningen, som kanske kan vara till nytta för de som skall fricampa i skogen.

- Ha bilen skinande ren
- Ta med komposttunnan hemifrån och placera den 4 meter från bilen.
Sedan kan ni tryggt ta en kaffe utanför bilen och njuta av det varma vädret, som vi just nu har i Sverige.

Tyvärr kan jag inte ge några garantier, studien är fortsatt i sin linda, men har ni en nyare, rentvättad plåtis, så bör det gå bra.

Större, tjusigare bilar kan eventuellt väcka avund hos björnen, som i sin tur lär kunna resultera i ett aggressivt beteende. Det finns studier från Nordamerika som bygger på släktingen Ursus arctos horribilis, Grizzlybjörnen och som mynnade ut i ett helt annorlunda resultat. Vi vet ju hur husbilarna ser ut over there.... tro fasen att björnen blir förbannad när en 12 meter buss fricampar i hans skog!

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Får nog bli en tur till Gävle skogarna snart :) Visa bilaga 155004

Välkomna, ställplatsen finns redan i vår ställplatslista; https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/gävle.315/

Tyvärr under fel namn, Rovan...... numera heter ställplatsen ”Camp Brumelisa”!

Som Chippen redan skrivit finns det varken vatten eller el.

För de med campingbeteende, skall tilläggas att komposttunnan inte heller finns, men kan lånas över natten mot en deposition av 18 kr, som återfås till fullo, förutsatt att den återlämnas före klockan 10.00 dagen efter. Tisdagar stängt.

TommyD
 
Toppen