• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hydrauliska stödben

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
God kväll igen.

Jag skev i min förra tråd E&P Hydrauliska, inte många svar.
Nu provar vi igen.
Jag fick pris på E&P i Sverige omonterat för 52 000 sek, nu har jag fått ett pris muntligt från ett annat land 32 000 sek, kanske detta börja bli intressant?
Detta ska vara E&P för en 5 tons bil.
Ska kolla i veckan vad det kostar monterat och att det är ett seriöst företag.
Återkommer efter efterforskning.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jo, det låter intressant.
Jag har haft flera funderingar om att skaffa detta, men tycker det är lite för mycket betalt. I många inlägg kan man se att ägare till detta system anser det värt varje krona.
Jag har inte hört att det säljs omonterat, och de firmor jag frågat har alla legat runt 60 tusen monterat och klart.
Vår bil börjar få några år på nacken, men nästa kanske.det kan bli aktuellt på.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Ja annat land. tror jag på. Kan vara värt det Tror dessutom att dom har mer rutin. Fler som eftermonterar där.
kollade montage av gasoltank i annat land det var stor skillnad. "så får det bli"
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Jag monterade EP i Holland för fyra år sedan. EP hade just tagit fram en hydraullåda som kunde monteras mitt under husbilen, så inget utrymme i husbilen behövdes för installation. Varje hydraulben behöver två slangar, alltså åtta totalt, blir stort intrång i husbilen. Är mycket nöjd med installationen. Momsen är lägre i Holland. Jag betade för fyra år sedan 48', monterat och klart.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Försökte, för 2 år sedan, köpa loss komponenterna av EP för att göra montaget själv. Men fick negativt besked. De vägrade sälja lösa komponenter.

Nyfiken fråga till er som har EP:s system. Hur går ni till väga för att köpa reservdelar. Kräver EP att få reparera eller måste ni ha med er bilen/annat för att bevisa att ni har rätten att köpa reservdel?

// Niklas
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Försökte, för 2 år sedan, köpa loss komponenterna av EP för att göra montaget själv. Men fick negativt besked. De vägrade sälja lösa komponenter.

Nyfiken fråga till er som har EP:s system. Hur går ni till väga för att köpa reservdelar. Kräver EP att få reparera eller måste ni ha med er bilen/annat för att bevisa att ni har rätten att köpa reservdel?

// Niklas
Frågan har inte varit aktuell då systemet fungerar perfekt utan problem.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Förstår din ironi och ditt behov av att till varje pris skruva på egen hand.
Samarbetet med EP och Miro fungerade väl och jag är övertygad om att jag blir lika bra mottagen vid eventuella problem. Skulle jag ha intresse i att skruva på egen hand så är jag övertygad om att möjligheten finnes.
Jag är annars tacksam för att EP fokuserar på att leverera kompletta installationer för att säkra kvaliteten.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Förstår din ironi och ditt behov av att till varje pris skruva på egen hand.
Samarbetet med EP och Miro fungerade väl och jag är övertygad om att jag blir lika bra mottagen vid eventuella problem. Skulle jag ha intresse i att skruva på egen hand så är jag övertygad om att möjligheten finnes.
Jag är annars tacksam för att EP fokuserar på att leverera kompletta installationer för att säkra kvaliteten.

Ironin är på inget sätt riktat tilll varken dig eller andra husbilsägare. Men jag finner nuvarande arbetssätt som bla EP valt ohållbart i längden. Så länge marknaden ser ut som den gör med nybilsförsäljning som slår rekord år ut och år in funkar den. Men när nyförsäljningen dalar och systemen de monterat blir äldre kommer också viljan från EP och andra företag att göra vad de kan för att fortsätta maximera sina vinster. Således kommer försäljning av reservdelar få en allt större roll.

Jag har full respekt för att inte alla kan eller vill skruva men jag ser heller inga hinder för dem av oss som både vill och kan. Att installera 4st hydraulcylindrar, slangar, hydraulaggregat samt kablage är ett hyfsat enkelt jobb. Däremot krävs kunskap om hur slangarna skall fästas för att på sikt inte skadas. Men det finns fler av oss som skruvar själv som också har den erfarenheten.

Sätter man ihop enskilda komponenter från div. leverantörer är kostnaden för ett system utan styrning i runda slängar ca 15 000kr (max). Att då ta 55-65 000kr känns som kraftigt överpris. Men det är min åsikt.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag förstår hur du tänker och när det gäller komponenter till husvagn och husbil så är det sällan prissatt utifrån tillverkningskostnad. Det är marknadspris som råder i alla lägen.
Så länge tillverkarna är ense om sina priser så får man som kund acceptera eller bygga på egen hand.
Själv så resonerade jag som så att att det var bekvämt med turn-key samt att minnet för kostnaderna försvinner rätt fort. Därutöver så erbjuds möjlighet att flytta med stödbenen till nästa husbil vilket innebär att kostnaden över tid är rätt OK.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det svåra för E&P vid försäljning till konsument vore naturligtvis att urskilja vilka konsumenter som verkligen har kunskapen att montera produkterna på egen hand, utan att man får massor av diskussioner och reklamationer som egentligen beror på att konsumenten inte har tillräckliga kunskaper för att hantera monteringen av ett system som innehåller högtryckshydraulik, elmontering, eventuellt pressning av slangar, och dessutom sysslar med ganska höga krafter för att lyfta en husbil. Min erfarenhet är att ganska många konsumenter överskattar sin förmåga att förstå mera komplicerade system. Uttryck som "slänga dit" på ett par timmar, stöter man ju på ibland, när man vet att ett riktigt utför arbete tar flerdubbelt mera tid.
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter utifrån citat från del i fjelies ursprungsinlägg "Ska kolla i veckan vad det kostar monterat och att det är ett seriöst företag."

Den 16 januari i år nappade jag på en annons på Blocket om Hydrauliska stödben HPC Kabe original 2017. Det blev affär: Jag fick hemsänt från privatperson mot en kostnad om 30 000 kr ett komplett paket avsett för just en Kabe 5-tons chassi. Nu uppstod problemet att finna en duglig firma som kunde montera detta varför jag kontaktade generalagenten Stefan Hansen på Camping Import Sverige AB som var MYCKET förvånad över att jag satt i besittning av ett nytt komplett set som förvisso säkert skulle passa på min 5-tons Frankia -08:a. Nåväl, efter några telefonsamtal framkom att Thommy Jonssons Ekonomibilar AB i Ystad kunde vara ett bra alternativ, om inte annat så låg de geografiskt närmst till. Det hade framkommit under samtal med Hansen att det inte går att få det hela att fungera om inte en auktoriserad monteringsfirma i slutänden av monteringsarbetet via montörens dator kopplade upp min centralenhet mot generalagentens dator (snacka om blockering av konkurrens…). Dock gick Hansen med på att jag utförde större delen av inomhusjobbet typ montera display, montera pumpenheten och dra ALLA elkablar (tjocka som smala) men att jag inte kopplade in några anslutningar. Detta var ändå ett tidsödande jobb som Ekonomibilar därmed slapp att utföra. Hydraulslangarna fick jag inte hantera själv (dessa slangar följde inte med i paketet utan jag fick köpa slang av generalagenten(!) för 2 000 kr).

Kvar att göra för Ekonomibilar var i huvudsak det utvändiga monteringsarbetet där det omgående strulade med att Frankia tydligen har ett särdeles lågt Al-Ko chassi varför efter diskussion med generalagenten som i sin tur kontaktade fabriken i Holland de kom fram till att karva ur isoleringen i mitt undergolv och därmed får jag ca 13 cm frigång under tallrikarna bak. När jag hämtade ut husbilen från Ekonomibilar den 17 maj i år fick jag en faktura att betala omgående på plats om 13 221 kr. Fakturan avsåg 18(!) timmars arbete samt några klamrar, butyl, brickor etc.

Två veckor senare fick jag göra ett återbesök då ena frambenet vinklade inåt (var löst!) samt att nivelleringen inte var utförd. De hissade upp och spände några bultar samt sade att jag själv fick utföra nivelleringen. Iväg på en semesterrunda till Danmark och Tyskland som resulterade i att nu var båga frambenen sneda... Jag ringde en som vanligt mycket stressad Lasse på Ekonomibilar som undrade om jag kunde spänna bultarna själv. Yippie! Nu fick jag äntligen chans att spänna fast en gång för alla, och mycket riktigt ALLA de främre bultarna behövde spännas, särskilt den bult och mutter som var svårast att komma till (suck). Dessutom hade jag nu efter ytterligare telefonkontakt med Hansen fått klarhet i hur jag själv skulle utföra nivelleringen.

Nu, äntligen, sitter de fast samt fungerar som de ska efter att det kostat mig de runda 45 000 kronorna. Visst det var ju ca 20 000 kr billigare än nyckelfärdigt från en auktoriserad handlare men känns ändå på gränsen till ockerdebitering om 18 arbetstimmar av Ekonomibilar, samtidigt är det en risk som hör till alternativet att försöka göra något själv.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Otroligt att det kostar så mycket som det gör, här gäller det tydligen att debitera husbilsägarna så mycket pengar som möjligt, sjukt är förnamnet....
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej igen, det var jag som började tråden.



Jag jobbar som teknisk chef och projektledare för en fabrik, innan dess drev jag ett eget företag i 11 år och byggde maskiner till industrin. Jag kommer från grunden från Alfal-Laval och reste runt hela jorden och startade upp linjer i industrin och gjorde ombyggnad som skulle vara i livsmedelsklass. Tror nog att jag ska klara att installera hydraulkolvar på en husbil. Om jag inte hittar en lösning som är ekonomisk försvarbar kommer jag att bygga ett eget system. En sak som man bör titta på som teknisk (kund) ansvarig är att leverantören använder standard komponenter, alltså att reservdelar går att hitta lokalt annars är deras produkt inte intressant. Speciellt för oss husbilägare som har satsat det mesta av vårt sparkapital i vår bil är ekonomin intressant, eller hur? Detta är jätte viktigt eftersom vi inte vet om leverantören finns kvar om några år.

Vad är garantin värd om företaget gått i konkurs?



Godkväll

Magnus
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej.
Jag har också tittat på att bygga eget.
Pratade med en kille som har en pistmaskinsverkstad och jobbar således med mycket hydraulik.
Enligt honom så ska allt som behövs finnas som standardkomponenter.

Det som jag tycker verkar klurigast är att välja hydraulaggregat samt hitta en lösning för självnivellering.

Du får gärna skicka PM om vad du tänkt använda för komponenter.

Mvh Andreas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selvniveleringen bygger alltid på en sensor som forteller om en er over eller under vannrett på 2 akser. Om sensoren egenlig gir vinkel fra plan eller kun over / under har mindre betydning, men den siste og mer avanserte finnes som hyllevare komponent fra smarttelefon bransjen. En mye brukt komponent er BMA 180, programkoden som trengs for styring av beina har enkel logikk. Et bein om gangen til det blir bevegelse i bilen, DVs alle 4 har bakkekontakt. Neste steg er noen få pulser på de laveste bein på langsiden fulgt av tilsvarende for kortsiden, gjenta til ingen forskjell eller maks lengde på bein. Ned tilsvarende langs/tvers til det ikke gir bevegelse i bilen, så inntrekk bein for bein til endestopp. Skulle bli noen hundre linjer kode for Arduino.

Mer detaljer kan hentes fra blant andre 3 Axis Arduino Accelerometer / Inclinometer (Tilt / Roll / Yaw) Arduino 101 hadde det hele ferdig på et kort, men er ikke lenger i salg så en får benytte et annet hovedkort og et eget shield med BMA 180 eller tilsvarende inclinometer krets.

https://www.amazon.com/gp/product/B00KKR9ORI?psc=1&redirect=true&ref_=od_aui_detailpages00 er et godt kort å starte med, koster fra litt over 10 kr. Programmering på en Arduino UNO eller større - startnivå for elektronikken rundt 100 kr om en finner riktige innkjøp.
 
Toppen