• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Linnepe Autolift - FRANKANA - Everything for Camping, Caravan and Leisure

Jag gissar att det är detta system du tittat på, paket fyra elektrisk-mekaniska ben €2990 plus ev, extra fästen €249 samt att man varnar för fraktkostnaden då det räknas som skrymmande gods,
Sen tillkommer monteringskostnaden på det, vad kan det tänkas ta? en heldag a 1000sek/tim ca 8000kr.

summan landar då på ca 40000sek.

Något billigare lär det väl bli att få det monterat på plats i Tyskland.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Linnepe Autolift - FRANKANA - Everything for Camping, Caravan and Leisure

Jag gissar att det är detta system du tittat på, paket fyra elektrisk-mekaniska ben €2990 plus ev, extra fästen €249 samt att man varnar för fraktkostnaden då det räknas som skrymmande gods,
Sen tillkommer monteringskostnaden på det, vad kan det tänkas ta? en heldag a 1000sek/tim ca 8000kr.

summan landar då på ca 40000sek.

Något billigare lär det väl bli att få det monterat på plats i Tyskland.

Går nog inte att jämföra med hydrauliska stödben.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Går nog inte att jämföra med hydrauliska stödben.

Det var liksom poängen, hydraliska stödben monterat och klart för €2000 då skulle nog även jag montera trots att jag inte behöver ha, ska man jämföra så gäller det att räkna med rätt priser på jämförbara produkter och inte bortse från ex monteringskostnader för att få en rättvis jämförelse, förväntad livslängd, behov av service, kvalitet, servicenät är andra faktorer som kan vara viktiga att ta med i kalkylen.
Dom där €2000 blev €4000 + när jag gogglade & räknade snabbt på det.
 

GöranG

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

vilken typ av plattor använder ni under stödbensplattorna?
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Vi använder i nuläget tryckimprengerade brädor. Ska göra plattor 50x50 cm av vattenfast plywood. Gör hål i ena hörnet och sätter en tamp där så går det lättare när de ska tas bort vid avfärd. Tjockleken bör vara ca 22 mm beroende på bilens vikt. Vi ska ha 2 st à 16 mm som limmas ihop. Vår bil väger 6,5 ton.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Varför har man stödben på en husbil när den har minst 4 hjul?
Vilken nackdel är det om den inte står absolut i våg?

Hej Anders,

Det är obehagligt om den lutar när man är i bilen tycker jag, men inte bara det att den står i våg, man slipper gungningar när man rör sig i bilen, det blir liksom i en lägenhet.....

//Bosse
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

För några veckor sedan ställde jag följande fråga om stödben, är det någon denna gång som har lust/tid att svara?

Funderar lite på hur det fungerar med hydrauliska stödben. Vid ett tillfälle för ett par år sedan stod vi parkerade centralt i en mindre stad i Tyskland.
Vid 23-tiden kom ett öldrickande gäng som slog sig ner ganska nära oss. Vi tyckte det började kännas obehaglig och bestämde oss för att göra en snabb sorti.
Hur fungerar de hydrauliska stödbenen i ett sådant fall, går de upp väldigt snabbt och ljudlöst om man skulle behöva ge sig av snabbt?
Och kan man använda dem överallt, om man t ex står på en parkering över natten, är det camping då?
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Vill bara tipsa dig om att om du mot förmodan skulle bli utan el i bilen går stödbenen att veva upp manuellt. Men då MÅSTE du ha en skruvdragare till hands. Funkar inte att skruva för hand.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

För några veckor sedan ställde jag följande fråga om stödben, är det någon denna gång som har lust/tid att svara?

Funderar lite på hur det fungerar med hydrauliska stödben. Vid ett tillfälle för ett par år sedan stod vi parkerade centralt i en mindre stad i Tyskland.
Vid 23-tiden kom ett öldrickande gäng som slog sig ner ganska nära oss. Vi tyckte det började kännas obehaglig och bestämde oss för att göra en snabb sorti.
Hur fungerar de hydrauliska stödbenen i ett sådant fall, går de upp väldigt snabbt och ljudlöst om man skulle behöva ge sig av snabbt?
Och kan man använda dem överallt, om man t ex står på en parkering över natten, är det camping då?

Hej Sören,
Jag tycker att dom går upp snabbt och är ganska tysta, om det räknas som camping vet jag inte, men jag ser inga problem med att "stötta" bilen lite när man står still, dom flesta ser knappt att det är kolvar under bilen.

/Bosse
 

bemoped

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
2413
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Klart att det finns, det behöver du inte vara orolig för, förövrigt det bästa tillbehör till husbilen vi investerat i
 

bernt c

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Verkar vara bra, ska montera hydrauliska stödben 10/4 17.
EP Hydrulik 55.000 riksdaler
 
Toppen