• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymercenter Ängelholm

Rolf o Kinne

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
22900
Medlemskap
2024
Sv: Hymercenter Ängelholm

Till Hymer centers försvar vill vi säga att vi alltid upplevt gott bemötande, trevlig och hjälpsam personal. Har alltid känt oss välkomna. Eftersom vi är nya på husbilsfronten har de blivit otaliga frågor. Alltid klara och tydliga svar. Har alltid fått återkoppling vid telefonkontakt. Känner att de gnäll som finns på denna tråd inte är rättvisande.
Kan också tillägga att då vi var ute och letade husbil kom vi till en firma där säljaren endast hänvisade med att" bilarna står där ute". Inget återkoppling när vi tittade runt under den timme vi var där. Vilken firma de var vill vi inte nämna i detta forumet. Har återkopplat till företaget direkt.
Sen vet vi ju att alla kan ju inte älska alla här i världen och att även den bäste kan ha en dålig dag.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Hymercenter Ängelholm

Till Hymer centers försvar vill vi säga att vi alltid upplevt gott bemötande, trevlig och hjälpsam personal. Har alltid känt oss välkomna. Eftersom vi är nya på husbilsfronten har de blivit otaliga frågor. Alltid klara och tydliga svar. Har alltid fått återkoppling vid telefonkontakt. Känner att de gnäll som finns på denna tråd inte är rättvisande.
Kan också tillägga att då vi var ute och letade husbil kom vi till en firma där säljaren endast hänvisade med att" bilarna står där ute". Inget återkoppling när vi tittade runt under den timme vi var där. Vilken firma de var vill vi inte nämna i detta forumet. Har återkopplat till företaget direkt.
Sen vet vi ju att alla kan ju inte älska alla här i världen och att även den bäste kan ha en dålig dag.

Det irriterar mig en hel del att bl.a. mitt inlägg skulle vara gnäll den gången Hymercenter väljer att sätta mig på sin svarta lista. Innan du väljer att kalla det gnäll borde du i så fall ta reda på mer fakta, nästa gång är det kanske du själv som drabbas. Svagt!
 

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Trist att flera som skriver här haft dåliga erfarenheter av Hymer Center, Ängelholm m.fl.
För min egen del har jag bara haft mycket positiva möten med Hymer Center i både Sthlm Botkyrka samt i Örebro:
Jag vill påstå att man ställt upp på alla sätt, personligt engagemang, proffsiga och trevliga samt stora kunskaper när det gäller att söka efter samt åtgärda fel på både larmsystem samt luftfjädring. Man har även bistått med telefonsupport när jag vid ett tillfälle hade problem utan att kunna infinna mig på verkstaden.
Noteras bör att jag ändå inte köpt husbilen hos dem.
Självklart kommer jag be dem om hjälp vid nästa tillfälle då behov av hjälp uppstår.
Kan bara rekommendera Hymer Center på det bästa.
Lasse
 

janne skåne

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025
man skall nog ta varje ärende för sig. en del har blivit illa behandlade och andra vänligt bemötande.
men blir man illa bemöt av en person så är det inte samma sak som företaget är dåligt. men ok jag tycker inte om Hymer i Ä-holm men det är på grund av en annan sak.
 
G

Görgött 2

Guest
Hej Gösta! Har också en direktimporterad Hymer B704 uttagen maj -17. Den skall täthetsprovad inom 1 år (+ 6mån, alltså senast okt.-18) och vid två tillfällen har jag ringt verkstaden på Hymer Center i Göteborg och fått besked att det närmaste 6 veckorna inte finns tid och att dom inte kan boka längre fram. Idag när jag ringde så fick jag dessutom beskedet i klartext att eftersom jag direktimporterat bilen prioriterar dom inte den utan BARA dom som köpt av Hymer Center. Frågan är väl vad DO säger om det:) Visst hade det varit bättre om jag köpt av dom men då hade priset varit en halv miljon dyrare. Så jag har väl inte så stort förtroende än så länge i alla fall. Hymerfabriken kräver ju att jag skall göra en täthetskontroll på en auktoriserad verkstad och det är bara Hymer Center som kan göra det vad jag vet. Lite moment 22 alltså.
Tiden har ju inte runnit ut ännu så jag får se om dom ändå har tid framåt hösten.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Om man nu har sådana bekymmer som här i tråden med bristande respons, dåligt bemötande etc, etc. Ni tror inte det kan ha att göra med att man har direktimporterat bilen och sedan kommer till en annan med bekymren?
Det tror nämligen jag och detta är baksidan av att direktimportera, priset är väl den positiva framsidan. Men man måste vara medveten om vad som kan hända.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Är inte en sån här fråga något som man bör ta via Konsument Europa dom är ju enligt egen definition
till för att bistå konsumenter med råd och info när man handlar inom EU.
Tanken med EU var väl att varor och tjänster ska flöda fritt över gränserna. Om det då skapas hinder för detta bör dom väl vara rätt instans att vända sig till.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Det är sorgesamt att läsa om den här typen av konkurrensmetoder, som inte är till gagn för oss konsumenter. Det bevisar väl, att egenimport ses som allvarlig konkurrens. Då är reaktionen förståelig om än trist och inte lönsam i det långa perspektivet. Tidigare har vi kunnat läsa om hotet att bojkotta en mässa för den händelse nya försäljningsvägar bereds tillfälle att delta. I vart fall är den historieskrivningen än så länge oemotsagd.

För några år sedan ville väl - om jag inte missminner mig även om jag inte personligen drabbades - märkesverkstäder inte serva privatimporterade personbilar. Hur det slutade vet jag inte (blev det ett ärende hos Konsumentverket?), men min erfarenhet och absoluta övertygelse är, att i det långa loppet är det justa och transparenta affärsmetoder som är mest lönsamma, såväl för det enskilda företaget som för varumärket. Det är också det vi konsumenter tjänar på.

Tiden har ju inte runnit ut ännu så jag får se om dom ändå har tid framåt hösten.

Till Görgött 2, Hoppas verkligen att det löser sig med fuktighetstesten och att garantien därmed behålls. Försök på någon annan märkesverkstad och om du får samma svar där blir man onekligen lite konfunderad.

// J Peter
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har du vart i kontakt med Hymer och frågat dem? De bör ju rekommendera ett företag i Sverige och om man inte då får hjälp så kontaktar Hymer företaget, För Hymer är ju mån om sina kunder oavsett vart de har köpt sin Hymer!
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Hej Gösta! Har också en direktimporterad Hymer B704 uttagen maj -17. Den skall täthetsprovad inom 1 år (+ 6mån, alltså senast okt.-18) och vid två tillfällen har jag ringt verkstaden på Hymer Center i Göteborg och fått besked att det närmaste 6 veckorna inte finns tid och att dom inte kan boka längre fram. Idag när jag ringde så fick jag dessutom beskedet i klartext att eftersom jag direktimporterat bilen prioriterar dom inte den utan BARA dom som köpt av Hymer Center. Frågan är väl vad DO säger om det:) Visst hade det varit bättre om jag köpt av dom men då hade priset varit en halv miljon dyrare. Så jag har väl inte så stort förtroende än så länge i alla fall. Hymerfabriken kräver ju att jag skall göra en täthetskontroll på en auktoriserad verkstad och det är bara Hymer Center som kan göra det vad jag vet. Lite moment 22 alltså.
Tiden har ju inte runnit ut ännu så jag får se om dom ändå har tid framåt hösten.
Ring konsumentverket och förklara din situation. Det kan röra sig om leveransvägran och det är inte bra för husbilsfirman.
 
G

Görgött 2

Guest
Visst är det för att jag importerat bilen själv. Nu är det så att jag inte begär att få något gratis av Hymer Center utan bli behandlad som vilken kund som helst. Skulle jag i mitt jobb som har med människor att göra behandla exempelvisa en utlänning på det viset att "jag kan inte hjälpa dig för du är inte född i Sverige, jag hjälper bara svenskfödda". Det hade blivit ett j-la liv på diverse myndigheter för att inte säga personen ifråga. Troligen löser det sig och, ja, jag har kontaktat Hymerfabriken också för att höra vad dom säger. Det verkar som att Hymer Center i Sverige inte vill ha den fria rörligheten inom EU. När jag för något år sedan pratade nya Hymer med Hymer Center i Göteborg och kommenterade att priset här är AVSEVÄRT dyrare än i Tyskland fick jag svaret att "Jo men då blir det en importerad bil. Jaha, är inte Hymer tillverkade i Tyskland och importerade till Sverige av Hymer Center. Eller finns det kanske en hemlig fabrik i Sverige som tillverkar husbilar. Hela Hymer Center är format så att kunden skall vara fast från försäljning till service och reparationer. I och för sig kanske dom inte är ensamma om det, men det är en riktigt tråkig utveckling för konsumenterna som är de som får betala.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.201
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Antag att detta bemötande skulle bli kutym hos landets husbilsverkstäder, luktar det inte ren kartellbildning från generalagenternas sida, att bemöta kunder med "direktimporterade" fordon på detta sätt?
Med detta resonemang gäller isåfall inte längre tillverkarens garantier i något annat land inom EU (t.ex Sverige) såvida inte bilen uteslutande har försålts i något led genom generalagentens försorg.
Bedrövligt bemötande av verkstadschefen, frågan är om det är hans personliga uppfattning eller ledningens?
Men då får du väl ta en tur till ursprungslandet (Tyskland) och göra fuktkontrollen där, så kan de stå där med sin tvättade hals på Hymer Center...
 
S

Sören-6830

Guest
Fukttest på vår Arto, köpt i Tyskland, utfördes senast av Forsbergs i Bjuv. Inte tal om att vi inte köpt bilen där, kände inte alls att de gjorde skillnad på om man köpt bilen i Tyskland eller hos dem.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kan det vara så att vi har med egoister att göra?
Den som köper sin bil i Tyskland av egoism för sin egna plånbok och verkstan i Sverige som agerar egoistiskt och sätter sina trogna kunder före andras kunder.

Hur hade du själv agerat, tagit hand om dina egna kunder eller andras kunder?

Spännande att se hur egoisterna klagar på varandra..:rolleyes:
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Åk till exvis till Flensburg och gör fuktkontrollen där hos en tysk återförsäljare i samband med tysklandsemestern.
 
Toppen