• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ibland ingen bild på TV:en

matoh

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
7814
Medlemskap
2024
Har rundstrålande fastmonterad TV-antenn av märket Televes samt tillhörande antennförstärkare. Ungefär varannan gång vi startar TV:en får vi ingen bild. Den söker program och mestadels kommer det upp programsökningar på kanaler som vi inte har abonnerat på som tex C-more, Discovery etc som vi inte kan se pga att vi inte har någon CI-modul. SVT och TV4 samt ytterligare några i basutbudet borde komma upp. När vi väl får bild är den kanonfin. Konstaterar att husbilsgrannarna oftast har bild men inte vi. Vad kan detta bero på?? Det verkar som om signalerna till antennen inte alltid fungerar.

Hälsn Mats
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Ibland ingen bild på TV:en

Vi har televes riktbar antenn.
Vi har alltid dom så kallade fria kanalerna plus en massa andra.
Det kan hända att vi någon gång kan gå bet på kanal 4, men ibland
kan det krävas att vi vrider någon mm på antennen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ibland ingen bild på TV:en

Vi har också rundstrålande Televés OMNI-NOVA med separat LTE filter och har aldrig haft några problem varken hemma (1, 2, 4 och Kunskapskanal), eller utomlands (lokala icke kodade kanaler). Det kan ta lite tid under inställningen av kanaler, sen fungerar det som vanligt. På ställplatser nära gränsövergångar, det kan ploppa upp uppemot 170 kanaler där vi kan nyttja bara gratis sådana.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ibland ingen bild på TV:en

Hejsan, lite svårt att veta vad som är problemet, men det framgår inte vad och hur gammal din TV är vilket kan ha betydelse.
BOXER la ju om sina kanaler för ett tag sedan och det kan ev. påverka vad kanalväljaren i TV'n hittar på olika ställen.
Om TV'n är äldre än ett par år så kan den sakna DVB-T2 och kanske bara har DVB-T. Detta borde dock inte påverka i ditt fall för det berör mest möjligheten att få in HD-kanaler och SVT sänder både i vanlig upplösning och HD.

Om TV'n är äldre än kanske tre/fyra år så kan det saknas Mpeg4 i den, och då har den det äldre Mpeg2, vilket gör att det alltid kommer att saknas en hel del kanaler efter en sökning.
TV butikerna höll tyvärr på med att sälja TV apparater med den gamla Mpeg2 rätt länge efter att Mpeg4 var igång utan att skämmas, för de ville väl få slut på lagret de låg på.
Lika så när DVB-T2 kom, så sålde de slut på DVB-T apparaterna utan att skämmas eller upplysa om att det var föråldrade apparater.

SVT brukar hålla sig till det äldsta systemet för att vara synligt för så många som möjligt, men jag vet tyvärr inte om de sänder på Mpeg4 från vissa sändare numera, för då hittas de inte och kommer inte heller med i kanallistan på äldre TV/kanalväljare.

Vidare så söker du ju på DTV (digitaltv) men söker TV'n på hela bandet (både VHF och UHF bandet) utan manuell inställning, för man har börjat använda VHF bandet igen nyligen från vissa master.

Kanske lite rörigt :oops: tyvärr. Men det kan kanske bero på kanalväljaren i TV'n om den är lite äldre när den inte hittar vissa kanaler på alla ställen. Även om som sagt att SVT brukar sända i äldsta formaten för att vara synlig för så många som möjligt.

(Enklast men kanske inte lättast vore om man kunde söka med en annan TV inkopplad till antennen efter en misslyckad sökning, för då ger det sig direkt om det är antennmottagningen eller TV'n det beror på.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ibland ingen bild på TV:en

Kolla antennkabeln!

Jag hade liknande problem och bytte kabeln till klass 1 med kopparkärna (1 mm). Samtidigt bytte jag till stabilare antennkontakter. Det hela var billigare än jag trodde hos Kjell & Co.

Kabelingången i takantennen är också en svag punkt.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen