• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyttsill

H

hianders

Guest
Detta recept låg under rubriken Lättlagat i husbilen:
--------------------------

Vi skall ju åka ut i helgen och då funderar man ju på lättlagad mat i husbilen. Gott även i hemmet!!

Jag kom att tänka på

Hyttsill
(Finns i en kokbok om Potatis där man också beskriver de olika potatissorterna. Har utgivits av Esselte Wezäta AB, Göteborg 1985)

För 10 personer (dela med 5 om ni är två)

10 urvattnade saltsillfiléer
100 g smör el margarin
4 stora gula lökar
3 dl vispgrädde

Lägg väl urvattnade sillfiléer i en ungssäker form. Klicka på hälften av matfettet. Stek i ugn, 250 grader i ca 15 minuter. Skala och hacka löken och bryn den lätt i resten av matfettet. Lägg löken på sillen och häll på grädden. Stek ytterligare ca 15 minuter tills grädden kokat in och såsen är tjock och simmig. Servera hyttsillen med bakad potatis (eller helt vanlig kokad potatis).

Garanterat MUMS!!:yes:

HBK 145 Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Hyttsill

Denna Hyttsill åt vi idag 15 mars.

Enkelt att tillaga och riktigt husbilsmässig!

Matmamma Inger
:yes:
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Hyttsill

Tack för påminnelsen Inger. Jag gjorde misstaget nyligen att hälla på grädden direkt och det blev inte något kvar av sillen. Så nästa gång häller jag på grädden mot slutet.
Vi gjorde förresten igår igen ditt goda recept med lax, spenat och parmesanost. Perfekt mat i husbilen.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hyttsill

Detta recept låg under rubriken Lättlagat i husbilen:
--------------------------

Vi skall ju åka ut i helgen och då funderar man ju på lättlagad mat i husbilen. Gott även i hemmet!!

Jag kom att tänka på

Hyttsill
(Finns i en kokbok om Potatis där man också beskriver de olika potatissorterna. Har utgivits av Esselte Wezäta AB, Göteborg 1985)

För 10 personer (dela med 5 om ni är två)

10 urvattnade saltsillfiléer
100 g smör el margarin
4 stora gula lökar
3 dl vispgrädde

Lägg väl urvattnade sillfiléer i en ungssäker form. Klicka på hälften av matfettet. Stek i ugn, 250 grader i ca 15 minuter. Skala och hacka löken och bryn den lätt i resten av matfettet. Lägg löken på sillen och häll på grädden. Stek ytterligare ca 15 minuter tills grädden kokat in och såsen är tjock och simmig. Servera hyttsillen med bakad potatis (eller helt vanlig kokad potatis).

Garanterat MUMS!!:yes:

HBK 145 Inger

Lyfter denna tråd eftersom vi ätit denna rätt idag 17 januari.
Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Hyttsill

Lyfter tråden igen, perfekt att äta nu när man vill ha lite salt mat och kanske en kall öl till i sommarvärmen. Inget stekos så den är väl husbilsmässig.

Inger
 
Toppen