• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymercenter Ängelholm

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Fritidscenter i Vinslöv säljer och reparerar Hymer. Dom bör väl kunna göra en fukttest.
Stefan
 
S

Sören-6830

Guest
Kan det vara så att vi har med egoister att göra?
Den som köper sin bil i Tyskland av egoism för sin egna plånbok och verkstan i Sverige som agerar egoistiskt och sätter sina trogna kunder före andras kunder.

Hur hade du själv agerat, tagit hand om dina egna kunder eller andras kunder?

Spännande att se hur egoisterna klagar på varandra..:rolleyes:

Självklart hade jag tagit hand om alla de kunder som ville ha, och betala för, mina tjänster. Ett husbilsföretag är väl en affärsdrivande verksamhet?

Du får väl kalla oss som köpt våra bilar utanför Sverige för vad du vill, men du har ju inte mycket aning om varför en del av oss gjort det.

I mitt fall hade jag bestämt mig för en Arto eftersom jag fått för mig att byggkvalitén var hög. Vid kontakt med dåvarande återförsäljaren i Mantorp kunde de inte leverera den bil med utrustning vi ville ha. Den ton och den ovilja de visade gjorde det inte särskilt svårt att bestämma sig för att leta på annat håll. Att de var på väg att göra konkurs spelade väl en viss roll...
 

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
Vi har besökt både Hymer Botkyrka och Örebro för att byta vår Hymer mot en nyare, men efter bemötandet av personalen böt vi till annat märke. Tyvärr verkar det som att afterservice personalen även här är totalt ointresserade av kunden.
Borde kanske börja jobba igen och visa hur man driver ett företag och får nöjda kunder.
Anders
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Kolla med Husbilslandet Kristinehamn, de har i alla fall tidigare haft behörighet och godkännande från Hymer.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Naturligtvis är det väl så att en Svensk säljare sätter väl sina egna kunder före de som själv importerar från annat land, kan även kallas för självbevarelsedrift. Detta är väl en självklarhet och inget dåligt bemötande.
När det gäller garanti på en HB, en personbil eller liknande så är det säljaren som står för garantin och inte det tillverkande bolaget (detta enligt avtal mellan tillverkare och säljande representant). När det gäller produkter som t.ex Hymer eller andra tillverkare monterat in i bilen så är det tillverkaren att tillbehöret som svarar för garantin. Jag har fått en mycket bra inblick i vad som gäller för Kabe och även andra märken. Om jag har fel på bilen som gäller under garantiåtagande så måste jag ta kontakt med säljaren. I det pris han får betala för bilen när han tar hem den så ingår det en peng för garantiansvaret, liknande gäller för Volvo, VW och övriga bilmärken. Man kan få tillverkaren att ställa upp men då blir som goodwill.
Om man då som många gör, importerar en HB från Tyskland till en billig peng (oftast för att den inte är utrustad som de som säljs i Sverige) och får något fel på den. Då är det väl inte konstigt att en svensk återförsäljare nekar att ha med HB,b att göra, han får ju själv stå för kostnaderna. Att tro något annat är naivt, skulle t.ex Hymer skicka med pengar från Tyskland till den Svenska återförsäljaren är det väl en helt annan sak. Detta handlar inte om EU eller fri rörlighet utan fri handel o service, som man brukar säga - man får vad man betalar för-.
 
S

Sören-6830

Guest
Nu
Naturligtvis är det väl så att en Svensk säljare sätter väl sina egna kunder före de som själv importerar från annat land, kan även kallas för självbevarelsedrift. Detta är väl en självklarhet och inget dåligt bemötande.
När det gäller garanti på en HB, en personbil eller liknande så är det säljaren som står för garantin och inte det tillverkande bolaget (detta enligt avtal mellan tillverkare och säljande representant). När det gäller produkter som t.ex Hymer eller andra tillverkare monterat in i bilen så är det tillverkaren att tillbehöret som svarar för garantin. Jag har fått en mycket bra inblick i vad som gäller för Kabe och även andra märken. Om jag har fel på bilen som gäller under garantiåtagande så måste jag ta kontakt med säljaren. I det pris han får betala för bilen när han tar hem den så ingår det en peng för garantiansvaret, liknande gäller för Volvo, VW och övriga bilmärken. Man kan få tillverkaren att ställa upp men då blir som goodwill.
Om man då som många gör, importerar en HB från Tyskland till en billig peng (oftast för att den inte är utrustad som de som säljs i Sverige) och får något fel på den. Då är det väl inte konstigt att en svensk återförsäljare nekar att ha med HB,b att göra, han får ju själv stå för kostnaderna. Att tro något annat är naivt, skulle t.ex Hymer skicka med pengar från Tyskland till den Svenska återförsäljaren är det väl en helt annan sak. Detta handlar inte om EU eller fri rörlighet utan fri handel o service, som man brukar säga - man får vad man betalar för-.

Nu har väl tråden svängt åt lite fel håll, det trådskaparens inlägg handlade om var ju fuktkontroll. Den är, såvitt jag vet, något som Hymer tar betalt för (i alla fall när vi hade en 2007 - 2012) och inget garantiärende. Då har jag svårt att se varför man skiljer på bilar köpta i Tyskland och sålda i Sverige. Man har ju samma inkomst på båda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fuktkontroll er en sak for seg, for svensksolgte er det mange som baker inn prisen for fuktkontrollene i nybilprisen. Dette grunnet kravet om at den må utføres av en av fabrikken godkjent kontrollør og dermed ikke kan tas hvor som helst. Husker ikke hvilken myndighet som krevde at den da måtte utføres "gratis".
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Nu


Nu har väl tråden svängt åt lite fel håll, det trådskaparens inlägg handlade om var ju fuktkontroll. Den är, såvitt jag vet, något som Hymer tar betalt för (i alla fall när vi hade en 2007 - 2012) och inget garantiärende. Då har jag svårt att se varför man skiljer på bilar köpta i Tyskland och sålda i Sverige. Man har ju samma inkomst på båda.
Nej det tycker jag inte. Om en representant, säljare eller verkstad står med gården full av kunder, som ju läget är idag. Då är det väl inte konstigt att han väljer sina kunder, likväl som vi som kund väljer säljare, eller verkstad. Är vi dessutom på dåligt humör för vi inte blir behandlade med filtvantar blir ju resultatet som i många inlägg.
Hade jag fått frågan om det går fort för jag ska ha kaffe, hade jag nog försökt prata om saken eller varför inte be att få tala med chefen. Tror nog att det hade varit bättre för båda parter än att skriva om sitt missnöje här på forumet.
Vi gnäller ofta om hur dåligt vi blir bemötta när vi ska ha något gjort, hade varit bra många gånger med lite självrannsakan.
Jag vill också förtydliga att jag inte är emot att importera själv från t.ex Tyskland det jag vänder mig mot är allt gnäll för den dåliga service man får på bilen i Sverige. Detta har man väl räknat in i kalkylen, eller?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Nu


Nu har väl tråden svängt åt lite fel håll, det trådskaparens inlägg handlade om var ju fuktkontroll. Den är, såvitt jag vet, något som Hymer tar betalt för (i alla fall när vi hade en 2007 - 2012) och inget garantiärende. Då har jag svårt att se varför man skiljer på bilar köpta i Tyskland och sålda i Sverige. Man har ju samma inkomst på båda.
Om fuktkontrollen visar att det finns en fuktskada blir det inte ett garantiarende da?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Catch22, tetthetsgarantien er ofte koblet til rett utført periodisk kontroll. En feil og garantien er vekk!
 
S

Sören-6830

Guest
Nej det tycker jag inte. Om en representant, säljare eller verkstad står med gården full av kunder, som ju läget är idag. Då är det väl inte konstigt att han väljer sina kunder, likväl som vi som kund väljer säljare, eller verkstad. Är vi dessutom på dåligt humör för vi inte blir behandlade med filtvantar blir ju resultatet som i många inlägg.
Hade jag fått frågan om det går fort för jag ska ha kaffe, hade jag nog försökt prata om saken eller varför inte be att få tala med chefen. Tror nog att det hade varit bättre för båda parter än att skriva om sitt missnöje här på forumet.
Vi gnäller ofta om hur dåligt vi blir bemötta när vi ska ha något gjort, hade varit bra många gånger med lite självrannsakan.
Jag vill också förtydliga att jag inte är emot att importera själv från t.ex Tyskland det jag vänder mig mot är allt gnäll för den dåliga service man får på bilen i Sverige. Detta har man väl räknat in i kalkylen, eller?

Om man skulle hårddra det så gäller det då för återförsäljaren att hålla igen på försäljningen så flödet blir anpassat till verkstadens kapacitet så man undgår att hela gården blir full med kunder. Men det är klart, blir gården full tar man ju i första hand sina egna kunder, det hade jag också gjort.

Jag har också några års erfarenhet av Hymer Ängelholm och under de åren mötte jag bara vänlighet och hjälpsamhet. Fast vi bytt till annat märke är vi alltid välkomna på kaffe m tilltugg i deras monter på Elmia. Det var väl bara högsta bossen/ägaren en trappa upp som utmärkte sig med aldrig hälsa eller ens titta på kunderna som fanns i lokalen.

En erfarenhet av att utföra testen som man ska, är att på vår Arto blev det efter fyra år kondens eller missfärgning i de dubbelglasade fönstren på båda sidorna. De byttes på fabrikens verkstad i Polch där man sa att hade jag missat ett enda fukttest hade jag inte fått det som en reklamation.

Vi som bor längst söderut i Sverige ser väl kanske lite annorlunda på att köpa i Tyskland, ibland har vi närmare till verkstaden söderut än norrut i Sverige. I Tyskland möter man inte heller attityden att man inte är välkommen om man inte köpt bilen där (erfarenheter från Hymer-åren då vi köpte bilen i Ängelholm).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag köper ditt resonemang till fullo Sören, men att hålla igen försäljningen. Nja det är inte likt en entreprenör, han vill ju kunna tjäna en krona också för att överleva.
Glad påsk på er alla i tråden!!
Önskar Påskharen i Sälen.
Här är fortfarande mycket snö!!
 
S

Sören-6830

Guest
Jag köper ditt resonemang till fullo Sören, men att hålla igen försäljningen. Nja det är inte likt en entreprenör, han vill ju kunna tjäna en krona också för att överleva.
Glad påsk på er alla i tråden!!
Önskar Påskharen i Sälen.
Här är fortfarande mycket snö!!
Nja, meningen var att försöka med lite ironi, men det är inte alltid så lätt att formulera i text.
Glad Påsk!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När det nu återigen diskuteras verkstäders väntetider och köer, hur många fick service och andra arbeten på husbilen gjorda under perioden Oktober- Februari? Skälet till de långa köerna är ju att husbilsservice är en säsongsbransch och då går det inte att dimensionera resurserna efter alla de som "upptäcker" att de har en husbil i slutet på mars, och genast vill ha allt fixat utan dröjsmål, för under halva året skulle både verkstad och personal vara våldsamt överdimensionerad, och det är en kostnad som knappast någon kan ta. Så ta en funderare till hösten om ni inte kan boka in er service direkt, så står bilen helt färdig till vår när det är dags för första utflykten! :)
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Servade bildelen hos Kylinge bil i Oktober. Gjorde fukttest och garanti reparationer i Bromölla i veckan. Först var de inte så intresserade av att ta garantiproblemen då bilen är importerad, men efter diskussion med Bürstner så blev det klartecken. Valde att göra arbetet under deras lugnare period för att inte uppta verkstadstid under högsäsong då bilen inte är köpt där. Min far har tidigare haft importerad bil, men fick bra bemötande av lokal handlare så nu blev det affär där istället. Hade handlaren inte behandlat honom korrekt så hade det inte blivit nyköp lokalt. Så tänker handlaren långsiktigt så är alla kunder lika viktiga och kan generera nyköp.
 
G

Görgött 2

Guest
Nu pratar du nog mot bättre vetande. I Sverige har återförsäljarna en svensk garanti, den ligger med och kostar i försäljningspriset, men sedan finns det fabriksgarantier. Det är garantier som tillverkaren har tagit på sig. För att dom skall gälla så måste brukaren, alltså ägaren av fordonet, som regel åta sig att på egen bekostnad låta utföra service, kontroll m.m. som tillverkaren bestämmer av en godkänd verkstad. Det är alltså inte exempelvis Hymer i Sverige som bekostar ett fel i exempelvis tätheten utan fabriken (tillverkare) men det är återförsäljaren som rättar till felet och fakturerar tillverkaren för material, arbetstid m.m. Så blanda inte ihop garanti från återförsäljaren med garanti från tillverkaren. Det bekymmersamma blir då att om Hymer Center i Sverige inte vill utföra täthetskontroll (givetvis mot betalning, kostar 1500:) så upphör tillverkarens garantiåtagande. Det här är inget gnäll från en som direktimporterat utan bara sunt förnuft att tillverkaren SKALL tillhandahålla en godkänd kontrollant. Om det sen sker på Hymer Center eller hos någon annan är för mig egalt, bara fabriksgatantin gäller.
Vi får väl se vad Hymerfabriken svarar mig på detta dilemma.
I Hymers reklam slår dom sig för bröstet och utropar sig till den ledande husbilstillverkaren med de flesta innovationer. Visst är bilen bra, men man måste också leva upp till eftermarknaden annars skiter det sig för märkets populäritet.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Nu pratar du nog mot bättre vetande. I Sverige har återförsäljarna en svensk garanti, den ligger med och kostar i försäljningspriset, men sedan finns det fabriksgarantier..

Är det mitt inlägg du syftar på så tror jag du missuppfattade det. Den svenska handlaren ville först inte åtgärda ett garantiåtagande, men efter att fabriken kontaktats av mig så blev jag kontaktad av handlaren som sa att det blivit ett missförstånd. De "gör ingen skillnad på svensksålda och importerade bilar". Problemet fixat i Sverige med hjälp av Europa garantin.
Den obligatoriska fukttesten betalade jag 500kr för = priset som är satt av Bürstner centralt.
 
Toppen