• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrualiska stödben

F

F.d. 50240

Guest
Undrar om någon haft problem med hydrauliska stödben i kyla och snö. Har funderingar att montera dylika system.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hydrualiska stödben

Hur mycket snö och kyla har du tänkt dig?

Vi har denna vecka haft ca 40cm nysnö och som kallast var det i morse .... -27,5
Våra Goldsmith hydraliska stödben fungerar perfekt,

(men det verkar behövas ett nytt startbatteri, fick ta fram startkablar i morse fast det har inte med frågan att göra) :D
 

birgitta.f

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2024
Sv: Hydrualiska stödben

Inga problem med EP stödben hittills. Vi har för säkerhets skull gummimattor vi klippt till och lägger under, för att stödbenen inte skall frysa fast om man står några dagar. Det har fungerat bra. (Rekommenderades av ÅF.)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hydrualiska stödben

Kan vara bra att veta att alla system inte har dubbelverkande cylindrar.
Detta innebär;
Enkelverkande = Cylindern dras upp med fjäderkraft.
Dubbelverkande = cylindern dras upp med hydraulik.

En enkelverkande cylinder kan bli omöjlig att få upp om stödplattan frusit fast mot underlaget.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Hydrualiska stödben

Vilket fabrikat har enkelverkande hydraliska stödben för husbilar??
Häggen i Umeå
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hydrualiska stödben

Mina Goldsmith ben har dubbelverkande cylindrar.... jag tror inget, jag vet ! Om inte annat blev det tydligt härom dagen då vi skulle förflytta oss...och en av fötterna satt en bit ner i isen.

Hydraliska stödben i kyla var ämnet... Hur fungerar era? Mina fungerade utmärkt den natt som var, -20,5 noterade vi i Tärnsjö, idag står vi i Skara, ute just nu har vi -4,5, självklart har jag ställt bilen i våg...
Det är ju bara 2 knapptryckningar så varför inte?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrualiska stödben

Det finnes i Goldschmitt sitt utvalg en løsning beregnet på svake chassi med enkeltvirkende, samme hos Sawiko. Disse har heller ikke særlig større løfteevne enn de elektriske, og er i praksis ment som fancy alternativ til manuelle støtter. Leveres normalt ikke med automatikk.

De normale støttebeina fra Goldschmitt kan løfte minst 3 tonn pr bein begge veier. De beina som brukes på Iveco chassi er av Goldschmitt er vanligvis 5 tonn utgaven.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrualiska stödben

Sorry, har ikke lenger husbil så jeg kan ikke ta noen bilder.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hydrualiska stödben

Så ser det ut på mina, en slang uppe och en slang nere.

Bättre/Sämre än något annat? Vet inte dom satt där när jag köpte bilen och dom fungerar bra för mig Trots kyla och snö .....

För det var vad Ts frågade om, ta nu och plocka fram vinterdäcken och kom ut och prova era stödben så vi kan ge Ts en bra bild av vad som fungerar.
 

Bilagor

  • 20170107_122937.jpg
    20170107_122937.jpg
    2,1 MB · Visningar: 58
Toppen