• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iconer till Locus map

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har varit tvungen att stuva om och radera lite på plattan (Samsung av nyare mod) och då bland annat raderat lite i Locus. Naturligtvis försvann lite mer än vad som skulle så mina problem nu är.
Hur laddar (sparar) jag in nya iconer till Locus, vill ha in Lidl, Aldi, Bordatlas, mm.
Går det att ladda ner från någonstans Acsi campingplatser likt som de som finns i min Garmin 760 camper?
 
F

Fd.16159

Guest
Ikonerna i form av bmp eller png format läggs i en katalog som som du därefter zip-komprimerar. (högerklicka och välj Skicka till, välj komprimerad mapp).
På telefonen sparar du zip-filen i Intern lagring (Telefons minne) under katalogen Locus/icons.
Starta därefter Locus som då läser in filen och ikonerna ska vara tillgängliga.

Archies camping Archiescampings har en fil som heter Camping Card som jag uppfattar ska täcka även ACSI men annars finns det POIplaza att söka på.

Locus har ju möjlighethet att göra en backup av filer såsom poi, ikoner o spår. Dels sparar den det på telefonen, men kan även göras till Dropbox o Google Drive. Kan rekommendera det då det räddat mina egna filer.

Jag har en egen ikonfil "Egna ikoner.zip" du kan använda om du vill. Färdig att använda.
Det finns en ikonfil någonstans på husbilsklubbens POI filer som också går att använda.

Bosse
 

Bilagor

  • Egna ikoner.zip
    348,5 KB · Visningar: 32

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har hela kvällen jobbat med Bosses instruktioner, men icke. Ikonerna laddas inte in i Locus. Kan problemet vara att jag har Locus på ett Sd kort?
Under Locus/Icon finns två tomma mappar och mappen med Egna iconer
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag gör så här (förkortad version):

Ta fram POI:a

Screenshot_20180611-213706_Locus Map.jpg

Välj POI-fil, jag tar HBK Husbilsplatser här. Klicka på skiftnyckeln längst ner, klicka på ^ tecknet längst ner, välj Change icons

Screenshot_20180611-213847_Locus Map.jpg

Du får då en sida där du kan välja ikonuppsättning, välj då Icon_pack. Välj lämplig ikon, etc.

Screenshot_20180611-213903_Locus Map.jpg

Min Icon_pack fil ligger här:

2018-06-11 21.47.13.jpg

Dvs, som du ser på telefonminnet, mapp Locus/icons. Har du Locus Map på SD-kortet gissar jag att du får leta upp motsvarande mapp där i stället. Eller lägg den på båda minnena för säkerhets skull.

PS. Denna operation kan du göra när du lägger upp en POI-fil första gången, direkt i dialogen för att lägga in POI-filen. Kom igen om du vill ha instruktion för det. DS.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag ser inte External Icons/ Icon_pak i listan.
Jag har l lagt in iconerna separat inte tillsammans med några Poi,s.
Det verkar som om inte Locus hittar filen. Får jag inte rätt med grejorna väntar jag till jag kommer hem så tar jag ut SD-kortet och fixar det via datorn.
 
F

Fd.16159

Guest
Jag gjorde förutsättningen att du hade Locus på internminnet när jag skrev svaret.
På Locus hjälpsidor
manual:advanced:customization:icons [ Locus Map - knowledge base]
är det beskrivet hur egna ikoner hanteras.

När jag har den här typen av problem brukar jag avinstallera programmet och återinstallera det därefter. Vet aldrig vad man ställt till med vid en städning. Gör en backup av poi-filer innan avinstallation.

Bosse
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag fortsätter i kväll, så lätt ger jag inte upp. Ska prova att flytta Locus mappen till internminnet för det finns utrymme till det. Det är bara det att det tenderar att bli fullt efter en tid med seg platta som följd.
Först ska jag kolla om det funkar som BoEr beskriver, nästa steg blir att ta ur SD-kortet och skicka in filerna via datorn. Tredje steget, ja då kan väl allt hända.:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har flyttat Locus med innehåll till internminnet, tagit bort alla iconer jag stoppat dit och lagt till nya både som zippade och öppnade filer direkt under Locus/icones. Men nix funkar icke. Har raderat tidigare poi,s (Lidl o bordatls) och lagt in igen tillsammans med zippade o öppnade filer. Poi,s fungerar perfekt men inte iconerna,
Kan inte tänka riktigt klart nu så jag undrar vad är felet?? Är farligt nära steg tre!!
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hej,
har du provat att "döda" appen och starta om den? Ibland kan det hjälpa så att programmet hittar rätt bland mapparna.
Får du fram Locus egna ikoner, dvs Locus (Points)? Om Ja, pekar du på raden "Locus (Points)" och väljer "Egna ikoner" och hittar inget?
Själv har jag kartorna på SD-kortet, men det fungerade ändå att lägga ZIP-filen med ikonerna (inga öppnade bildfiler) i mappen Locus\icons på internminnet och koppla ihop t ex CamperContactikonen med CamperContacts platser enligt BoErs instruktion.

/CG
 
F

Fd.16159

Guest
En ominstallation av appen rekommenderas.

Så här ser min ikoninstallation ut

Det kanske lite övertydligt
Screenshot_20180613-085010_Solid Explorer.jpg

Vikktigt är att kompressionsformatet är zip.

När att ändra en fil med samtliga poi
Screenshot_20180613-085454_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085524_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085557_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085642_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085736_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085843_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-085908_Locus Map.jpg


Ändra en enskild ikon i poi fil

Screenshot_20180613-090127_Locus Map.jpg

Screenshot_20180613-090149_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-090214_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-090336_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-090357_Locus Map.jpg
Screenshot_20180613-090509_Locus Map.jpg
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej,
har du provat att "döda" appen och starta om den? Ibland kan det hjälpa så att programmet hittar rätt bland mapparna.
Får du fram Locus egna ikoner, dvs Locus (Points)? Om Ja, pekar du på raden "Locus (Points)" och väljer "Egna ikoner" och hittar inget?
Själv har jag kartorna på SD-kortet, men det fungerade ändå att lägga ZIP-filen med ikonerna (inga öppnade bildfiler) i mappen Locus\icons på internminnet och koppla ihop t ex CamperContactikonen med CamperContacts platser enligt BoErs instruktion.

/CG
Har inte installerat om appen ännu. Jag får fram Locus egna ikoner. När jag pekar på på Locus (Points) finns inte alternativet "egna ikoner", endast Locus och Garmin. Varför Garmin finns med vet jag inte. Har provat både med Zippad och öppnad bildfil, inget funkar.
Jag ska installera om appen i kväll.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
När jag skriver om att "döda" appen menar jag inte att ta bort den och ominstallera den. Innan du ominstallerar kan du prova nedanstående.
När du stänger Locus (eller någon annan app) är det inte säkert att den blir helt stängd. Om du trycker på knappen som visar vilka appar som är igång kanske Locus ändå finns med. Skjut då appen uppåt så den försvinner, då blir den helt nerstängd. Starta sedan Locus igen. Ibland kan sådant hjälpa om något ligger kvar i minnet så länge som appen inte är helt stängd.
Antar att du redan startat om plattan?

/CG
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Ok det visste jag inte att det betydde "döda" appen. Ja jag har startat om plattan och då tycker jag att då borde den väl också vara "dödad" eller?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Testade själv att starta om min telefon. Locus ligger kvar som startad app även efter omstart, så prova du med att "döda" Locus och starta den igen.

/CG
 
Toppen