• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I spår av Jappes LCHF redovisning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Ingen kan någonsin ersätta dig Jappe och ingen kan ta över LCHF-stafetten, det krävs mycket, mycket, bra mycket mer för det! Men vi "vanliga dödliga" kan supportra dig för att göra dig (ännu mer) trovärdig... Tro det eller ej men jag försöker läsa även annat vid sidan om dina länkar, nu när du har satt bollen i rullning. ...och du har 99,9% rätt i mångt & mycket!

Äppelkaka är ingen svår nöt, det enda du behöver är sura (gröna dock mogna) äpplen, mandel som du krossar i mixern till mindre bitar, olivolja & grädde + någon form av sötningsmedel. Jag blev förälskad i Agave sirap (läs allt om LCHF-sötning, om Agave står längst ner), men det skall vara med måtta. Sen kommer det viktigaste k a n e l (läs det här receptet, du kommer att tacka mig!) mellan varje äppellager!

kaneläpplen.jpg

Min vikt går ner hela tiden, sakta men säkert. Det hade nog gått betydligt snabbare om jag skippade vinet på fre-lör kvällar, men det vill jag inte göra i 1:a hand som sagt. Jag ska lära mig att leva med den formen av "belöning". Får jag ingen belöning, då raserar allt intresse för LCHF och då är jag illa ute.

Nu kan jag i alla fall hoppa in i mina gamla "tajta" skjortor (fy vad obekvämt, usch...), vilket är ett måste när vi är ute på restaurang med våra grannar. Mer om restaurang som LCHF-are nästa gång, det är en JÄTTE kapitel för sig själv...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Beträffande statiner, läs gärna här: https://matfrisk.com/category/statiner-2/
//Göte J
Så är det här i livet, oftast två läger där det ena vill "överrösta" det andra med "I know how"! Vem har då rätt, den som skriker högst?

Faktum är att Marianne började med låg dos statiner men fick omgående rejäla biverkningar. ...och vad gör man då om inte slutar med medicineringen. Det vore betydligt bättre för henne att ändra sina kostvanor när det gäller sockerspetsade halvfabrikat. Hon har slutat med godis men ökat desto mer med annat. 1 1/2 liter Coca Cola Zerro per dag gör troligen att sötsuget förstärks då "hjärnan luras" medan socker i själva verket uteblev. Då är det kanske helt förståeligt om hon lyckas hitta "riktig" socker på annat håll...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

"Medelhavskost är bland det mest hälsosamma vi kan äta" stod i web-artikeln då min förkylning hindrade mig från att träffa numera vår HKH prins Daniel SCAPIS sammankomsten. Vi var inbjudna och inbokade men orkade inte lämna hemmet just den dagen pga förkylningen, trist!!!

Jag är en av 30 000 deltagare i den kliniska studien SCAPIS som har blivit stucken av "mer än 1 000" nålar (som i Kung-Fu filmer), magnetröntgad (som i Stargate filmer) och manglad på längden & tvären som i Al Pacino tuffa filmer. Har du spinning-cyklat på tid någon gång? Jag trodde att slutet var nära... Testa gärna nå'n gång, då får du veta mer om dig själv!

Kan inte påstå att det har varit smärtfritt, men desto roligare att ha gjort en så pass stor undersökning med inte minst "godkänt" betyg. Jag tror att Marianne & jag lever rätt så skapligt efter "medelhavskost" principer vilket är ganska naturligt för mig. Problemet är Mariannes höga blodfetter, varifrån kommer allt detta? Vi äter samma mat dagligen, fast hon är väldigt glad i "torra kakor" (m å n g a sådana), eller är det så enkelt att det "bara" är genetiskt? Vad i så fall jag kan bidra med som lagar vår dagliga mat? Utan Marianne finns inte jag heller, så skit samma med mina SCAPIS-värden!

1824739594.jpg
Det är inte jag i "Stargate" porten, men det var väldigt likt!

Läs gärna detta inslag från SCAPIS studien, det kanske berör även dig i allra högsta grad!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Nu kommer det intressanta, LCHF vs (kontra) Medelhavskost. Vad tror du om detta?

Så här står det om medelhavskost som SCAPIS rekommenderar:

DET HÄR KAN DU ÄTA MYCKET AV:
Frukt och bär (mindre om du är diabetiker).
Grönsaker, gröna blad, tomater och lök är extra bra.
Baljväxter som bönor, ärter och linser.
Olivolja.
Nötter och mandel.
Fisk och skaldjur.
Kyckling och ljust kött.
Pasta och ris, gärna fullkorns- eller proteinberikade varianter.
Vinäger.

DET HÄR KAN DU ÄTA LITE AV:
Smör, mjölk, ost.
Rött kött och fläsk.
Rött vin
.

UNDVIK:
Läsk och sötade drycker.
Kakor, godis.
Vitt bröd.
Processat kött som charkuterivaror och korv.

Min kommentar:
Rött-markerat ovan strider mot LCHF vilket ger en tankeställare. Vad ska vi äta egentligen om vi inte vill bli sjuka, överviktiga, hamna i diabetes-rullior och andra hälsofaror i förtid? Är nedanstående tips från youtube rätta svaret? Vad tycker du själv?

den här varianten:
[YOUTUBE]d-diB65scQU[/YOUTUBE]


...eller:
[YOUTUBE]swVoXHVW-jI[/YOUTUBE]
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag reagerar på pasta och ris, i synnerhet pasta beroende på gluteninnehållet. Nya studier visar att alla människor är mer eller mindre känsliga för gluten. Gluten tar sig igenom tarmväggarna och skapar inflammationer med åtföljande värk hos många, rentav alla människor. Det är en av anledningarna till att jag aldrig äter bröd numera. Jag har haft buksmärtor i flera år som försvann när jag slutade helt med bröd. Växtgiftaspekten (glyfosat m.m.) avskräcker också.

Medelhavskosten är ett säkert ett bra alternativ. Viktigast är egentligen att inte bli överviktig som man lätt blir av kolhydrater, (inte av fett som man blir mätt av) för då bäddar man för en mängd sjukdomar som sockersjuka (diabetes 2), hjärt- och kärlsjukdomar m.fl.

Mjölk är nog bäst för kobarn! Människomjölk är jag inte intresserad av längre. Grädde däremot har jag svårt att vara utan. På senare tid har ju bär med blåbär i spetsen höjts till skyarna och tillskrivits en mängd fina egenskaper och det stämmer säkert. Kostdoktorn är något skeptisk till för mycket fruktos men litegrann kan man väl unna sig, tycker jag.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Vi har olivolja i allt, t.o.m. pannkakor och äppelkaka. Gäller att hitta rätt olja med ganska neutral smak för vardagen, "fruktig" däremot skall vara för sallader eller blandat med persilja till vitlöksrätter (blandar själv lite dyrare olivoljor). Jag tror att olivolja har bättre kokpunkt (mindre risk för cancer) än smör, men att smör ger bättre färg på maten, så varför inte tillsätta en klick smör just på slutet?

Jag kör med LCHF resten av vintern, sen får vi se hur det blir med Franska "tradicionale" baguetter under vintern, hmmm... det finns ingen rättvisa i livet!

Några utdrag från Internet: "so god help me" denna vinter...

salami_brieost_baguette.jpg

best-baguette-she-wolf-bakery.w710.h473.2x.jpg

Paul-Hollywood-Baguette.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Ser gott ut! Hmm.... (Frankrike vill förbjuda användningen av glyfosat i jordbruket.)

Jappe

Psst. Under över alla under! T.o.m. Livsmedelsverket har upptäckt att palmoljan är giftig. Anser Livsmedelsverket med sin respekt och vördnad för matindustrin att något är giftigt så måste det vara extremt giftigt. Palmolja finns i mängder av industrimat. En jurist skrev att den stora andelen i barnmat måste betraktas som kriminellt av tillverkaren.

Googla!

Läs alltid innehållsförteckningarna på industrimaten!!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Du tycks verkligen ta det här på allvar! Skönt! Dags att lämna över bollen, kanske. Bli inspirerad! Mig tror ingen på längre. Jag har blivit för tjatig.

Hur mycket har du gått ner? Det går fortast i början.

Jappe

Psst. Möjligen kan jag snart prestera receptet på en äppelpaj utan mjöldeg. Äpplen må innehålla fruktos men den sortens kolhydrater kan förmodligen anses tolerabla även för LCHF-are.

One apple a day, keeps the doctor away!

Fruktos, möjligen för en "GI-are" men inte för en "LCHF-are"
fuskar man med lchf, borde man kanske välja en annan diet, då det annars är ganska meningslöst, energin ska intas via fett, rejält med fett dessutom, och inget annat, annars faller idén med det hela.

LCHF är ingen lätt diet att hålla sig till, har själv ramlat ur den åtskilliga gånger de senaste 10 åren.

Jag skulle faktiskt idag hellre rekommendera GI-dieten som passar flera.

så tycker jag :oops:

om fruktos
https://kurera.se/fruktos-gor-oss-feta/

Frukt och LCHF
https://www.dietdoctor.com/se/lchf/frukt
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Lite fruktos emellanåt har ingen betydelse för lchf. Man behöver inte vara så stelbent med vad man äter. För övrigt ska man inte överdosera rejält med fett. Ovanjordgrönsaker är också nyttig mat för lchf.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Lite fruktos emellanåt har ingen betydelse för lchf. Man behöver inte vara så stelbent med vad man äter. För övrigt ska man inte överdosera rejält med fett. Ovanjordgrönsaker är också nyttig mat för lchf.

Majoriteten av energin ska komma via fett, annars är det inte lchf :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Så här valde vi att hantera frukter:
Ja till: Äpple med skal, granatäpple (utan skal), päron, plommon, hallon, blåbär (ej Amerikanska), persikor, jordgubbar, hjortron, citron (pressad som måltidsdryck), apelsiner, osv...!
Nej till: alla former av färdig juice och torkat frukt OBS! vindruvor i destillerad form (måttligt och endast på fre-lör ;)

pomegranate.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Statiner eller inte? Detta har jag brottats med sen jag bläddrade igenom Göte J. bilaga från den 5/10. Vem vågar ta risken att medicinera sig själv utifrån vad Google-"universitet" rekommenderar så jag läste ännu mer. Idag snubblade jag över ett bra sammandrag av Jörg Carlsson, överläkare på medicinkliniken i Kalmar. Så här grupperar han statin-behövande:

Man vill bara ge patienterna en liten informationsbroschyr med tre grupper där jag bara behöver kryssa i vilken grupp just denna patient tillhör:
  • Familjär hyperkolesterolemi: Ät statiner eller dö i förtid.
  • Sekundärprevention: Ät statiner. I fall av äkta biverkningar, börja äta vegetariskt och sluta med statin.
  • Primärprevention: Håll rätt vikt, motionera, ät endast lite kött, ät inget statin.
Återstår frågan, vilken grupp Marianne tillhör? Det får hon kolla snart med sin husläkare eftersom hon verkar vara "hyperalergisk" just mot statiner. Vårdguiden's riktlinjer för kostråden går stick i stäv med LCHF:

Mera: Grönsaker och rotfrukter, frukt och bär. Bröd (gärna fiberrikt), pasta, risgryn. Mjukt och flytande matfett. Fisk och magert kött.
Mindre: Fet ost, grädde, feta desserter. Hårda matfetter som smör och margarin. Feta kött- och charkuteriprodukter. Snacks, kaffebröd, socker, godis
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Kostdoktorn vet: https://www.dietdoctor.com/se/kategori/kolesterol/statiner

Högt kolesterol är knappast den centrala orsaken till hjärtkärlsjukdom. Fördelarna med kolesterolsänkande läkemedel (statiner) för hjärtfriska individer har överdrivits dramatiskt och riskerna med biverkningarna har tystats ner. Detta har gjort dessa mediciner till de mest lönsamma för läkemedelsindustrin.

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

"Dö i förtid"- ja om ni läst vad Erik skrev i sin blogg så blir man ju fundersam. Han hänvisar till en dansk genomgång av ett antal undersökningar som gjorts på patienter för att se hur mycket längre livslängd det blev med statinbehandling. I genomsnitt 3,2 dagar!! mellan -10 till +27 dar. Lite olika om man tidigare haft någon hjärtincident eller inte.
Inte vet jag om det är värt att gå omkring och ha ont i leder, låga blodvärden, bli som en Zombie mm, bara för att farbror doktorn ska bli glad, när resultatet är så magert.
//Göte J
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Marianne är inte överviktig, vi rör oss en hel del, bl.a. cyklar 1 mil varje dag. Hon överdriver inte med fetter (LCHF) men äter bröd & vegetariskt med mycket fibrer. Jag använder absolut inget socker vid matlagning, det hittar hon så bra själv i massvis av "torra" kakor.

Beslutet är fattat, det blir inga statiner för Mariannes del, vi får se över hennes kost och kakätandet istället. Kanske GI passar bättre men i som fall påverkas även jag. Fortsättning följer...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det var mycket läsning (som vanligt) Jappe, men bikarbonat är något som alla borde känna till och föra vidare i arv från bl.a. oss klubbmedlemmar till våra barn och barnbarn. Har aldrig hört talas om något så täckande i vardagen som just bikarbonat...

Nu kommer ett test till alla nyfikna som inte känner till bikarbonat. Gör så enkelt som att blöta lite bikarbonat på handflatan, lägg på lite i varje armhåla som du gör normalt med deodorant (innehåller massor av aluminium) och kontrollera gärna "doften" efter en hårt arbetande dag... Bingo!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Nu tillbaka till statin-frågan då vi har fått klarhet efter dagens samtal med en annan läkare. Marianne fick bl.a. utskrift över prover som hon nyligen har tagit och då visade sig att hon hade helt normala värden (tror det heter "triglycerider"). Det innebär att Marianne BEHÖVER INTE börja med varken dubbel dos Simvastatin, eller någon dos alls! Yes! det var dagens höjdpunkt, minst sagt med grönt ljus för fortsatt LCHF! Vem skulle orka med 2 olika matlagningar/pers. annars?

/en glad make

PS. apropå min vikt: - 6kg sen trådens början. DS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen