• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Jag har inte heller fått fram något pris från svensk leverantör men har fått pris i Tyskland på 5590 € men efter lite förhandlande så blev det 5350 €.
Modellen är den nya från Alko med 4 st separata pumpar
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Klossar går det åt när marken är ojämn! Man ska aldrig hissa upp alla fyra hjulen i luften, då är det bättre att hissa i omgångar och lägga under klossar så att något hjul med handbroms står i backen hela tiden!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
På kick off (dvs kick igång för året) så var det demonstration idag hos Bengt i Örkelljunga. Där lottades det ut ett komplett paket hydrauliska stödben
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Har för avsikt att montera på Al-ko hy4 på vår carthago 5,4 ton. Har frågat tre firmor i Sverige som kan åta sig jobbet men saknar erfarenhet av just al-ko. Samtliga ska ha 65 000:-.
Har frågat en firma i Flensburg som erbjuder lånebil samt ett pris på 5 600 €.
I runda slängar en skillnad på 10 000:- eller ca 17%. Och som har erfarenhet.
 
F

F.d. 54888

Guest
Fik sidste år monteret hos Goldschmitt i Tyskland - vældig tilfreds.
Sparede godt 10.000 kr i forhold til danske priser.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej samma här
Jag såg att det fanns hydrauliska stödben SOM heter MA-VE och finns i karma katalogen finns det någon som har testat och vad man kan få dessa monterade.
Bengt
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Jag hittade en firma på Blocket som håller till i Trelleborg som monterar dessa stödben....har ingen övrig kännedom om detta fabrikat.
 
B

Bosse.L

Guest
Hej har haft dessa i två år har fungerat bra perfekta men dyra men det kostar att ligga på topp
hälsningar Bo.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
För ett par år sen fick vi se en stor HB typ Concorde i Frankrike. Den hade bara ett stödben i mitten bakom motorn. Tog ett foto då men hittar inte det just nu, ska leta vidare...

Kan man montera något liknande i en plåtis? Det kanske är en fråga om lämplig plats (höjd) och "rätt" balk som klarar av trycket(?). Vikten skulle bli minimal så vi inte hamnar över 3,5 t strecket.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Perfekta är dom säkert och dom kanske är dyra men ändå billigast bland de hydrauliska stödbenen såvitt jag kan se bland dom jag kollat.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kollade lite på MA-VE och EP och det verkar som att EP väger ca 45 kilo medan MA-VE anger en vikt på ca 80 kilo. Om detta stämmer så är det ju något man måste väga in vid valet av system.

Hälsar Kjell
 
Toppen